On suunnattoman tärkeää, että Jumala voi puhua meille jatkuvasti

On suunnattoman tärkeää, että Jumala voi puhua meille jatkuvasti

Esther Smith oli “rukoustaistelija”, jumalaapelkäävä nainen, jolla oli vahva henkilökohtainen yhteys Jeesukseen.

6 Minuuttia ·

Esther Smith oli ”rukoustaistelija”, jumalaapelkäävä nainen, jolla oli voimakas henkilökohtainen kontakti  Jeesukseen.

Hän taisteli itsensä ja toisten puolesta rukouksissaan. Hänellä oli rukouksissaan voima Jumalan kanssa, ja koska hänellä oli tämä henkilökohtainen kontakti Jumalaan, hän kykeni myös kuulemaan häntä. Hän oli Herran palvelija ja vankka tuki seurakunnassa ja erityisesti omassa kodissaan.

Alla on kokoelma Esther Smithin lausumia sitaatteja, jotka on koottu keskusteluista hänen kanssaan, ennen kuin hän meni kotiin Jeesuksen luo vuonna 2007. Nämä löytyvät kirjasta ”Esther Smith – Jeesuksen ja pyhien kanssa eletty elämä”.

”Rukous on tila, jossa meidän on oltava jatkuvasti, ei vain muutaman minuutin verran silloin tällöin. Ei ole tarkoitus, että ryhdymme siihen vain silloin, kun olemme tosi pulassa. On valtavan tärkeää, että Jumalalla on mahdollisuus puhua meille joka hetki. Silloin on paljon helpompi etsiä taivasten valtakuntaa joka hetki.”

Kristuksen työtoveri

Esther Smithillä oli voimaa hengessään. Rukoilemalla, ja keskustelemalla Jumalan kanssa, hän sai myös inspiraatiota eri tilanteisiin omassa elämässään ja seurakunnassa. Hänellä oli avoin suhde Jumalaan sydämessään, keskustelua kumpaankin suuntaan. Hän oli Jeesuksen työtoveri, uskottu työtoveri, jolla oli valta hengessään.

”Jumala pystyy muistuttamaan meitä aivan uskomattomista asioista, kunhan vain olemme valveilla. Tahdon olla nopea kuulemaan ja ripeä toimimaan.”

”Nykyisin en tee mitään kysymättä siitä Jeesukselta. Hän on paras ystäväni, ja olen iloinen siitä, että olen ymmärtänyt määräykset, jotka hän antaa. Kyllä tulee hyvät oltavat, kun antaa itsensä kokonaan Jeesuksen tahtoon, tämän voi selittää lapsilleenkin. Ahtaina aikoina ja ahdistuksen hetkinäkin – Jeesuksen käsissä ahdistuksista tulee aina hetken kestäviä ja kevyitä. Tunnen olevani valtavan riippuvainen Jumalan sanasta – tarvitsen sitä joka ainoa päivä.”

”Voimme esimerkiksi huomata, ettei oma halu kaikkeen hyvään ole täydellinen jokaisessa tilanteessa tai suhteessa jokaiseen ihmiseen. Silloin voi aivan yksinkertaisesti rukoilla seuraavasti: ”Rakas Jumala, tee minun haluni hyvään täydelliseksi!” Silloin tiedämme, että rukouksemme on hänen tahtonsa mukainen, ja voimme uskoa, että meillä on kaikki, mitä olemme häneltä anoneet, kuten on kirjoitettu: ”Tämä on se rohkea luottamus, joka meillä on häneen: jos me anomme jotakin hänen tahtonsa mukaan, hän kuulee meitä. Ja jos kerran tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä tahansa anommekin, tiedämme myös, että meillä on kaikki, mitä olemme häneltä anoneet.” 1. Joh. 5:14-15.

Opeta lapsia rukoilemaan Jumalaa, että hän täyttäisi heidät kaikella halulla hyvään. Meidän on yhä enemmän opittava taistelemaan yhdessä Jumalan kanssa. Meidän taistelumme ja Jumalan taistelu ovat yhdensuuntaisia. Jeesushan rukoilee puolestamme yötä päivää, ja meidän on sulauduttava yhteen hänen rukoustensa kanssa meidän itsemme ja seurakunnan puolesta.”

”Rukous on mahtava asia. Ajattele, että Jumala on järjestänyt asiat niin, että hän antaa rukoustemme vaikuttaa itseensä! Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. Se liikuttaa Jumalan sydäntä toimintaan, ja hän lähettää enkelinsä varjelemaan ja pelastamaan.”

Arjen huokaus

”Rukous on todella ollut elämäni kulmakivi. Voimme mennä kertomaan Jumalalle kaikesta. Tietysti voimme rukoilla hengellisissä kysymyksissä, taistelussamme lihassamme olevaa syntiä vastaan, mutta minä olen kyllä rukoillut Jumalaa paljon ihan arkisissakin asioissa. Kun touhuan keittiössä kattiloiden kanssa päivällistä valmistamassa, niin rukoilen usein Jumalaa siunaamaan ruuan ja sen syöjät, ja sitten rukoilen eri ihmisten puolesta, joista Pyhä Henki minua muistuttaa.”

Yksi Estherin lapsista kertoo: ”Rakas Jeesus! Rakas Jeesus!  Kotona tämä yksinkertainen rukous kaikui yhä uudestaan. Erityisesti silloin, kun jokin vaikea tilanne oli päällä, mutta myös jatkuvasti arjen mittaan. Nämä sydämen huokaukset syntyivät vilpittömästä halusta elää Jeesuksen kasvojen edessä arvokkaalla ja otollisella tavalla.

Kotona oli luontevaa rukoilla mistä vain tai milloin vain. Rukoileminen ei ollut teennäistä, vaan se syntyi tietoisuudesta, että Jumalan armoa ja apua tarvittiin elämän moninaisiin tilanteisiin. Äidin jumalanpelko ei ollut rekvisiittaa, joka otettiin esiin erityistilanteissa. Se oli arkikristillisyyttä sanan varsinaisessa ja syvemmässä merkityksessä. Äiti rukoili, kun koulussa oli kokeet, kun oli tehtävä vaikeita ratkaisuja, kun rahat eivät näyttäneet riittävän, kun ruoka oli vähissä, kun oli kaikenlaisia vaikeuksia ja hätää. Jopa arkisten askareiden, kuten ruoanlaiton ja pyykinpesun lomasta, saattoi kuulla hänen huuliltaan näitä sydämen huokauksia: ”Rakas Jeesus! Rakas Jeesus!”

Tunkeutuminen Jumalan puoleen henkilökohtaisessa hädässä

”Miksi rukoilla Jumalaa? Me rukoilemme, koska meiltä puuttuu jotain. Rikkaat ja kylläiset eivät toki tarvitse mitään. Meidän on oltava nöyriä ja myönnettävä ja tunnustettava tilamme – meidän täytyy tutkia omaa elämäämme, jotta löytäisimme tunnustettavia asioita. Kasvaaksemme Kristuksessa meidän on tarkasti valvottava itseämme. On todella tärkeää rukoilla, että löytäisi omasta elämästään tunnustettavia asioita. Sitä olen rukoillut paljon, monta vuotta. Uuden tunnustettavan löytäminen elämästämme on elinehto.

Totuuden tunnustaminen tekee niin hyvää, ja vapauttaa asioista, jotka ovat sitoneet meitä. Näkyvistä synneistä vapautuminen on yksi asia, mutta kutsumuksemme on päästä vapaaksi myös omasta itsestämme, luonnostamme ja olemuksestamme. Meidän on muututtava Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.”

”Olen aina ollut hädässä ja tuntenut köyhyyteni. Erilaisissa vaikeuksissa olen aina rukoillut Jumalaa ja saanut häneltä avun, usein Jumalan sanan muodossa. Meidän on kerrottava Jumalalle tilanteistamme, ja sitten meidän on kuunneltava ja luettava. Silloin saa Jumalan neuvoja ja todellista apua tilanteisiinsa.”

Miksi rukoilla Jumalaa? Me rukoilemme, koska meiltä puuttuu jotain. On todella tärkeää rukoilla, että löytäisi omasta elämästään tunnustettavia asioita.

”Sydämessä on leiskuttava kiivauden tulta syntiä kohtaan. Sen sytyttäminen nuorten sydämeen on uskomattoman tärkeää. Itse Paholainenhan tahtoo tuhota sielunelämämme.

Voimme todella elää onnellista elämää samaan aikaan kun teemme vastarintaa verille asti taistellessamme syntiä vastaan. Mitä enemmän siihen harjaannumme, sen nopeammin taistelu on ohitse, ja tilalle tulee taivaallinen ilo ja rauha. Silloin olemme aina iloisia, ja saamme valtavan hyvän elämän, jonka voimin jaksamme ilolla kantaa toistenkin kuormia.”

”Rukoilen hartaasti Jumalaa, että täyttyisin rajattomalla kiitollisuudella kaikesta, mitä tapahtuu, että täyttyisin taivaallisella ilolla ja varjeltuisin palavassa sydämen uskossa viimeiseen hengenvetooni. Sellaista elämää Jumala tahtoo meidän elävän koko vaelluksemme täällä alhaalla. Meille riittää vihollisia voitettavaksi niin kauan, kuin elämme täällä maan päällä.”

Otteita kirjasta «Esther Smith – et liv i samfunn med Jesus og de hellige», jonka ”Skjulte Skatters Forlag” julkaisi vuonna 2012.

© Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.