Käyttöohje synnin voittamiseen

Käyttöohje synnin voittamiseen

Jumala on kutsunut meidät voittamaan synnin. Tässä kirjoituksessa osoitetaan, kuinka voimme hallita sitä!

5 Minuuttia ·

«Kiitos Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!»       2. Kor. 2:14.

"Aina voittosaatossa", mitä tällaiset sanat voisivat tehdä muuta kuin sytyttää sydämemme tuleen? Saatana, himot ja maailma aina jalkojemme alla. Se on mahdollista, ja siihen meidät on kutsuttu (Luuk. 10:19; 1. Piet. 2:21).

Synnin voittaminen: Jumalan kutsu elämässämme

Tällainen on Jumalan kutsu elämään täydellisessä voitossa. Tästä on hänen sanansa vuosisatojen ajan loistanut ihmisille, mutta useimmille se on edelleenkin vain pimeään paikkaan kohdistuva valo. Sanan lupauksia ei ole koettu todeksi omassa elämässä. Jumalan tahto on, että otamme vaarin profeetallisesta sanasta, kunnes päivä valkenee ja kointähti syttyy sydämissämme (2. Piet. 1:19). Kristuksen on tultava valoksemme, koska vain "hänessä" voimme voittaa synnin. Näin Jumala puhuu sanassaan, ja se voi karkottaa pimeyden ja epäuskon.

Lue lisää täältä: 14 raamatunlausetta, jotka osoittavat Jumalan tahtovan, että meillä on voitto synnistä. 

Jo ensimmäisille ihmisille Jumala puhui synnin voittamisesta. "Eikö ole niin, että jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, synti väijyy ovella. Se haluaa sinut valtaansa, mutta hallitse sinä sitä!" 1. Moos. 4:7. Kain ei kuunnellut Jumalan puhetta vaan käänsi sydämensä pois siitä toimien oman himonsa vallassa. Hän olisi voinut saada voiman jopa hallita syntiä, muttei tahtonut. Kuunnelkaamme sitä, mitä Jumala puhuu edelleen ja tehkäämme myös sen mukaan - hän ei ole muuttunut. Room. 5:17:ssä on kirjoitettu armon ja vanhurskauden runsaasta lahjasta, jonka kautta tulemme hallitsemaan elämässä Jeesuksen Kristuksen kautta. Jumala vaatii meiltä voittoa, ja hän antaa myös voiman siihen. Tarvitsemamme valtavat voimat meillä on uskossa, sillä meidän uskomme on se voitto, joka on maailman voittanut.

Kun emme toteuta lihan himoja vaan luovumme kaikista sen houkutuksista, silloin voitamme ja olemme autuaita. Jos kestämme tässä, saamme elämän kruunun, jonka Jumala on luvannut niille, jotka rakastavat häntä. Tämä on kuitenkin vaikeaa, tässä on kapea tie; mutta se on kuninkaallinen tie, joka johtaa elämään.

Valvo! Synnin voittamisen ensimmäinen edellytys.

"Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!" Mark. 13:37. Tämä on voittamisen ensimmäinen edellytys. Se, joka valvoo ja rukoilee, voittaa aina ja välttyy tarpeettomilta kiusauksilta. Sitten on niin, että meitä ei koetella yli sen, mitä kestämme, vaan salliessaan kiusauksen Jumala valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voimme kestää sen. Kun mielemme on Jumalassa, ei ole niin vaikea luopua tämän maailman asioista; jos kuitenkin olemme hyvin alhaisella tasolla ja vain näkyvät asiat ovat mielessämme, silloin meillä ei ole helppoa, kun Saatana ja himot vyöryvät ylitsemme. Mutta jos mielemme on täynnä sitä, mikä Jumalan silmissä on hyvää, silloin olemme voittamattomia, ja pidämme huolen itsestämme, niin ettei Paha pääse meihin käsiksi (1. Tim. 2:3; 1. Joh. 5:18). Silloin elämme Kristuksen kanssa ja hallitsemme syntiä hänen kauttaan kulkien "aina voittosaatossa".

Jumalan sana tähtää siihen, mikä on täydellistä, ja Henki johtaa meitä samaan suuntaan. Tämän päämäärän saavutamme taistellen ja kamppaillen. Meidän on voitettava kaikki se vastustus, minkä haluttomuutemme tuottaa Henkeä vastaan. Kun sitten näemme Jumalan täydellisen vaatimuksen sen suhteen, että olisimme yhtä vanhurskaita ja hyviä kuin hän, silloin meidän on luettava Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, jotta emme masentuisi sielussamme (2. Piet. 3:14-15). Kun meidänon määrä tulla puhdistetuiksi kaikista tahroista ja rypyistä, jotta meidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi hänen edessään, juuri silloin tarvitsemme suuressa määrin Jumalan pitkämielisyyttä.

Jumalan hyvyys on loputon!

Herra on ylenpalttisen laupias ja armahtava, ja hän on pitkämielinen ihmisiä kohtaan, koska hän ei tahdo kenenkään joutuvan kadotukseen (Jaak. 5:11). Kaikki, jotka tahtovat, voivat tulla hänen luokseen ja saada elämän vettä lahjaksi (Ilm. 22:17). Hän tukee kaikkia kaatuvia (Ps. 145:14). Hän pitää tarkkaa lukua jokaisesta, ja hän maksaa ihmiselle hänen tekojensa mukaan ja antaa miehen kohdata vaelluksensa hedelmät (Job 34:11). Hän tuomitsee uskottomuuden ja vetäytymisen vanhurskaasti. Jos Jumala on valaissut meitä voitosta, hän ei ikinä tingi siitä. Mooses ei päässyt luvattuun maahan, koska hän löi kalliota sille puhumisen sijaan. "Herra vihastui myös minuun teidän vuoksenne ja sanoi: 'Sinäkään et sinne pääse.'" 5. Moos. 1:37. Niin tarkoin Jumala vaatii meidän pitävän hänen käskynsä (2. Moos. 23:20-21).

Vähäisinkin tottelemattomuus saa auikaan ikuisen menetyksen.

Jumalan hyvyys on loputon, ja se on ihmeellistä, mitä hän voi tehdä syntisissä, mutta nöyrissä ihmisissä. Jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden. Hän voi tehdä sinusta voittajan, sellaisen, joka on väkevä hänen valtavassa voimassaan, järkähtämätön kuin  Siionin vuori. Aurinkosi ei enää tule laskemaan. Saat aina voiton.

"Aurinkosi ei enää laske, eikä kuu katoa sinulta näkyvistä, sillä Herra on sinun iankaikkinen valosi, ja päättyneet ovat sinun murheesi päivät." Jes. 60:20.

Artikkeli on ensiksi julkaistu otsikolla "Seier" (Voitto) Skjulte Skatter-lehdessä elokuussa 1935. Sitä on hiukan muokattu kieliasun nykyaikaistamiseksi.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Suomenkielisissä raamatunkohdissa on käytetty Raamattu Kansalle- käännöstä. 

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.