Mitä ovat Hengen lahjat

Mitä ovat Hengen lahjat

Miksi saamme Hengen lahjoja, ja mihin niitä tulee käyttää?

3 Minuuttia ·
  1. Kor. 12:8-10:ssä Paavali mainitsee:
  • viisauden puheen
  • tiedon puheen
  • uskon
  • parantamisen armolahjat
  • voiman tehdä ihmeitä
  • profetoimisen lahjan
  • henkien koettelemisen lahjan
  • eri kielillä puhumisen 
  • kielten selittämisen

Ei vaikuta siltä, että tämä olisi tyhjentävä luettelo Hengen lahjoista, vaan pikemminkin hänen mainitsemiaan esimerkkejä, sillä myöhemmin samassa luvussa hän lisää:

  • avustamisen armolahjoja
  • ohjaamisen armolahjoja

Hän kirjoittaa myös:

”Myös palvelutehtäviä on erilaisia, mutta Herra on sama. Voimavaikutuksia on erilaisia, mutta Jumala, joka kaiken kaikissa vaikuttaa, on sama.” 1. Kor. 12:5-6.

Mutta sitten Paavali lisää: ”Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin yhteiseksi hyödyksi.” J 7. Ei ole tarkoitus, että Hengen lahjat olisivat kristittyjen leikkikaluja. Ne on tarkoitettu hyödyksi, täyttämään tarpeita. Paavali kirjoittaa edelleen ruumiista, jonka jäsenet ovat erilaisia (hän tarkoittaa, ettei kaikilla tule olla samoja Hengen lahjoja) ja että ruumiin jäsenten tulee pitää huolta toisistaan. Tässä yhteydessä (huolenpito toisista) tarvitaan siis Hengen lahjoja. Luku päättyy seuraavasti: ”Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja. Ja vielä minä osoitan teille verrattoman tien.” 1. Kor. 12:31.

Verraton tie

Hengen lahjoja voin saada uskon kautta, voin tavoitella niitä ja harjoitella niiden käyttämistä. Jos en silloin kuitenkaan ajattele ihmisten auttamista eikä minulla ole huolenpitoa, voin helposti eksyä. Silloin voin helposti alkaa uskoa, että Hengen armolahjat itsessään antavat sisältöä tai arvostusta niille, jotka käyttävät niitä. Silloin motivaatio on väärä, ja pian alan ajatella kunniaa ja sitä, että olisin näkyvämpi jäsen seurakunnassa. Silloin jopa kunnianhimo ja kateus voivat olla motiivina Hengen armolahjojen käytölle.

Sen tähden Paavali kirjoittaa: ”Haluan osoittaa teille verrattoman tien” ja tätä seuraa 1. Kor. 13. Hän käyttää varsin monta sanaa varoittaakseen ja varmistaakseen, ettemme ole mitään pelkästään sillä, että meillä on  armolahjoja. Hän selittää, että on aivan mahdollista käyttää Hengen lahjoja ilman rakkautta. Voisi luulla, että kaikilla, jotka käyttävät Hengen lahjoja, on rakkautta, ikään kuin puhuttaisiin samasta asiasta. Mutta asia ei ole niin!

Verraton tie (parempi kuin saada armolahjoja uskon kautta) on silloin, kun motivaationa on rakkaus. Silloin olen sellainen, joka on löytänyt vettä keitaasta. Etsin epätoivoisesti astiaa voidakseni viedä vettä ihmiselle, joka on kuolemassa janoon erämaassa. Armolahjat ovat näitä astioita. Itsessään astia ei ole mitenkään hyödyllinen, mutta kun sitä käyttää sellainen, jolla on rakkautta, ja joka itse on löytänyt sen, mikä antaa janoavalle sielulle elämän, silloin astia on hyödyksi. Tässä yhteydessä on myös tyhmää ajatella, että saisi kunniaa toisilta kristityiltä.

Älä ajattele sitä, mikä on ”suurta”

Mahdollisuus käyttää Hengen lahjoja on usein lähempänä kuin uskommekaan, jos emme ajattele sitä, mikä on ”suurta”. Teot ovat valmiina minua varten ja usein käden ulottuvilla, jolloin voin tulla avuksi lähimmäisilleni. Esimerkiksi profeetallinen puhe ei ole tarkoitettu käytettäväksi vain suurille ihmisjoukoille.  Jos voin ilahduttaa veljeäni tai sisartani ja rohkaista heitä sekä vahvistaa heidän uskoaan profeetallisella puheella kahdenkeskisessä keskustelussa, niin että he alkavat nähdä elämän valoisana ja hymyilevät ilosta ajatellessaan tulevaisuuttaan yhdessä Jeesuksen ja pyhien kanssa, silloin olen tehnyt juuri sen, mihin Hengen lahjat on tarkoitettu.

Hengen lahjat lakkaavat olemasta, mutta rakkaus antaa merkityksen elämällemme, ja sen otamme mukanamme elämänsisältönämme ikuisuuteen. Emme siis saa eksyä! Voin koetella itseäni, onko minulla rakkautta lukemalla 1. Kor. 13, ja niin voin tuomita itseäni sen valossa ja tavoitella ennen kaikkea rakkautta. Samalla voin harjoittaa ahkerasti niitä lahjoja, joiden tiedän Hengen haluavan antaa minulle, koska näen tarpeita ja kaipaan itselleni työkaluja näiden tarpeiden täyttämiseen.

Tämä kirjoitus on saatavana

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.