Nuoruuden himot: Mistä voi erottaa kiusauksen ja synnin?

Nuoruuden himot: Mistä voi erottaa kiusauksen ja synnin?

Siinä on suuri ero. Ja se on ratkaiseva ero.

7 Minuuttia ·

On olennaisen tärkeää tietää ero kiusauksen ja synnin välillä, jotta voi päästä voittoisaan elämään. Erityisesti silloin kun on kyse ajatuselämästä.

"Pakene nuoruuden himoja!" on apostoli Paavalin kehotus nuorelle Timoteukselle. (2. Tim. 2:22) Vaikka nuoruuden himot sisältävät monia eri osa-alueita nuoren elämässä, ehkä voimakkain ja tavallisin alue on se, mikä koskee seksuaalisia himoja. Vaikka luonnollinen vietti sinällään ei ole syntiä, ja se on siunaus, jonka Jumala on säätänyt avioliiton sisälle, Raamattu tekee selväksi, että näiden himojen seuraaminen avioliiton ulkopuolella on syntiä, jopa ajatuselämässä. Mutta tämä vietti on niin voimakas, että "pakeneminen" vaikuttaa joskus mahdottomalta.

Selkeä ero

Mutta jopa siinä valtavassa määrässä impulsiivisia tunteita ja epäpuhtaita himoja, joita Raamattu kutsuu "nuoruuden himoiksi", on selkeä ero kiusauksen ja synnin välillä. Se on todellakin näin! Jos kamppailet näiden himojen ja tunteiden kanssa, ja sinun on vaikea voittaa niitä, silloin on ratkaisevan tärkeää ymmärtää ero kiusauksen ja synnin välillä. Se on avain voittoisaan nuoruusaikaan ja aidosti onnelliseen elämään.

Ehkä raja kiusauksen ja synnin välillä on tähän asti ollut sinulle häilyvä ja epäselvä. Mutta ainut, joka voittaa siinä tilanteessa on paholainen itse. Hän ei heitä pois mahdollisuutta syyttää sinua synnistä, kun sattumalta näet jonkun puoleensa vetävän pojan tai tytön. Paholaisen tarkoitus on vakuuttaa sinut siitä, että olet tehnyt syntiä sillä hetkellä, kun joku vetää huomiosi puoleensa tai samalla hetkellä, kun jokin ajatus nousee päähäsi. Se, mitä hän oikeastaan tekee, on että hän poistaa motivaation, joka sinulla on saattanut olla taisteluun nuoruuden himoja vastaan. Loppujen lopuksi, jos olet jo tehnyt syntiä, miksi näkisit vaivaa taistella?

Kiusauksen ja synnin erottaminen mahdollistaa voiton ja tappion erottamisen, ja sellaiselle, joka on herännyt taivaalliselle kutsumukselleen, vain voitto on tarpeeksi hyvä!

"Jumala on eläväksi tehnyt teidät…"

"Jumala on eläväksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikkomuksiinne ja synteihinne. Niissä te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan tahdon mukaan, sen hengen, joka nyt vaikuttaa tottelemattomuuden lapsissa. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme lihamme himoissa tyydyttäen lihan ja mielen haluja ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin." Ef. 2:1-3.

"Eläväksi tekeminen" on todellinen armo laupiaalta ja rakastavalta Jumalalta! Rikkomuksiasi ja syntejäsi ei ainoastaan ole annettu anteeksi, vaan eläväksi tekeminen tarkoittaa, että itse Jumala on ojentanut kätensä ja herättänyt sinut korkeaan ja pyhään kutsumukseen! Se ei tarkoita, että syntinen luontosi häviäisi, tai että luonnolliset vietit vain häviäisivat ihmeellisesti siihen asti, että menet naimisiin. Mutta se antaa sinulle tietoisuuden siitä, että synnit, joiden sitoma olit, alkavat kiusauksina. Jaak. 1:14:ssa on kirjoitettu, että "jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee". Tämä kuulostaa kauhealta, eikö vain? Kun tulee vedetyksi ja houkutelluksi, sehän kuulostaa melkein siltä, että olet jo tehnyt syntiä. Mutta se on kiusaus, välähdys siitä, mitä ihmisluonto on täynnä. Ja kaikkein tärkeintä on, että se on merkittävä hetki, täynnä mahdollisuuksia.

Määrittele uudelleen, mikä on hyväksyttävää

Ennen kuin alamme paneutua siihen suureen kysymykseen, "milloin kiusauksesta tulee syntiä", on tärkeää panna merkille, että kun on kyse nuoruuden himosta, silloin vaaditaan erityistä intoa ja nopeutta, jotta pääsee murtautumaan siitä vapaaksi, erityisesti jos se on jotain, johon tunnet olleesi sidottu pitemmän aikaa.

Vilpittömän ja kokosydämisen kääntymisen jälkeen Jumalan puoleen, on aika määrittää uudelleen se, mitä pidät hyväksyttävänä. Tässä vaaditaan rehellisyyttä itseä kohtaan suhteessa siihen, mitä nyt sallit itsesi katsella, lukea tai kuunnella. Voit kysyä: "Eiko minulla ole vapautta katsoa, mitä haluan?" Yksinkertainen vastaus on: "Ei!" Rauha tällä alueella saavutetaan ainoastaan taistelun kautta. Jos olet tarpeeksi nöyrä ottamaan radikaadin linjan, kun tutkit itseäsi, osoitat Jumalalle, että otat asian vakavasti, mutta samalla säästät itsesi monelta, monelta tarpeettomalta kiusaukselta. Loppujen lopuksi, jos pysähdyt ajattelemaan kurjuutta, jonka himosi ovat aiheuttaneet tähän asti, mitä menetettävää sinulla oikeastaan on?

Milloin tarkalleen kiusauksesta tulee syntiä?

Kiusaus on siirtynyt seuraavalle tasolle esimerkiksi silloin, kun tietoisesti katsot filmejä, jotka ovat täynnä saastaisuutta jne, Mutta entä jos katsot elektronista mainostaulua, joka yllättäen alkaa vilkkua edessäsi provosoivin mainoksin? Tuleeko siitä syntiä, kun olet katsonut sitä kokonaisen sekunnin? Kolme sekuntia? Viisi…?

Jeesus sanoi yksiselitteisesti: "Jokainen, joka katsoo naista himoiten, on sydämessään jo tehnyt huorin hänen kanssaan." Matt. 5:27-28. Hän ei sano: "Jokainen, joka näkee…" Sydämen uskottomuus on tietoinen päätös: naisen katsominen himoiten häntä. Sydämen uskottomuus on ensimmäinen askel sen toteuttamiseen oikeassa elämässä. Vaikka et koskaan menisi niin pitkälle, että toteuttaisit fyysisen uskottomuuden, olet silmiesi ja itsekkäiden himojesi orja, ja se estää sinua olemasta totinen opetuslapsi – koska opetuslapseus vaatii jakamattoman sydämen!

Jos yrittää asettaa tarkan aikaraamin kiusaukselle, se on kuin kysyisi Jumalalta: "Kuinka kauan voin nauttia tästä ilman, että se olisi oikeasti syntiä?" Kokosydämiselle opetuslapselle sopisi paremminkin kysyä: "Mitä teen sillä hetkellä, kun minulle valkenee, että mainostaulun katsominen sen jälkeen kun ensin näin sen, onkin oikeastaan vapaaehtoista?"

Tämä on ratkaiseva hetki, missä sinulla on mahdollisuus; se on hetki, kun tajuat, että sinun ei tarvitse jatkaa katsomista! Sinulla on vaihtoehto; valinnan mahdollisuus. Jos otat huomioon Jeesuksen sanat ja käännät silmäsi pois taulusta, et ole tehnyt syntiä! Ja tiedät sen, koska himosi ovat  heränneet, ja ne vaativat tyydytystä, jotka "uusi minäsi" kieltää!

Välitön kuuliaisuutesi saa Jumalan toimimaan. Hän ei epäröi Pyhän Hengen lähettämistä, joka antaa sinulla voimia kestää kiusauksessa, niin ettet toteuta himoa, tai niin kuin on kirjoitettu Gal. 5:17:ssä, niin ettet tee sitä, mitä haluat.

Juuri tämän kaltaisissa tavallisissa, jokapäiväisissä kiusauksissa ymmärrät, miksi Jeesuksen piti rukoilla Jumalaa voimakkain huudoin ja kyynelin, ja sinä itse teet samoin. (Hebr, 5:7-8) Rukoukset, joita lähetetään taistelun helteessä, eivät ole yhtä hyvin muotoiltuja kuin tavallisesti. "Rakas Jumala, en halua tehdä syntiä! En halua tehdä syntiä!" Tämä voi olla spontaani, epätoivoinen huuto sydämestäsi, jota toistelet, kunnes tunnet, että taistelu on ohi ja voitto saatu. Mutta se on Jumalan mielen mukainen rukous!

"Ensimmäinen ajatus"-taistelutaktiikka

Kun aktiivisesti kiellät nuoruuden himojen vetovoiman, tulet huomaamaan, kuinka se, mikä aikaisemmin oli epämääräinen kiusausten ja syntien pilvi, tulee nyt selvemmäksi ja määritellymmäksi. Aikaisemmin melkein lamaannuit epäpuhtaiden ajatusten tulvasta päässäsi, etkä pystynyt erottamaan kiusausta synnistä. Nyt sinulla on uudistunut ajatustapa ja lisääntynyt valppaus, puhumattakaan Jumalan täydestä sotavarustuksesta ja Jumalan Pyhästä Hengestä, jotka ovat saatavilla. (Ef. 6:10-18) Voimakas vastustus ensimmäistä "satunnaista" ajatusta vastaan, mikä päähän tulee, on ratkaiseva, ettei siitä kehity salaista syntiä, mitä ravitset sydämessäsi.

Jumalanpelko parantaa reaktioaikaa!

Mitä valvovampi ja jumalaapelkäävämpi olet, sitä nopeammat ovat reaktiosi kiusauksen hetkenä. Sinusta tulee yksi niistä, "joiden aistit ovat tottumuksesta harjaantuneet erottamaan hyvän ja pahan". Hebr. 5:14

"Vihan lapset" sen sijaan ovat harjaannuttaneet aistinsa siihen, kuinka he parhaiten voisivat täyttää lihan ja ajatusten tahdon. (EF. 2:1-3) Tämä käy ilmi tavasta, jolla tietyt miehet häpeämättömästi katsovat ympärilleen pelkästään sen perusteella, että kuulevat korkokenkien äänen lähestyvän. Sellaisessa tilanteessa sinun, joka olet nuori mies ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi, tulee käydä sotaa epäpuhdasta uteliaisuutta vastaan, joka herää ja kukistaa se Pyhän Hengen voimalla, ennen kuin se ehkä kehittyy "silmien himoksi"-kiusaukseksi.

Niillä, jotka ovat tietoisia heikkoudestaan ja tarpeeksi nöyriä välttämään asettamasta itseään tarpeettomiin kiusauksiin, on jalo mielenlaatu. Jumala antaa sellaisille ihmisille armon, ei ainoastaan siihen, että he erottaisivat kiusauksen synnistä, vaan myös armon siihen, että he onnistuvat taistelussa nuoruuden himoja vastaan – himoja, jotka aiheuttavat paljon kurjuutta, ja joiden orjia useimmat ihmiset ovat pitkälle ohi nuoruusvuosien.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.