Säästätko taivaalliselle pankkitilillesi?

Säästätko taivaalliselle pankkitilillesi?

Anne Marie säästää siihen, millä on iankaikkista arvoa.

4 Minuuttia ·

Kun Anne Marie sai tietää, että jotkut ystävät olivat menneet pois, se sai hänet miettimään omaa elämäänsä ja kysymään itseltään, mitä hän tiesi kuolemasta.

Lepään sängylläni niin syventyneenä ajatuksiini, että en edes huomaa, että päivä on painumassa iltaan. Tunnen itseni huonoksi, ontoksi ja väsyneeksi. Viikko sitten sain uutisen, että eräs sukulaiseni oli kuollut. Hän oli hyvin lahjakas ja taitava, ja hänellä oli paljon omaisuutta tässä maailmassa. Tänään äiti kertoi, että eräs perhetuttavamme oli menettänyt poikansa, joka oli nuori opettaja, vasta 30-vuotias. Hän oli ollut täynnä toivoa, projekteja ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle.

Pääni on täynnä kysysmyksiä. En voi mitään sille, että ajatukset ajautuvat siihen, mitä meille tapahtuu, sitten kun kuolemme. Onko minulla jotain, jolla on arvoa, kun kuolen? Äitini on sanonut usein: "Ainoasteen ne pelkäävät kuolemaa, joilla ei ole elämä kunnossa." Onko  minun elämäni kunnossa? Pelkäänkö kuolemaa? Mitä jos olisi minun vuoroni nyt; olenko valmis kohtaamaan Jeesuksen?

Vastaus kysymyksiini

Seuraava päivä on sunnuntai ja menen seurakuntamme sunnuntaikokoukseen kuten tavallista. On pääsiäinen, ja kuulemme voimakkaan sanoman Jeesuksen ylösnousemuksesta ja siitä, mitä se merkitsee meille.

Juhlimme Jeesusta, joka on noussut ylös kuolleista. Hän voitti kuoleman ja siksi meillä ei ole mitään pelättävää. Jeesus on kalliisti ostanut meidät. (1. Kor. 5:20), ja se merkitsee sitä, että olemme hänen omat ikuisesti. Sen perusteella mitä hän on tehnyt meidän hyväksemme, kuolemalla ei ole mitään vaatimusta meidän suhteemme. Niille, jotka uskovat Kristukseen Jeesukseen ja seuraavat häntä, kuolema ei ole ikuinen.

Niille, jotka uskovat Kristukseen Jeesukseen ja seuraavat häntä, kuolema ei ole ikuinen.

«Ei yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?» (Joh. 11:26)

Kun sitten jätämme tämän maan, se ei tarkoita loppua, vaan pikemminkin sitä, että me menemme eteenpäin johonkin paljon parempaan paikkaan. Jeesus ottaa meidät vastaan ja toivottaa meidät tervetulleiksi valtakuntaansa.

«Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.» (Joh. 10:28)

Siinä! Juuri tämän tarvitsin tietää. Kysymykset ja levottomuus, joita olen tuntenut, ovat hävinneet ja tunnen suurta iloa ja vahvuutta. Tartuin uskoon juuri sillä hetkellä. Sillä mitä minulla on maan päällä, ei ole mitään merkitystä. Se ei merkitse mitään, missä asun, millainen työ minulla on tai olenko rikas vai köyhä. Mikään tästä ei olisi avuksi iankaikkisuuttani ajatellen. Sillä en voi ostaa lippua taivaaseen.

Mitä voin ottaa mukani taivaaseen?

Nyt ymmärrän sen. Tärkeintä on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa Jumalaa koko sydämestäni. Ja mitä se tarkoittaa minulle? Sitä, että pidän hänen käskynsä kaikissa olosuhteissani. «Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat.» (1. Joh. 5:3)

Kun olen kuuliainen uskossa, voin käyttää jokaisen pienenkin tilaisuuden pitää Jumalan käskyt. Kiellän oman tahtoni ja teen hänen tahtonsa, koska hän tekee työtä minussa. «Vaeltakaa Hengessa, niin ette lihan himoa täytä.» (Gal. 5:16)

On mahdollista päästä taivaaseen pankkitilin perusteella, joka on täynnä sellaista, millä on iankaikkista arvoa.

En voi ‘ostaa' lippua taivaaseen; Jeesus maksoi hinnan minusta. Mutta on mahdollista päästä taivaaseen pankkitilin perusteella, joka on täynnä sellaista, millä on iankaikkista arvoa. Kun tämä on päämääräni, sen sijaan että raataisin turhaan maallisten asioiden takia, joilla ei ole mitään iankaikkista arvoa, silloin en tule kuoltuani taivaaseen tyhjin käsin.

Minulta vaaditaan sitä, että tottelen uskollisesti Jumalan käskyjä; etsin hänen tahtoaan oman tahtoni sijaan olosuhteissani. Silloin elämäni lopussa minulla on pankkitili täynnä rakkautta, iloa, uskoa, jne., mitkä ovat tulosta Hengessä vaeltamisesta.

Kun tulen kiusatuksi katkeruuteen tai murehtimiseen tai toisten tuomitsemiseen, kysyn heti itseltäni: "Millä täytät pankkitiliäsi?" Kun minulla on tämä ajatustapa, olen enemmän tietoinen ja valvova käyttämään mahdollisuuteni kartuttaa tiliä.

Minulta vaaditaan sitä, että tottelen uskollisesti Jumalan käskyjä; etsin hänen tahtoaan oman tahtoni sijaan olosuhteissani.

Täysi pankkitili

Koetuksia tulee, mutta yhdestä asiasta voin olla varma: kun on minun vuoroni kuolla, minulla on täysi tili mukanani taivaassa.

Olen päättänyt seurata tätä tietä niin pitkään kuin olen täällä maan päällä. Odotan todella sitä päivää, jolloin Jeesus sanoo  minulle: «Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon!» (Matt. 25:23)

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.