Oman elämän hallitsija

Oman elämän hallitsija

Sinut on kutsuttu hallitsemaan syntiä, eikä päinvastoin. Mutta kuinka?

4 Minuuttia ·

Raamatussa on sanoma sinulle, joka haluat hallita omaa elämääsi. Sinut on kutsuttu hallitsemaan syntiä, eikä sen tule antaa hallita sinua. Tämä on täysin mahdollista, kun taistelet oikein.

«Ottakaa päällenne koko Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanna pysyä pystyssä.» (Ef. 6:13)

Raamatussa on kirjoitettu paljon taistelusta – hengellisestä taistelusta hyvän ja pahan välillä. Kristityn elämää kuvataan taisteluna, joka tapahtuu sisälläni – taistelu syntiä vastaan, joka minussa asuu. Silloin otan käyttööni hengelliset aseet, joita kuvataan Ef. 6:10-17:ssa.

Vaikka vihollinen on iso ja vahva, niin tiedän, että Jumalan voima on vahvempi.

Strategia synnin voittamiseksi, joka haluaa esiin minussa, on yksinkertainen, mutta se vaatii samalla täyden panostuksen. Kun tulen Jumalan tykö tyhjin käsin, täysin kyllastyneenä omiin reaktioihini, ajatuksiini ja himoihini – silloin olen oikeassa asemassa ottamaan apua vastaan.

Minulle on suuri apu, että kutsun vihollisiani nimeltä – ja tunnustan ja myöntää, mikä varsinainen ongelma on. Ehkä minua vaivaa kateus, ja ne ajatukset kalvavat minua. Jumala tuntee minut ja tietää sen jo, mutta minun pitää tunnustaa se sekä itselleni että Jumalalle, niin että voin käydä kunnon sotaa. Taistelen paljon paremmin keskittynein ja oikein kohdennetuin lyönnein. "Minun täytyy saada voitto kateudesta, enkä luovuta ennen kuin kaikki kateuden ajatukset ovat kuolleet ja haudattu!"

Oikea mielenlaatu ja tavoite silmien edessä

Minulla on hyvä lähtökohta, kun omistan saman mielenlaadun ja ajatustavan kuin mikä Joosefilla oli, kun Potifarin vaimo yritti vietellä häntä: "Kuinka minä siis tekisin niin pahanteonja rikkoisin Jumalaa vastaan!" (1. Moos. 39:9). Hän rakasti Jumalaa niin paljon, että hän pelkäsi eniten maailmassa sitä, että olisi tehnyt syntiä häntä vastaan.

Kun tunnen kateuden leviävän kehooni ja itsevanhurskaus nousee ja huutaa kovaa…Ei!

Jos minulla on sama asenne, silloin en horju. Kun epäpuhdas ajatus nousee mieleeni, ja oikeastaan haluaisin jatkaa sen ajattelemista, niin sen sijaan käännnyn ja sanon: Ei! En petä Jumalaa! Kun tunnen kateuden leviävän kehooni ja itsevanhurskaus nousee ja huutaa kovaa…Ei! Minähän tiedän, että tämä ei ole Jumalasta; minussa asuva synti haluaa saada vallan. Ajatus "kuoletetaan" ja olen voittanut. En tehnyt syntiä.

Se on vain lyhyt kärsimys verrattuna iankaikkiseen kirkkauteen, joka odottaa sellaista Herran taistelijaa.

«Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teitä valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava.» (1. Piet. 5:10.)

«Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla…» (Fil. 3:8)

Uskossa ja luottamuksessa Jumalaan

Paimenpoika Daavid ei näennäisesti ollut mikään taistelija. Koko nuoruutensa hän oli ollut ulkona paimentamassa lampaita. Kuitenkin hän voitti Goljatin, joka oli paljon suurempi ja vahvempi kuin hän, jos katsoo inhimillisin silmin ja ajattelee loogisesti. Daavid oli ylivoimainen, koska hän taisteli täydessä uskossa ja luottamuksessa Jumalan apuun ja voimaan, ja hän ei luottanut siihen, että olisi voittanut Goljatin omalla nokkeluudellaan ja voimallaan.

«Herrra antaa sinun voittaa vihollisesi, jotka nousevat sinua vastaan.»

Vaikka minulla ei ole taistelu ulkoisia vihollisia vastaan, voin ajatella Daavidia, kun tunnen, että kiusaus ja taistelu, joka minua kohtaa, on niin suuri, että en melkein pysty näkemään sen ohi. Kun oma "Goljattini", kuten masennus, kateus tai mikä muu synti tahansa on edessäni ja pilkkaa minua,ja tahtoo saada minut masentuneeksi. Silloin on hyvä muistaa, kuka minulla on mukana taistelussa. Hän on valmiina enkeljoukon kanssa puolellani.

«Älä pelkää, koska minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.» (Jes. 41:10)

Goljat kaatuu

Kun uskon Jumalaan koko sydämestäni, voin ryhtyä taisteluun syntiä vastaan uskon hengessä. Vaikka vihollinen on suuri ja voimakas, niin tiedän, että Jumalan voima on vahvempi. Siksi voin taistella ja uskoa voittoon, ilman että pelkäisin tai masentuisin. Goljat kaatuu. Minusta tulee oman elämäni hallitsija ja jokainen synti, joka tahtoo nousta esiin, kohtaa taistelijan – valmiina taisteluun.

Tulen edelleen kiusatuksi tekemään syntiä, seuraamaan himojani. Mutta Jumalan avulla ja päättäväisellä mielellä, voin hallita niitä, eikä päinvastoin.

"Herra antaa sinun voittaa vihollisesi, jotka nousevat sinua vastaan!" (5. Moos. 28:7)

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.