"Pysy aina ristillä" – ei mikään tavallinen tunnuslause elämässä!

"Pysy aina ristillä" – ei mikään tavallinen tunnuslause elämässä!

Kysyin äidiltäni kerran, mikä hänen elämänmottonsa oli. Hän vastasi: “Pysyä aina ristillä”. Se ei ole mikään tavanomainen motto, silti hänen vastauksensa ei oikeastaan ollut minulle mikään yllätys.

5 Minuuttia ·

Onnellinen ja turvallinen koti

Nimeni on Aksel, ja haluan kertoa hieman äidistäni. Perheeseemme kuuluu kymmenen lasta, ja minä olen vanhin. Asumme rauhallisessa kylässä Puolassa. Vaikka minun ja nuorimman sisareni välillä on 21 vuotta, tulemme valtavan hyvin toimeen keskenämme. Rakastan perhettäni.

Joskus istuessamme iltaisin yhdessä, äitini ilmaisi kiitollisuutensa rististä. Se voi kuitenkin vaikuttaa hieman pelottavalta, tai joka tapauksessa merkilliseltä, kun kuulemme hänen ”haluavan aina pysyä ristillä”. Mitä se oikeastaan tarkoittaa? Äitini tarkoittaa sillä jotain, ja halusin mielelläni kysyä sitä häneltä.

Ei mikään tavallinen tunnuslause elämässä

Kun saimme hiukan aikaa jutella yhdessä tästä aiheesta, äiti alkoi kertoa: ”Eräs naishenkilö kysyi minulta kerran pidinkö hänestä. Vastasin: Kyllä, pidän sinusta. Silloin hän kysyi: Mutta pidätkö minusta todella vai vain ”ristin” kautta? Hän tarkoitti, pidinkö hänestä todella, vai etten oikeastaan pitänyt hänestä, mutta kieltämällä itseni pystyin kestämään häntä. Mutta kun "kuolen ristillä" ei ole kysymys siitä, että `pelkästään kestän jotakuta, vaan rakkaus muuttuu täysin aidoksi ja hyvin lämpimäksi! Saatoin vastata hänelle, että pidin hänestä todella paljon! Minun täytyy sanoa, että risti on aivan fantastinen asia.

Minulle risti merkitsee sitä, ettei minun tarvitse tehdä sitä, mitä minä haluan. Se tarkoittaa, etten ainoastaan kiellä voimakasta omaa tahtoani kaikkine kohtuuttomine vaatimuksineen, vaan voin olla ristiinnaulittu, niin että oma tahtoni kuolee! Se tapahtuu oikeastaan ajatuselämässä: kun saan joitakin huonoja ajatuksia, niin ristiinnaulitsen ne ja vihaan niitä; silloin ne eivät saa mitään mahdollisuuksia vaikuttaa minuun tai toisiin epämiellyttävällä tavalla, ja vähitellen ne jäävät pois. Risti on erittäin hyödyllinen työväline arjen eri tilanteissa: avioliitossa, lasten kanssa, seurakuntaelämässä.

Olen ihminen, jolla on voimakas persoonallisuus. Luonnostani haluan, että minulla on kontrolli siitä, mitä teen. Sanon kuitenkin itselleni usein, ettei kaiken tarvitse olla, niin kuin minä haluan tai niin kuin asioiden pitäisi minun mielestäni olla. Ehkä muut ovat asiasta eri mieltä? Ei ole niin tärkeää, missä ravintolassa syömme, minne lähdemme ystävien kanssa, menemmekö autolla vai pyörillä jne. Mutta tällaisissa, oikeastaan vähemmän tärkeissä asioissa, erilaisia pahoja ajatuksia voi ilmaantua. Silloin on aina hyvä ristiinnaulita esimerkiksi vallanhalu, joka haluaa määrätä toisten tekemisiä.

Voidaan kysyä: Kuinka ristiinnaulitsen sen? Se, joka on ristiinnaulittu, saa nauloja käsiinsä, eikä hän voi tehdä enää juuri mitään. Sellainen ihminen ei kuole heti, vaan kysymyksessä on prosessi, jossa ihminen riippuu ristillä ja lopuksi kuolee. Samalla tavalla minäkin voin ristiinnaulita synnin, koska tiedän, että se kuolee jonkin ajan kuluttua, jolloin toisille tulee vapaampaa ja parempaa. Se tuottaa iloa myös minulle itselleni.”

Itse asiassa minulle, hänen poikanaan, on hieman erikoista kuulla tämä äidiltäni, sillä luulen muistavani joitakin tilanteita, joissa hän toimi juuri näin. Hän ei tehnyt sitä, mitä halusi itse tai mitä hän oli suunnitellut. Perheessä, johon kuuluu kymmenen lasta, monet suunnitelmat voivat muuttua nopeasti!

Se ei tapahdu automaattisesti

Äitini jatkaa: ”Koska olemme jo puhuneet rististä, haluan myös sanoa, että vaikka itsellä on maailman paras mies, se ei tarkoita, että voi olla onnellinen käyttämättä ristiä. Jollemme käytä ristiä, tulemme onnettomiksi jopa parhaimmassa perheessä.

Ottaaksemme esimerkin: ”Otan ristini, kun minun on noustava useita kertoja yöllä hoitamaan pientä aarrettani. Sellaisissa tilanteissa voi mieleen nousta myös erilaisia ajatuksia: tyytymättömyyttä, valitusta, vaatimusta ja moitetta Jumalaa kohtaan, etten halua tällaista jne.” Puhuessamme tästä äitini pitää samalla nuorinta sisartani sylissään. Pikku Randi katselee äitiään sädehtivin kasvoin ja suurin silmin. Hänen pienessä maailmassaan juuri nyt äiti on ainoa asia, joka merkitsee jotain. He hymyilevät toisilleen, mutta äiti jatkaa kohta:

”Ajattelen usein, että olisi ollut kauheaa, jos en olisi ollut uskollinen ja olisin ollut vihainen tälle Jumalan lahjalle. Silloin olisi hymy kadonnut myös hänen kasvoiltaan. Mutta tekemällä työtä itseni kanssa, pitämällä uskollisesti nämä ajatukset ristillä, saan uusia ajatuksia, Jumalan ajatuksia. Se toivo, että näissä tilanteissa minussa oleva synti kuolee, ja uudet, jumalalliset ominaisuudet tulevat tilalle, auttaa minua selviämään sellaisesta yöstä.”

Ristin tuloksia

”Kun ajattelen taaksepäin, muistan että avioliittomme alkuaikoina, kun meillä oli pieniä lapsia jne., olin paljon kärsimättömämpi kuin tänään. En voi sanoa, että olisin muuttunut automaattisesti, ja että olen kärsivällisempi siksi, että olen jo vanhempi ja minulla on elämänkokemusta tai jotain sellaista. Olen taistellut tietoisesti. En aina tiennyt, miksi tilanteet tulivat, mutta minulle oli tärkeää, että pysyin hyvyydessä ja rakkaudessa; silloin minun oli usein pakko vaieta ja kärsiä synti loppuun asti.

Ilman ristin sanaa olisin ollut surullinen, täynnä salattuja odotuksia ja vaatimuksia. En olisi ollut tyytyväinen siihen, mitä tapahtuu.

Risti tekee minut iloiseksi, siunatuksi, ja koen sisäistä rauhaa. Olen erittäin kiitollinen ristin sanasta (1. Kor. 1:18).”

Tuhannet kiitokset, äiti!

Lopuksi haluan itse vain sanoa: Tuhannet kiitokset, rakas äiti! Kiitos että olet valinnut oman tahtosi kieltämisen ja ristiinnaulitset kaiken sen, mikä muuten olisi tuhonnut niin paljon. Se, että minulla on äiti, joka päivittäin käyttää ristiä järjestelmällisesti, valitsee kärsimisen, jotta meillä lapsilla olisi parempi olla, se on valtavan suurta minulle, ja joka tapauksessa sen arvoista, että haluan kiittää tuhannesti.

Tämä keskustelu vaikutti minussa sen, että haluan elää ristiinnaulittua elämää. Haluan niin, ettei ystävieni tarvitse kokea minun taholtani itsekkäitä ja ikäviä sanoja ja tekoja. Haluan jo ajatuksissani vihata ja ristiinnaulita pahan, niin että joidenkin vuosien kuluttua pahat himot kuolevat ja ovat hiljaa. Silloin ne eivät enää vaivaa minua ja lähimmäisiäni. Olen kiitollinen ”ristin sanasta” ja aion harjoittaa sitä elämässäni.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.