Sakkeus: Erityinen kutsu ja sitä seurannut raju muutos
Kuinka Jeesuksen kutsu muutti publikaanien esimiehen Sakkeuksen elämän pysyvästi, ja kuinka meidänkin elämämme voi muuttua täysin.
Sakkeus metsäviikunapuussa
Luukas 19:1-10: ssä on kerrottu publikaanien esimiehestä Sakkeuksesta, joka otti heti vastaan Jeesuksen kutsun. Vaikka tämä kutsu merkitsi suuria muutoksia hänen elämälleen, se antoi sille tarkoituksen ja suuntaviitan. Hänestä tuli tällä tavalla loistava esimerkki siitä, mitä Jumala voi tehdä ihmisessä, joka ottaa vastaan tämän kutsun ja ottaa henkilökohtaisesti Jeesuksen sanat sydämelleen.
Todennäköisesti paljon ihmisiä on edelleen ”metsäviikunapuussaan”, sellaisia, jotka ovat kuulleet, että Jeesus on kaupungissa ja haluavat nähdä, mitä ihmeitä hän tekee. He ovat katsojia, mutta heillä ei ole henkilökohtaista suhdetta Jeesuksen julistukseen.
Jeesus pysähtyi metsäviikunapuun alle ja sanoi Sakkeukselle, että hänen tuli kiiruhtaa alas puusta, koska Jeesus halusi tulla hänen kotiinsa. Nyt Sakkeuksen tuli tehdä henkilökohtainen valinta. Tähän asti hän oli ollut vain katselija, mutta nyt tilanne oli hänelle henkilökohtainen. Hänen piti päättää, mikä hänen suhteensa oli tähän tiedusteluun – ja hän teki oikean päätöksen!
Henkilökohtainen kutsu sinulle
Voit kysyä itseltäsi, onko tällä oleellista merkitystä meille tänään. Tiellä ei ole mitään Jeesusta, joka pysähtyy ”metsäviikunapuumme” alle ja toivoo voivansa vierailla luonamme. Näin ei ehkä ole kirjaimellisesti, mutta Mestari itse sanoo Ilmestyskirjassa 3:20: ”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen sisälle hänen luokseen ja aterioin hänen kanssaan ja hän minun kanssani.” Tämä muistuttaa valtavasti sitä, mitä hän sanoi Sakkeukselle.
Tässä merkityksessä Jeesus kutsuu ihmisiä tänään aivan samalla tavalla kuin silloin, avatakseen sydämen ovet, niin että ihmiset voivat ottaa hänet vastaan Herrana heidän elämäänsä. Näissä Ilmestyskirjan jakeissa voimme lukea Jeesuksen kutsusta joillekin Laodikean seurakunnassa oleville ihmisille, jotka olivat penseitä – eivät palavia eivätkä kylmiä – niin että Jeesus tunsi halun oksentaa heidät suustaan. ”Sinä sanot, että olet rikas, olet rikastunut etkä tarvitse mitään. Et kuitenkaan tiedä, että juuri sinä olet kurja ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston…” Ilm. 3:15-18. Voimme sanoa, ettei tämä ihminen ollut paremmassa asemassa kuin publikaanien esimies Sakkeus, joka oli imenyt rahat ihmisten lompakoista. Kuitenkin Jeesus seisoi molempien oven edessä pyytäen heitä kääntymään ja elämään kokosydämistä ja onnellista elämää Jumalalle.
Sakkeuksen kohdalla tämä kutsu osui hedelmälliseen maaperään. Olkoon meidän kohdallamme samalla tavalla, niin että ymmärrämme Jeesuksen meille henkilökohtaisesti lausumat sanat – ikään kuin hän puhuttelisi meitä nimeltä.
Profeetta Jesaja sanoo luvussa 50:4: ”Herra, Herra, on antanut minulle opetuslasten kielen, niin että voin sanalla virvoittaa väsynyttä. Hän herättää korvani aamu aamulta, niin että kuulen opetuslasten tavoin.” Sakkeuksella oli myös avoin korva Jeesuksen sanoille, ja kuultuaan hänen äänensä, hän seurasi Jeesusta välittömästi. Hänelle oli täysin selvää, että Jeesus oli puhunut hänelle henkilökohtaisesti. Johannes 10:3: ssa sanotaan, että lampaat kuulevat Jeesus paimenen äänen. Hän kutsuu omia lampaitaan nimeltä ja vie ne ulos. Näin hän teki Sakkeukselle, ja niin hän haluaa tehdä meille kaikille, jos vain olemme halukkaita kuulemaan hänen ääntään ja ottamaan vastaan hänen kutsunsa.
Koko elämän kestävä rakkaus
Voidaan sanoa, että Sakkeuksen uskonelämän alku oli äärimmäisen onnistunut, ja ”hyvin aloitettu on puoliksi tehty”, vanhan sanonnan mukaan. Kun ihminen tuntee erityistä rakkautta jotain henkilöä kohtaan, joka oikeastaan merkitsee hänelle paljon, tämä rakkaus voi vapauttaa niin paljon myönteistä energiaa tässä ihmisessä, että hän kykenee tekemään asioita, jotka muutoin olisivat äärimmäisen vaikeita tai jopa mahdottomia suorittaa.
Tämän voimme nähdä myös Sakkeuksesta. Rakkaus, jota Jeesus osoitti häntä kohtaan, sytytti niin voimakkaan vastarakkauden hänessä, ettei hänelle ollut mikään ongelma puhdistaa elämänsä vain muutamien päivien aikana ja saada asiat kuntoon siellä, missä hän oli aiheuttanut vahinkoa tai käyttänyt ihmisiä hyväkseen. Hän antoi jopa puolet omaisuudestaan köyhille ja maksoi nelinkertaisesti niille, joilta hän mahdollisesti oli kiristänyt jotain.
- Kor. 5:14-15:ssä Paavali kuvaa tätä ilmiötä seuraavasti: ”Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: Yksi on kuollut kaikkien puolesta, siispä kaikki ovat kuolleet. Hän on kuollut kaikkien puolesta, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen vaan hänelle, joka on heidän tähtensä kuollut ja noussut ylös”.
Raamattu ei juurikaan kerro Sakkeuksen elämästä tämän jälkeen. Voimme toivoa, että hän säilytti tämän innon ja rakkauden Herraansa ja Mestariaan kohtaan elämänsä loppuun asti, niin kuin Hepr. 6:11-12: ssa sanotaan. ”Toivomme hartaasti, että kukin teistä osoittaa samaa intoa ja säilyttää toivon täyden varmuuden loppuun asti, ettette veltostuisi vaan seuraisitte niitä, jotka uskon ja kärsivällisyyden kautta perivät sen, mikä on luvattu.”
Oletko saanut paljon anteeksi?
Voimme oppia myös jotain muuta Sakkeuksesta: Kuinka meidän tulee toimia, kun olemme tekemisissä ihmisten kanssa, jotka haluamme voittaa evankeliumille tai Kristukselle. Publikaanien esimies oli kyllä varsin yllättynyt siitä, että Jeesus kohtasi hänet niin suurella ystävällisyydellä huolimatta siitä, että hänellä oli niin paljon petosta ja syntiä omallatunnollaan. Hän odotti kaiketi pikemminkin vakavaa saarnaa näiden hyvien ja lempeiden sanojen sijaan. Jos siis haluamme olla taitavia ”ihmisten kalastajia”, meidän tulee ottaa sydämellemme sanat Room. 2:4: ssä: ”Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen”. Sakkeus oli selkeä esimerkki siitä, että tämä keino oli oleellisesti tehokkaampi kuin se, että syytämme ja moitimme toista kurittajan tavoin.
Syntisellä naisella, joka pesi Jeesuksen jalat kyynelillään, voiteli ne ja kuivasi hiuksillaan, oli todennäköisesti samankaltainen kokemus: ”Hänen paljot syntinsä on annettu anteeksi, ja sen vuoksi hän rakasti paljon. Mutta se, jolle annetaan vähän anteeksi, rakastaa vähän." Luuk. 7:47.
Tässä meillä on paljon opittavaa Herraltamme ja Mestariltamme: Kuinka hän käsitteli ihmisiä, vaikka he eivät oikeudentajumme perusteella ole ”ansainneet” sellaista rakkautta ja niin suurta hyvyyttä aikaisemman käyttäytymisensä perusteella. Voimme myös oppia publikaanien esimiehestä Sakkeuksesta tai syntisestä naisesta sen, että myös meille on annettu paljon anteeksi, ja meidän pitäisi siksi ilmaista kiitollisuutemme ja rakkautemme Jeesusta ja Jumalaa kohtaan, aivan niin kuin nämä kaksi tekivät.
(Raamatunjakeet ovat etupäässä peräisin Raamattu Kansalle- käännöksestä)
Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.