Ristiinnaulittu Kristuksen kanssa

VIDEO: Kåre J. Smith puhuu elämästä synnin voittamisessa – Jeesuksen jäljissä!

Kristuksen kanssa ristiinnaulittu tarkoittaa Kristuksen seuraamista

”’Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Tämän on siis oltava meidän uskonasenteemme.’” Tässä puheessa BCC: n kesäkonferenssissa heinäkuussa 2019 Kåre J. Smith puhuu mitä Kristuksen kanssa ristiinnaulittuna oleminen tarkoittaa käytännössä, ja mitä Paavali tarkoittaa, kun hän kirjoittaa, että olemme ristiinnaulinneet lihamme himoineen ja haluineen.

Ristiinnaulitse liha, ennen kuin synti tulee esiin ruumiista!

Smith selittää, kuinka laki saattoi tuomita synnin vasta sitten, kun se oli tullut esille ruumiista, mutta Pyhä Henki voi antaa meille voimaa, niin että voimme kieltää varsinaiset himot ja halut ruumiissamme, ennen kuin ne ovat tulleet synniksi. Jeesus teki juuri tämän, ja siksi hän ei koskaan tehnyt syntiä. Kristuksen kanssa ristiinnaulittuna oleminen tarkoittaa, että seuraamme häntä samalla tiellä ja ”ristiinnaulitsemme lihan” sanomalla ”Ei!” kiusaukselle.

Olemme elämässämme jatkuvasti uusien valintojen edessä.  Valintamme siitä, millä puolella haluamme olla: yhdessä Pyhän hengen kanssa vai lihassa olevien himojen kanssa. Valinta tässä on kohtalokas niin omaa kuin lastemme tulevaisuutta ajatellen. Tähän  meidän tulee suhtautua vakavuudella, Kåre J. Smith kehottaa.

Synti tai halu tehdä syntiä on ruumiissasi ” kätkössä”. Myös uudestisyntymäsi jälkeen. Tässä meidän täytyy, kun himo ilmaantuu, kuitenkin pitää itseämme kuolleina synnille”, Kåre J. Smith sanoo. Liha tulee ristiinnaulituksi, kun kiellän sen vaatimuksen – silloin olen ristiinnaulittu Kristuksen kanssa!

Katso ja kuuntele koko puhe täältä ja lue alla oleva puhtaaksikirjoitus

Kåre J. Smithin puhe aamupäiväkokouksessa 14. heinäkuuta 2019 Brunstadilla

Voimme lukea hiukan Gal. 5: stä. Se, minkä valinnan teemme tässä, määrää meidän ja lastemme sekä jälkeläistemme kohtalon tulevaisuudessa. Voimme lukea ensin jakeesta 16 ja edelleen: ”Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette toteuta lihan himoa. Liha himoitsee Henkeä vastaan ja Henki lihaa vastaan.” – Nämä ovat kaksi valtavaa voimaa – ”…niin ettette tee sitä, mitä tahdotte.”

Sittenhän voidaan ajatella: mitä oikeastaan haluan ihmisenä? En oikeastaan halua olla kummankaan näiden kahden vallan vaikutuksen alaisena. Haluan elää paratiisielämää ja pitää hyvän omantunnon, sillä silloin voin nauttia maailman anneista ja paratiisielämästä. Sitä ihminen oikeastaan haluaa. Mutta se ei käy! Se ei käy! Joko sinun tulee olla Hengen vaikutuksen alainen tai sitten joudut lihan vaikutuksen alaiseksi. Ja jos joudun lihan vaikutuksen alaiseksi, tiedän, että sen seurauksena on kuolema. Niin, ”Jos elät lihan mukaan, sinun on kuoltava”. Siitä ei ole kirjoitettu sen enempää; silloin sinä vain kuolet. Silloin sinulla ei ole mitään toivoa, ei tulevaisuutta, ei ikuista elämää. Mutta jos annat Hengen vaikuttaa, silloin Jumalan armolahja Jeesuksessa Kristuksessa on ikuinen elämä! Silloin tulet myös osalliseksi näistä ihmeellisistä Hengen hedelmistä. Ja kun ne kasvavat, seurauksena on jumalallinen luonto, kallisarvoiset ja mitä suurimmat lupaukset, jotka Jumala on antanut meille.

Tämä on ajattelemisen arvoista: ”Tee valintasi! Tee valintasi! Kahdesta tiestä on toinen valittava”. Tässä ihmisen pitää siis tehdä kohtalokas valinta. Sitä sinun tulee ajatella nuorena ja koko elämäsi ajan. Olemme jatkuvasti valintojen edessä, ja kun joudun lihan vaikutuksen alaiseksi, se tulee ilmeiseksi ruumiissani.

Sen voimme lukea edelleen jakeesta 19: ”Lihan teot ovat ilmeisiä. Niitä ovat haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyydet, riita, kiivaus, vihat, juonittelut, eripuraisuudet, harhaopit, kateus, juomingit, mässäily ja muut sellaiset. Sanon teille etukäteen, kuten ennenkin olen sanonut,” – siis ennen ylösnousemusta – ”kuten ennenkin olen sanonut, että ne, jotka tällaista tekevät, eivät peri Jumalan valtakuntaa.” He eivät ole perillisiä. Perillisiä ovat ne, joilla on nälkä ja jotka kaipaavat, ovat köyhiä hengessään ja elävät tätä kätkettyä elämää, eivät lihassaan olevien himojen mukaan, vaan Jumalan kanssa.

Tässä sinun on tehtävä valinta: Kenen kanssa haluat elää? Jos haluat elää salassa näiden himojen kanssa, se tulee esiin ruumiistasi enenevässä määrin. Etkä tule perimään Jumalan valtakuntaa! Se on selvä, et ole silloin yksi liha hänen kanssaan. Sellainenhan on morsian, joka on matkalla sulhasensa luo. Huorintekijä ja sellainen, joka elää näissä…, joka aiheuttaa hajaannusta eikä pysty kuulumaan joukkoon normaalilla tavalla, joka ei osaa edes yksinkertaisimpia käyttäytymistapoja, ei peri Jumalan valtakuntaa! Kaukana siitä! Se sinun tulee ymmärtää, kun elät lihan mukaan!

Mutta jakeessa 24 sanotaan: ”Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omia, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.” Siis, tämän tulee olla uskonasenteemme. Minullahan on synnin laki jäsenissäni. Vaikka olen vapaa synnin ja kuoleman laista, en ole vapaa siitä, että minulla on synnin laki jäsenissäni. Siitä laista en ole vapaa, sillä minähän tulen kiusatuksi!

Kun luemme Roomalaiskirjeen luvusta 6, niin jakeessa 12 sanotaan: ”Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että tottelette sen himoja.” Siis synti tai halu tehdä syntiä, on kätkettynä ruumiissasi. Myös uudestisyntymäsi jälkeen. Mutta tässä meidän täytyy – heti kun himo ilmoittaa itsestään, pitää itseämme kuolleina synnille. Siitä luemme jakeessa 11: ”Samoin pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.” Kun siis tulen kiusatuksi, minun täytyy saada Sana, Sanan todistus, jolloin taivaallisen siemenen avulla… kun Jumalan siemen pysyy sinussa, et voi tehdä syntiä, apostoli sanoo 1. Joh. 3:8: ssa. Silloin et voi tehdä syntiä! Ja sillä tavalla voit aina elää voittoisaa elämää.

Voimme katsoa, mitä Pietari sanoo 1. Piet. 1. luvussa. Hän sanoo jakeissa 6 ja 7: ”Siksi te riemuitsette, vaikka nyt, jos on tarpeen, vähän aikaa joudutte murehtimaan monenlaisissa koettelemuksissa, jotta teidän uskonne havaittaisiin koetuksissa kestäväksi, paljon kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka sekin koetellaan tulessa, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.” Näemme, ettei kiusaus ole syntiä, se on uskomme koetus. Et ole tehnyt syntiä, kun tulet kiusatuksi. Kiusaus tulee lihasta, mutta kun sanot ”Ei”, se ei koskaan nouse sydämeen. Henki on nimittäin paljon nopeampi kuin laki. Laki voi tuomita synnin vasta silloin, kun se tulee ulos ruumiista, mutta Henki on nopea ja ottaa sen kiinni kiusauksen hetkellä, ennen kuin se pääsee sydämeesi. ”Ei!” Silloin uskosi tulee koetelluksi.

Jeesushan sanoo, että ”Jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo tehnyt syntiä…” Pane merkille: naista himoiten… Ja laki on sanonut: Älä himoitse! Mutta kun sitten katsot naista himoiten, silloinhan olet yhtä mieltä ruumiissa olevan himosi kanssa. Silloin olet sanonut ”Kyllä” ruumiin himolle, sen sijaan, että olisit: pitänyt itseäsi kuolleena himolle, niin kuin on kirjoitettu! Se sinun olisi pitänyt tehdä. Sen tulisi olla uskonasenteesi!

Tässähän on kysymys siitä, mitä elämältäsi haluat. Kaikki Jumalan valtakunnassa on vapaaehtoista. Täysin vapaaehtoista! Tämä on siis tahdon asia. Mitä haluat elämältäsi? Hengen voimassa on mahdollista pitää itseään synnille kuolleena ja elävänä Jumalalle ja hänen sanalleen sekä voimalleen.

Tästä näemme, että hän siis palveli synnin lakia mielellä, ja juuri siksi haureus pääsi hänen sydämeensä. Se riitti, synti tuli sisään, se tuli sydämeesi. Sen sijaan Paavali puhuu Jumalan lain palvelemisesta mielellä, ja siksi hän saattoi aina elää voittoisaa elämää.  Eikä vain sitä: 8. luvussa hän puhuu myös siitä, että voimme saada enemmän kuin voiton ( norj. k.)! Minähän olen ihmetellyt aina silloin tällöin hieman tuota sanaa, kuinka voimme saada enemmän kuin voiton? Mutta sehän on niin, että kun toiset rakastavat sinua vähemmän, niin sinä rakastat heitä enemmän! Senhän täytyy olla enemmän kuin voitto! Paavalilla oli niin korinttilaisiin nähden: mitä vähemmän he rakastivat häntä, sitä enemmän hän rakasti heitä. Sehän on siis aivan uskomatonta, siis. Se on todellista jumalallista elämää.

Voimme lukea Jaakob 4:1: ”Mistä teidän keskinäiset taistelunne ja riitanne johtuvat? Eivätkö juuri himoistanne, jotka käyvät sotaa teidän jäsenissänne?” He olivat kristittyjä ihmisiä, jotka väittelivät, niin että kipunat sinkosivat! He eivät ymmärtäneet, että heidän jäsenissään oleva synti sai heidät riitelemään keskenään. Sitä he eivät ymmärtäneet. He olivat aivan varmoja siitä, että syy oli toisessa osapuolessa, tietysti. Syy on aina toisessa osapuolessa, ellet ymmärrä tuomita itseäsi. ”Ja tämä on tuomio,: valo on tullut maailmaan.” Kun säilytän silloin uskon salaisuuden hyvässä omassatunnossa, ymmärrän, mitä tuomio on. Silloin annan omani mennä hänen kuolemaansa. Se on tuomio. Eli minun pitää kuolla pois omastani. Ei toisten! Minun elämästäni on kyse, ja minun tulee tehdä tiliä vain itsestäni. Sitä ei kukaan saa unohtaa: Kyse on sinun elämästäsi; kyse on sinusta, eikä sinun tule tehdä tiliä tästä eikä tuosta henkilöstä, arvostella tätä tai tuota. Kyse on sinusta, kun olet Jumalan tuomioistuimen edessä! Sitä et saa unohtaa! Ja niin lakkaat sekaantumasta toisten asioihin.

Kun sitten jäsenissä olevat himot käyvät sotaa keskenään, se johtaa usein hajaannukseen ja riitaan, keskellä seurakuntaa. Riitaan ja sotkuihin, lahkoihin ja… Tämä kaikki siksi, ettei pidetä itseään kuolleena näille himoille. Muutoinhan ei olisi koskaan käynyt niin. Sinun pitää siis kohdata synti vastustamalla sitä. Siis taistella uskon jalo taistelu. Uskovilla on taistelu käytävänä, ja se käydään lihassamme asuvaa syntiä vastaan. Minun pitää kohdata synti välittömästi, heti kun tulen kiusatuksi, minun on kohdattava se. Silloin minun on vastustettava himoa verille asti. Taisteltava verille asti!

Ja siihenhän ei kyetty lain avulla. Lain avulla ei pystytty siihen, koska laki vaikutti vasta, kun synti tuli esiin. Silloin laki vaikutti. ”Mikä laille oli mahdotonta, koska se lihan vuoksi oli heikko, sen teki Jumala…” Mikä vapautus! ”Hän lähetti oman Poikansa syntisen lihan hahmossa…” Eli meidän ja Jeesuksen välillä on eroa, sama liha, mutta liha ei tule syntiseksi, ennen kuin olet elänyt sen mukaan. Ja Jeesushan ei koskaan tehnyt sitä! Hän ei koskaan tehnyt sitä! Siksi on kirjoitettu, ”syntisen lihan hahmossa”. ”…ja synnin tähden…” Miksi Jeesus tuli maailmaan? Hän tuli synnin tähden! Hän tuli auttaakseen sinua ja minua. Siksi hän tuli maailmaan! Hän on pelastaja. Hän tuli pelastajaksi noustessaan ylös kuolleista valtavalla voimalla. Se voima vaikuttaa tänään meissä, jotka uskomme! Ja siksi meidän on myös mahdollista voittaa synti, voittaa synti täydellisesti.

Näemme siis, että Jumalan työ Jeesuksessa Kristuksessa menee paljon syvemmälle kuin laki. Paljon syvemmälle. Sillä tämä työ tunkeutui itse ruumiiseen tuomiten itse himon. Ja sen tähden myös Pietari sanoo… Mitä hän oikein sanoo luvussa 4 jakeessa 1? ”Se, joka on kärsinyt lihassa, on lakannut…” Sillä selvä! Voit kärsiä ja tulla ikuisesti vapaaksi! Vapaaksi synnistä ikuisiksi ajoiksi! Ikuisiksi! Se on satumaisen ihanaa; tämä on ilosanoma; se on evankeliumi! Ylistetty olkoon hänen nimensä!

”Te olette kuulleet sanottavan vanhoille” Jeesus sanoi, ”älä tee huorin. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan.” Jeesus tuli siis tehdäkseen Paholaisen teot tyhjiksi. Se on apostolista. Se on Jumalan sanaa. Hän teki sen, kun kiusaus ilmaantui. Hän voitti sen ikuisen Hengen voimassa, sen Hengen, jonka Isä oli antanut hänelle. Hän voitti kiusauksen.

Sehän oli Jumala, joka tuomitsi synnin hänen lihassaan, ja nyt Pyhä Henki tekee saman meissä. Se tapahtuu mahtavan voiman, ylösnousemusvoiman toimesta, sinussa, joka uskot. Hän voitti jokaisen kiusauksen, joka tuli esiin. Sillä tavalla Jeesus kärsi kuoleman lihan mukaan, ja hän kärsi tullessaan kiusatuksi – se meidänkin tulee tehdä. Mutta vastikkeeksi tästä hänen henkensä tehtiin eläväksi. Hänet vanhurskautettiin hengessä, niin ettei kuolema voinut edes pitää häntä. Siihen henkeen Jumala kykeni panemaan koko viisautensa. Niinpä Jumalan viisaus on Kristus. Jumala itse käytti kaiken viisautensa, kaiken, mitä hänellä oli, voidakseen johtaa Pojan voittoon, sellaiseen elämään, vajavaisessa ihmisessä! Ja nyt me voimme seurata häntä, kaikkeinpyhimpään, lihan läpi. Mutta silloin sinun tulee vihata sitä, mikä asuu lihassa. Silloin se voi myös onnistua.

Tämän harjoittelun aikana – jumalanpelon harjoittelemisessa – sinun täytyy taistella uskon jalo taistelu. Se ei onnistu ilman jumalanpelkoa! Ajattele Salomoa. Hän oli viisain ihminen maan päällä, mutta hän oli saanut viisauden armolahjana. Mutta tässä on enemmän kuin Salomo, Jeesus sanoi. Jeesus oli saanut sen elämäksi, kun hänen henkensä tehtiin eläväksi ja vanhurskaaksi. He ristiinnaulitsivat vanhurskaan, eikä hän silloin kuollut itsensä takia. Tässä Saatana laski väärin, sillä Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden. Silloin meidät sovitettiin Jumalan kanssa. Ja sitten me pelastumme paljon ennemmin hänen elämänsä kautta! Tämä on evankeliumi. Ensin sovitus; sitten pelastus. Kaikki tämä taistelu ja voitto voi tapahtua vain ihmisessä, joka on ristiinnaulittu hänen kanssaan. Vain silloin se voi tapahtua. Minunhan täytyy sanoa, että tämä salaisuus on suuri.

Kantakaamme ristin häpeää! Kantakaamme sitä! Morsian on matkalla sulhasen luo. Se on morsiamen elämää. Sulhanen on voittanut morsiamen sydämen. Tämä kuvaa myös Kristusta ja seurakuntaa. He ovat yksi liha, heillä on sama elämä. Vihdoinkin luu minun luistani! Vihdoinkin liha minun lihastani! Sama elämä! Vahvistakoon Jumala meitä voimakkaasti tänään, niin että tartumme uskossa tähän uuteen elämään Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kuollut sinun tähtesi. Hän on ainut, joka on arvollinen siihen, että elät hänelle.

Jumala voimakkaasti vahvistakoon seurakuntaa! Aamen.

Raamatunkohdat ovat peräisin Raamattu Kansalle- käännöksestä. 

Ehkä olet kiinnostunut lukemaan lisää teemasivultamme, joka käsittelee voittoa synnistä.

Tämä kirjoitus on saatavana

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.