«You go, girl» – Jatka samalla innolla!
Hyveellisen naisen kuvaus Sananlaskuissa 31 voi vaikuttaa ylenpalttiselta kuvaukselta naisen asemasta. Minä ainakin tunsin, etten kyennyt siihen, kunnes ….
1870- luvulle asti naisen omaisuus ja rahat siirtyivät miehen omaisuudeksi naisen mentyä naimisiin; naisella ei ollut niihin enää lainkaan oikeuksia. Niin myöhään kuin vuonna 1970 työtä tekevillä naisilla Englannissa piti olla isän tai aviomiehen tai muun soveltuvan mieshenkilön nimi lainasopimuksessa tai asuntolainapapereissa, sillä heillä ei ollut lupa ostaa taloa tai lainata rahaa omin luvin.
Monissa tapauksissa vinoutunut käsitys Vanhasta Testamentista oli syynä tähän valitettavaan tilaan, joka johti niin tunne- kuin käytännön tasolla riippuvaisuuteen. Sen sijaan että naiset olisivat seisseet miestensä rinnalla tasa-arvoisina, heidät alennettiin miesten palvelijoiksi. Heillä oli vähän tai ei lainkaan oikeuksia.
Raamatunpaikka, jota on käytetty väärin naisen alamaisuuden osoittamiseen, on vertaus hyvästä vaimosta. Uskonnolliset miehet ovat pitäneet näitä Sananlaskuissa 31:10-31 olevia jakeita standardina vaimoilleen, joiden saavuttamiseksi naisten piti pyrkiä. Alistetut naiset ovat usein lukeneet niitä kuvaamaan asemaa, jota he eivät koskaan voineet toivoa pystyvänsä täyttämään.
Hyvä vaimo ei ole vain hyveellinen, hän tekee työtä pikkutunneille asti, nousee aikaisin ylös ja tekee työtä vapaaehtoisesti käsillään. Hänellä ei ole vapaa-aikaa, hän järjestää vaatteita, ostaa pellon ja on lisäksi kiltti ja viisas.
Koin sekavia tunteita ajatellessani näitä jakeita. Halusin olla opetuslapsi, mutta en käsittänyt, kuinka voitiin olettaa, että olisin kaikkea tuota. Koin paineita; tunsin pettäväni jatkuvasti. Samanaikaisesti loput Jumalan sanoista eivät saaneet minua tuntemaan sillä tavalla.
Oivalsin kaksi asiaa, jotka muuttivat käsitykseni kokonaan, siinä määrin, että nyt minusta nämä jakeet ovat eniten inspiroivia jakeita naisille koko Raamatussa.
Näiden jakeiden tarkoitus ei koskaan ole ollut se, että ne kuvaisivat naisen asemaa, tai listaisivat asioita siitä, minkälaisia heidän tulee olla, tai tehdä saavuttaakseen ”hyvän vaimon” statuksen. Se oli aviomiesten ylistyslaulu vaimoilleen heidän kunnioittamisekseen.
Käytössä oleva hepreankielinen ilmaisu Eschet chayil, joka käännettiin sanalla ”hyvä” tai ”hyveellinen”, kuvaa ehkä täsmällisemmin ”rohkeaa” – itse asiassa urheaa naista. Sitä käytetään merkityksessä seistä lujana kuin sotilas taistelussa.
Koko Raamatussa on vain yksi nainen, jota kuvataan tällä ilmaisulla, ja se on Ruut.
”Ja nyt, tyttäreni, älä pelkää! Minä teen sinulle kaiken, mitä pyydät, sillä kansani keskuudessa jokainen pitää sinua kelpo naisena.” Ruut 3:11.
Niinpä, ilmaisua Eschet chayil käytetään tässä. Kukaan ei kyennyt kuvaamaan Ruutia onnistuneena liikenaisena, joka osti pellon ja valmisti kallisarvoisia kankaita, ja jolla oli menestynyt aviomies. Kun häntä kuvattiin ilmaisulla Eschet chayil, hän oli leski, hyvin köyhä ja kerjäsi pysyäkseen hengissä. Missä merkityksessä sitten ilmaisu kuvaa häntä? Siinä merkityksessä, että hän oli rohkea, hän taisteli omia taisteluitaan ja oli vastuussa omasta hengestään.
Uskon, että juutalaiset naiset käyttävät tätä ilmaisua edelleen rohkaistaakseen toisiaan, merkityksessä: You go girl! Jatka samalla innolla!”
Aivan samoin kuin tämä lause oli olennainen ajankohtainen Ruutille, se on sitä myös sellaisille naisille kuin me – jotka haluamme olla opetuslapsia. Varustaudumme siis sotaan, taistelemme omia taisteluitamme, olemme Jerusalemin muurien vartijoita – emme jätä sitä tehtävää ainoastaan miehille.
Elämme Jumalalta saadulla rohkeudella ja voimalla kulkeaksemme loppuun asti tien, jonka hän on meille antanut, ja suorittaaksemme ne tehtävät, jotka hän laskee sydämellemme päivä päivältä. Pysymme kotona lujina, kun tunnemme masentavia ja välinpitämättömiä hengenvoimia – ryhdymme taisteluun. Rukoilemme toisten ruumiin jäsenten puolesta. Silmämme ja korvamme ovat avoinna, kun tapaamme; ja lopuksi teemme tiliä Jumalalle siitä, mitä sanomme ja teemme.
”Teot”, jotka teemme, ovat voittoja hengessä, jolloin meidän on täytynyt tarkistaa luonnollisia mielihalujamme ja ottaa kantaa siihen, mitä Jumalan sanassa sanotaan. Se ei tarkoita, että tulimme valmiiksi silittämisen kanssa perjantain aikana …
Omalla kohdallani, kun Jeesus tulee takaisin, en halua tulla punnituksi vaaássa ja tulla havaituksi köykäiseksi. Haluan, että olen ollut rohkea ja tehnyt oman osuuteni, ja etten ole piiloutunut taistelussa miesten taakse. Ei, Jumala sanoo minulle: ”You go girl! Jatka samalla innolla!” Ja niin voin lopuksi odottaa tätä:
”Suokaa hänen nauttia kättensä työn hedelmistä, hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt.” Snl. 31:31.
Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.