Pitääkö persoonallisuuteni muuttua voidakseni olla Kristuksen kaltainen?

Pitääkö persoonallisuuteni muuttua voidakseni olla Kristuksen kaltainen?

Kristityn tulee muuttua elämässään, mutta pitääkö minun lopettaa olemasta “minä”?

5 Minuuttia ·

Ei ole epäilystäkään siitä, että kristityn elämään kuuluu muuttuminen. Raamattu puhuu elämästä, jossa tapahtuu täydellinen ja ehdoton muuttuminen. Kristittyinä tulemme muutetuiksi Jeesuksen Kristuksen kuvan kaltaisiksi (Room. 8:29). Tätä suurempaa kutsumusta ei ole olemassa!

Mutta, mitä tämä oikeastaan tarkoittaa käytännössä? Onko persoonallisuutemme, huumorintajumme ja kaikkien luonnollisten ominaisuuksiemme muututtava, jotta tulisimme Kristuksen kaltaisiksi?

Me olemme yksilöitä Kristuksessa

Jumala itse on tehnyt meidät tällaisiksi. Hän rakastaa meitä sellaisina kuin olemme, ja hän on antanut meille kaikille persoonallisuuden ja joukon ominaisuuksia, jotka ovat henkilökohtaisia ja ainutlaatuisia. Meidän ei tarvitse muuttaa persoonallisuuttamme tullaksemme muutetuiksi Kristuksen kuvan kaltaisiksi (Room. 8:29), mutta meidät on kutsuttu seuraamaan ja palvelemaan häntä ainutlaatuisina yksilöinä. "Armolahjoja on erilaisia, mutta Henki on sama. Myös palvelutehtäviä on erilaisia, mutta Herra on sama. Voimavaikutuksia on erilaisia, mutta Jumala, joka kaiken kaikissa vaikuttaa, on sama." 1. Kor. 12:4-6.

Riippumatta siitä, millainen persoonallisuus meillä on, ei ole niin vaikea nähdä, että jokin meissä estää meitä seuraamasta Jeesuksen täydellisen puhtauden esimerkkiä. Paavali kirjoittaa: "Huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon tehdä hyvää, sen lain, että paha pysyy minussa." Room. 7:21.

Meillä on turmeltunut luonto

Meille ei ole luonnollista reagoida Kristuksen tavoin olosuhteissamme ja toisiin ihmisiin Kristuksessa olevalla puhtaudella. Esimerkiksi harmiton, sarkastinen huomautus jollekulle voi olla peräisin tämän henkilön halveksimisesta, ärtymyksestäni tai halustani saada aina sanottua viimeinen sana. Muutkin asiat, joita usein teemme, ajattelemme ja sanomme, voivat olla epäpuhtaiden motiivien, ihmispelon, vihan, kateuden, ylpeyden, itsekkyyden jne. saastuttamia. Nämä asiat eivät kuulu Jumalan meille antamaan persoonallisuuteen, vaan ne ovat taipumuksia syntiin ("lihassa olevaan syntiin"), ja jokainen ihminen on perinyt ne syntyessään.

Raamattu kertoo meille, että tämä on seurausta syntiinlankeemuksesta. Kun Aadam ja Eeva olivat tottelemattomia Jumalalle Eedenin puutarhassa, synti myrkytti heidän inhimillinen luontonsa. Ihmiset annettiin heidän turmeltuneessa lihassaan olevien himojen ja halujen valtaan, ja synti sai vallan ihmisten ajatuksissa ja mielessä. (1. Moos. 6:5).

Itsensä puhdistaminen

Mutta Jeesus tuli tarjoamaan meille tietä pois tästä syntisestä luonnosta: tietä täydelliseen puhtauteen, hänen seuraamiseensa ja muuttumiseen hänen kaltaisikseen. Johannes kirjoittaa, että kaikki ne, joilla on toivo tulla Kristuksen kaltaisiksi, puhdistavat itsensä, niin kuin hän on puhdas (1. Joh. 3:3).

Jos haluamme olla sellaisia kuin Jeesus, me puhdistamme itsemme kaikesta – tai kiellämme itseltämme kaiken -, mikä on Jumalan hyvää ja täydellistä tahtoa vastaan, totuudelle kuuliaisina. (1. Piet. 1:22). Mitään ei tule käyttää verukkeena tai puolusteluna sille, että synti hallitsee elämäämme. Meidän tulee käyttää Jumalan sanaa ajatustemme, sanojemme ja tekojemme tuomitsemiseen, ja kaikesta synnistä erottautumiseen!

"Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka. Se tunkee läpi, kunnes erottaa sielun ja hengen, nivelet ja ytimet ja tuomitsee sydämen ajatukset ja aikeet." Hepr. 4:12.

Toisin sanoen käytämme Jumalan sanaa tuomitsemaan ajatuksemme ja tekomme, ja luovumme tietoisesti (tai puhdistamme itsemme) kaikesta, minkä juuret ovat synnissä. Näin tehdessämme seuraamme Jeesusta - ensimmäistä ihmistä, jonka lihassa Jumala pystyi tuomitsemaan synnin Jeesuksen kieltäessä halun tehdä syntiä, jonka hän löysi inhimillisestä luonnostaan (Room. 8:3).

Vapaina palvelemaan Jumalaa juuri sellaisina kuin olemme

Kristuksen kaltaiseksi tuleminen vaatii meitä puhdistamaan itsemme kuuliaisina Jumalan sanalle. Seuraamme Jeesuksen esimerkkiä siinä, että tuomitsemme synnin omassa lihassamme. Näin tehdessämme tulemme hänen kaltaisikseen! Vapaudumme sellaisista asioista kuin ihmispelko, viha, kateus, ylpeys ja itsekkyys; ja kasvamme Jeesuksen hyveissä joka päivä.

Synti ei enää sido ja rajoita ajatuksiamme ja toimintaamme! Olemme vapaita olemaan oma itsemme, ja voimme olla luottavaisia kaikessa, mitä teemme ja sanomme puhtaasta sydämestä, riippumatta siitä, millainen persoonallisuus meillä on.

Jumala on valmistanut tekoja itse kullekin meistä. "Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.” Ef. 2:10. Samoin on asioita, joita vain sinä omalla persoonallisuudellasi pystyt toteuttamaan. Jumala haluaa pystyä käyttämään sinua ja persoonallisuuttasi toteuttamaan monenlaisia hyviä tekoja! Kun me kaikki puhdistamme itsemme kuuliaisina Jumalan sanalle, muutumme yhä enemmän Kristuksen kaltaisiksi. Eikä ainoastaan sitä, vaan tulemme myös yhä vapaammiksi olemaan yksilöitä Kristuksessa, juuri Jumalan tarkoituksen mukaan.

 

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.