Mitä seurakunta on ilman sanomaa rististä?
Tämä perustavaa laatua oleva ymmärrys kristillisestä evankeliumista saa aikaan kasvua ja liittää ihmisiä yhteen.
Risti kumoaa vihollisuuden
Mikään muu asia täällä maan päällä ei ole saanut aikaan enemmän sekä ärtymystä että siunausta kuin risti. Kristus kantoi kärsivällisesti ristinsä ja se teki hänestä valtojen ja hallitusten voittajan ja antoi hänelle ruhtinaallisen koulutuksen.
Juutalaiset olivat kautta aikojen vihanneet pakanoita, mutta ristin kautta – lihassaan – Kristus kumosi vihollisuuden ja teki itsessään ne kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan. Hän sovitti ne kaksi yhdessä ruumiissa Jumalan kanssa ristin kautta, kun hän kuoletti vihollisuuden. (Ef. 2:14-18).
Kun kaksi sellaista vastakohtaa kuin juutalainen ja pakana tulevat yhdeksi tässä yhdessä ruumiissa, kuinka paljon enemmän kahden pakanan tulee pystyä sulautumaan yhteen tässä samassa ruumiissa, joka on seurakunta. Mutta se tapahtuu ristin kautta, ei mitenkään muuten.
Ristillä lihassamme oleva synti kuolee
Jumala rakastaa ristiä, siksi hän antoi ainutsyntyisen Poikansa kantaa sitä koko elämänsä. Risti on parempi kasvattaja kuin parhaat yliopistot; sillä ne opettavat vain tätä elämää varten, mutta risti kasvattaa meitä sekä tätä että tulevaa elämää varten. Paholainen voi sovittaa itsensä kaiken kanssa ilman ristiä, ja risti on pahinta mitä voi tarjota hänen lapsilleen, jotka haluavat tehdä hyvää; he haluavat vain välttää ristin. Lesken ainoa ropo on yhteydessä ristiin, siksi hän antoi enemmän kuin kaikki muut, jotka antoivat liiastaan.
Jumalan Henki vetää ristiä kohti; ensiksi Kristus johdettiin tätä tietä, sen jälkeen meidät johdetaan samaa tietä. Kristus uhrasi itsensä iankaikkisen Hengen voimassa, ja me voimme antaa itsemme kuolemaan Kristuksen Hengen voimassa. Sillä tavalla me tulemme Kristuksen kaltaisiksi hänen kuolemassaan.
Risti yhdistää Jumalan viisaudella
Paavali julisti ensiksi evankeliumia galatalaisille lihansa heikkoudessa, ja he ottivat hänet vastaan Jumalan enkelinä ja he olisivat jopa repineet silmät päästään ja antaneet ne hänelle (Gal. 4:13). Mutta kun risti oli tehnyt tehtävänsä apostolissa ja hän tuli takaisin galatalaisten luokse, hän puhui niin etteivät he enää voineet sietää häntä, ja hänen täytyi sanoa : "Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne siksi, että sanon teille totuuden?" Gal. 4:16.
Saman läksyn saamme mekin oppia. Aluksi kun käännymme, saamme ystäviä kaikkialla; mutta kun otamme ristin, jonka Jumala asettaa tiellemme, ystävistämme tulee vihollisia. Jos kristinuskosta otetaan risti pois, jopa maailma voi käyttää sitä yhteisöllisen uskonnollisen iltapäiväviihteen aikaansaajana; lihan voitoksi ja viihdykkeeksi kaikella tavalla.
Paavali sai kuitenkin kokea jotakin muuta. Risti johti hänet siihen, että hän tunsi olevansa vähäisin kaikista, kuin kuolemaan tuomittu; koska hänestä oli tullut koko maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten (1. Kor. 4:9). Hän oli tyhmä Kristuksen tähden, mutta korinttilaiset olivat viisaita, niin kuin myös heidän jälkeläisensä nykyään. Kukaan ei tiedä enemmän kuin tyhmä, hänellä on tietoa kaikesta ja hän kiirehtii tyhjentämään sydämensä. Siksi hän on myös liikkeellä siellä, missä hänellä on mahdollisuus tyhjentää hulluutensa, jonka hän itse luonnollisestikin uskoo olevan viisautta. Sellaiset ihmiset uskovat itse olevansa viisaita Kristuksessa, ja siksi he myös tuntevat olevansa vahvoja ja mahtavia.
Paavali sitä vastoin oli heikko. Risti oli osoittanut hänelle, että kaikki hänen tietonsa, jopa se, minkä hän sai Gamalielin jalkojen juuressa, oli vain roskaa Jumalan viisauden rinnalla, jonka hän myöhemmin sai Pyhän Hengen kautta. Korinttilaiset olivat kunnioitettuja, mutta apostolit halveksittuja. Jos joku ei ole laskenut kustannuksia, niin laskekoon ne nyt. Oletko ristin kautta halukas tulemaan arvottomaksi? Oletko valmis yhdistymään Herrasi ja Mestarisi kanssa häpeässä? Oletko valmis puhdistamaan pois vanhat opit, vanhat ennakkoluulot ja kaiken, mitä kutsutaan vanhaksi hapatukseksi, niin silloin Jumala tekee sinusta uuden taikinan (1. Kor. 5:7).
Sanoma rististä saa aikaan elinvoimaista kristillisyyttä
Kun tarkastelet kristinuskoa, joka halveksii ristiä, niin huomaat, että siinä ei ole elinvoimaa. Mitä auttavat kielilläpuhe, profetointi ja kielilläpuheen selitys tai muut armolahjat, jos risti on poissa. Kun katsot vapaita suuntia ympäri maatamme, niin huomaat, että ne ovat kuolemaisillaan, koska johtajat eivät ole julistaneet ristiä. Nurkissa kuiskitaan kaikenlaista, ja miksi? Niin, koska ristiä vihataan, tapahtuu ylilyöntejä.
Nyt on aika herätä sille, mikä on oikein ja tehdä yhteistyötä; sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta – meistä (1. Piet. 4:17). Sen tulee alkaa kaikkein pyhimmästä, ja jos joku sanoo olevansa "sisäpuolella", niin hänen tulee tulla tuomituksi niin kuin se, joka on "sisäpuolella" (1. Kor. 5:12). Herra tekee työn meidän päivinämme; mutta hän alkaa sisäpuolelta ja jatkaa ulkopuolelle, niin että se olisi hänestä eikä ihmisistä.
Jumala on kyllin pitkään sietänyt kristinuskoa, jossa ei ole ristiä. Nyt hän antaa evankeliumin, jossa julistetaan ristiä – hyvän vanhan evankeliumin – saada oikeutta, niin että "riettaan vapauden julistajat" saavat nähdä sen, murehtia ja hämmästyä, kun tulee esiin se, mitä he eivät ole julistaneet. Hän tekee tyhjäksi sen työn, mikä ilman ristiä on koottu heinistä ja oljista.
Kyllin kauan on jo julistettu "vapautta", "vapautta". Seurakunnat ovat nauttineet tästä vapaudesta, ja ihmiset ovat myös hyödyntäneet sitä perusteellisesti, lihassaan. Siksi nyt voi olla korkea aika alkaa julistaa "ristiä", "ristiä", sillä sen aika on tullut, ja Jumala myös tekee työtään niin, että työ edistyy.
Tämä artikkeli on julkaistu otsikolla "Korset" (Risti) BCC:n "Skjulte Skatter"-lehdessä elokuussa 1912.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag
Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.