Salaisuus ihmispelon voittamiseen

Salaisuus ihmispelon voittamiseen

Ihmispelko ilmenee eri tavalla erilaisten persoonallisuuksien kohdalla, mutta kaikilla on sitä. Haluatko tietää, miten pääset siitä vapaaksi?

5 Minuuttia ·

Mitä on ihmispelko?

Olitpa sisään- tai ulospäin kääntynyt, hiljainen ja vaatimaton tai juhlien keskipiste, tai mitä muuta tahansa; olet elämässäsi tavalla tai toisella kokenut ihmispelkoa. Se ilmenee monin eri tavoin:

  • Hyväksymisen tarve/ halveksutuksi tulemisen pelko
  • Ryhmäpaine
  • Kunnian saamisen tarve
  • Tunnustuksen tarve toisten taholta
  • Arvostelun pelko
  • Nöyryytyksen pelko

Nämä asiat voivat saada aikaan sen, että

  • Epäilen päätöksiäni
  • Olen arka, kun pitäisi olla rohkea
  • Olen tottelematon Jumalalle
  • Saan heikon itseluottamuksen
  • Perustan itsetuntoni siihen, millaisia toiset ovat
  • Olen passiivinen
  • En ole oma itseni
  • Olen epävarma päätöksenteossani
  • Olen epävakaa uskossani

Lamaannuttava ihmispelko

Ihmispelko voi olla yksi suurimmista esteistä Herran palvelemisessa.

Siitä voi todellakin tulla eräänlaista orjuutta! Se voi olla varsin sitova, kun haluan tehdä erityisen vaikutuksen joihinkin. Jotkut voivat jopa muuttaa olemustaan ja mukautua sen mukaan, mitä he uskovat toisten toivovan heiltä. Se voi mennä niin pitkälle, että he muuttavat mielipiteitään, persoonallisuuttaan jne. riippuen siitä, kenen kanssa he ovat tekemisissä. Tämä ei ole sitä ihanaa vapautta, joka on Kristuksessa!

Voin olla siinä määrin sen sitoma, että olen sokea sille, mikä on todella  tärkeää.

Minäni

Miten voin olla täysin kuuliainen Jumalan sanalle, jos murehdin sitä, mitä toiset ajattelevat, kun teen jotain? Miten voin kunnioittaa Häntä elämälläni? Miten voin saada kunniaa häneltä (Joh. 12:26)?

Miten voivat minua koskevat ihmisten sanat ja ajatukset todella vahingoittaa minua? – Ne voivat saada aikaan piinallisia tilanteita, ehkä nöyryytystä ja varmastikin joitakin epämiellyttäviä hetkiä. Lyhyesti sanottuna ylpeyteni, minäni, tulee vahingoitetuksi. Totuus on kuitenkin se, että ylpeyteni ja itsekkyyteni on tultava kukistetuksi, niin että voin keskittyä siihen, millainen Jeesus  oli: sävyisä ja nöyrä sydämeltään, ja samalla kiivas Herran puolesta!

«Tämä hetken kestävä, kevyt ahdistuksemme tuottaa määrättömän, ikuisen kirkkauden meille …” 2. Kor. 4:17. Se, että voin elää jumalan kasvojen edessä, on niin paljon arvokkaampaa kuin kunnia ihmisiltä. Silloin tulen perustuneeksi, lujaksi ja järkähtämättömäksi.

https://aktivkristendom.no/4-unektelige-sannheter-om-jesus

Lue lisää: 4 kiistatonta tosiasiaa Jeesuksesta. 

Miten voin voittaa ihmispelon?

Ensimmäinen asia, joka minun on tehtävä voittaakseni, on sen myöntäminen, että minulla todella on ihmispelkoa.

Minun on tavoiteltava rakkautta Jeesukseen, niin syvää, että pelkään tehdä syntiä häntä vastaan – niin että tärkeintä minulle on hänen ilahduttamisensa ja kunnioittamisensa.

Sen jälkeen suoritan askel askeleelta ne valinnat, jotka ovat välttämättömiä, jotta voisin toimia uskon kuuliaisuudessa, sen sijaan että toimin ihmisten suosion mukaan, mitä lihani vaatii. Rukoilen apua ja voimaa sellaisia ajatuksia vastaan kuin ”Mitä mieltä he ovat?” Minulla on aseenani Jumalan sana. Hitaasti mutta varmasti ajatukseni tulevat johdetuiksi pois siitä, että olen ihmisten kunnian ja suosion sitoma, siihen että palvelen elävää Jumalaa. Silloin koen vapautta!

Voittaakseni ihmispelon minun on mentävä sen läpi. Minun on oltava kuuliainen pelostani huolimatta. Jumala antaa minulle kaiken vallan tehdä sen, mistä tiedän, etten pysty siihen itse. Minun on kuljettava uskossa ja luotettava siihen, että Jumala saa minut viedyksi sen tilanteen läpi, missä tunnen itseni pelokkaaksi ja tyhmäksi, minulta puuttuu rohkeutta, arkailen jne. Jos otan askeleen, vaikka tunnen, etten pysty siihen, Jumala antaa minulle voiman siihen.

Riippumatta siitä, mitä ihmiset ajattelevat minusta, minun on taisteltava omassa lihassani olevaa syntiä vastaan. Minun on voitettava ylpeys, itsekkyys, vihastuminen, arkuus – tai mikä sitten estääkin minua palvelemasta Jumalaa siten kuin minun pitäisi. Tämä on osallisuutta Kristuksen kärsimyksiin (Fil. 3:10). Koko elämänsä ajan Jeesus kohtasi ihmisiä, jotka olivat eri mieltä hänen kanssaan, halveksivat ja ylenkatsoivat häntä. Hän ei kuitenkaan antanut minkään siitä estää itseään suorittamasta sitä työtä, jonka hän oli tullut tekemään maan päälle. Hän nöyryytti itsensä ja voitti sen, mikä nousi esille vastustamaan Jumalan tahtoa.

« …katse kiinnitettynä uskon alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen, joka edessään olevan ilon vuoksi kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istuu nyt Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. Ajatelkaa häntä, joka niin paljon kesti syntisten vastustusta itseään kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi rohkeuttanne.” Hepr. 12:2-3.

Raamatunlauseita aseiksi silloin, kun olemme kiusattuja ihmispelkoon:

«Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä vaan voiman, rakkauden ja terveen ymmärryksen hengen.» 2. Tim. 1:7.

«Jumalaan minä luotan, enkä pelkää. Mitä ihminen minulle tekisi?» Ps. 56:12.

«Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus. Jumala on uskollinen. Hän ei salli teitä kiusattavan enempää kuin kestätte, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.» 1. Kor. 10:13.

«Ääni sanoo: ‘Huuda!' Toinen vastaa: ‘Mitä minä huudan?' Kaikki liha on kuin ruohoa ja kaikki sen kauneus kuin kedon kukkanen. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, kun Herran henkäys puhaltaa siihen. Totisesti, ruohoa on kansa. Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy ikuisesti.» Jes. 40:6-8.

«Jeesus vastasi hänelle ja sanoi: On kirjoitettu: ‘Herraa, sinun Jumalaasi, sinun tulee kumartaa ja vain häntä palvella.'"» Luuk. 4:8.

«Ihmispelko asettaa ansan, mutta Herraan luottava on turvassa.» Snl. 29:25.

«Ja nyt, Israel, mitä muuta Herra, sinun Jumalasi, sinulta pyytää kuin että pelkäät Herraa, Jumalaasi, vaellat kaikessa hänen teitään ja rakastat häntä ja palvelet Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi. Noudata Herran käskyjä ja säädöksiä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, että menestyisit.» 5. Moos. 10:12-13.

«Jos teitä pilkataan Kristuksen nimen tähden, olette autuaita, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää päällänne.» 1. Piet. 4:14.

«Vastustakaa häntä uskossa lujina! Tehän tiedätte, että samat kärsimykset täytyy veljiennekin kestää maailmassa.» 1. Piet. 5:9.

Raamatunlauseet on otettu Raamattu Kansalle- käännöksestä. 

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.