Miksi viisaus on suuri aarre?

Miksi viisaus on suuri aarre?

Miten viisaus määritellään? Miten se, että olen viisas, vaikuttaa minussa?

4 Minuuttia ·

”Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on tavoittanut ymmärryksen.” Snl. 3:13.

Voisin kirjoittaa pitkän listan raamatunjakeista, jotka kuvaavat viisautta tavoittelemisen arvoisena aarteena. Mutta miksi viisaus on niin kiehtovaa, ja miksi se on niin arvokasta?

Viisaus on Jumalan pelkäämistä ja hänen miellyttämistään. Saan viisautta eri tilanteissa, kun vapaudun siitä, että näen nämä tilanteet luonnolleni tyypillisellä, synnin vaikuttamalla tavalla ja reagoin niihin sen mukaisesti. Sen sijaan opin näkemään nämä tilanteet Jumalan tahdon mukaisesti ja vastaamaan ihmisille Jumalan tahdon mukaan. Tämä tapahtuu, kun en etsi omaani tai halua toteuttaa omaa tahtoani (Jaak. 3:13-18). Silloin toimin ainoastaan rakkaudesta käsin, toivoen voivani elää vilpittömänä Jumalan kasvojen edessä. Tarkoitukseni ovat silloin puhtaat kaikenlaisesta omien etujeni tai mukavuuden tavoittelusta.

Kun viisaus ohjaa kaikkia teitäni, Jumalan tahto tulee tehdyksi niin maan päällä kuin taivaassa. Silloin ei mikään synti pilaa sitä, miten koen elämän, ja edessäni on valtavat mahdollisuudet. Jumalan tahdon tekeminen on viisautta, koska kaikki tulee tehdyksi parhaalla mahdollisella tavalla, parhain mahdollisin tuloksin.

”Jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille auliisti ja moittimatta, niin se hänelle annetaan.” Jaak. 1:5.

Jumalan sana opettaa viisautta

Opin viisautta Jumalan Sanasta, Raamattuun kirjoitetuista käskyistä. Ehkä joku sanoi jotain kielteistä minulle tai jostain minulle tärkeästä ihmisestä. Reaktioni oli se, että vastasin vihaisesti. Onko tämä viisautta? Ei, se on puhtaasti inhimillinen reaktio, joka perustuu pelkästään luonnollisiin, itseäni varjeleviin tunteisiini. ”…viha pesii tyhmien povessa.” Saarn. 7:9. Mutta Jeesus sanoo: ”Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat. Rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä solvaavat.” Luuk. 6:28.

Tämä on viisautta. Se käy selkeäksi, kun näet, mitä siitä seuraa, kun olet ollut kuuliainen Jeesuksen sanoille! Jumalan sanan mukainen reagointi johtaa siihen, että vanhurskaus ja siunaus vallitsevat. Reagointi lihassa olevan synnin mukaisesti sitä vastoin aiheuttaa vain sen, että pahuus kasvaa ja leviää. Se johtaa syvään onnettomuuteen kaikkien niiden kohdalla, joita se koskee.

Nämä sanat ovat minulle kuitenkin vain tietoa, kunnes olen henkilökohtaisesti, Jumalan voimalla, voittanut synnin olemalla kuuliainen Raamatun sanoille. Kun olen voittanut katkeruuden, vihan, loukkaantumisen, kateuden, panettelun jne, saan lempeyden, hyvyyden, rakkauden ja nöyryyden hyveet omaksi luonnokseni. Silloin Jeesuksen sanat koituvat viisaudekseni. Ne eivät enää ole pelkkää tietoa. Ne eivät enää ei ole vain jotain, mitä tiedän, vaan jotain, mitä olen kokenut ja minkä olen saanut henkilökohtaiseksi aarteekseni.

Viisaus paljastaa elämän suuren salaisuuden: Itselleen eläminen ja kiinnostavien asioiden tavoittelu eivät tuo tyydytystä, mutta elämä, joka on eletty täysin Jumalalle ja kuuliaisena hänen sanalleen, tuo ilon, rauhan ja yltäkylläisen elämän.

”Kuinka paljon parempi onkaan hankkia viisautta kuin kultaa!  Parempi on hankkia ymmärrystä kuin hopeaa.” Snl. 16:16.

Tulevaisuus paranee entisestään

Voin jatkuvasti kasvaa viisaudessa, kun kuljen sitä tietä pitkin, jonka Jumala on antanut elämääni, ja kaipaan ainoastaan Jumalan tahdon tekemistä.

Viisaudessa kasvaminen tarkoittaa, että olen tullut vapaaksi virheellisistä ja tyhmistä reaktioista ja siitä, että toimin ”äkkipikaisesti”, mitä myöhemmin kadun. Se tarkoittaa, että lopetan toimimasta tavalla, mikä on vahingollista minulle ja niille, joiden kanssa olen tekemisissä. Viisaus antaa minulle mahdollisuuden nähdä selkeästi ja tunnistaa, mikä on oikea tapa puhua ja toimia, ja kuinka voin neuvoa niitä, jotka tarvitsevat apua ja rakkautta. Saan nähdä totuuden eri asioissa, niin että voin tuomita oikean ja väärän välillä. Minusta tulee ahkera – kaikki, mitä teen, on mielekästä ja merkittävää. Viisaus opettaa meidät tuntemaan elämän salaisuuksia. Se tekee elämän selkeäksi ja yksinkertaiseksi, sen sijaan, että se on sekavaa ja täynnä murehtimista ja epäilystä. Tämän viisauden saan, kun nöyrryn ja myönnän, ettei omassa ymmärryksessäni ole viisautta, ja kun jatkuvasti etsin sitä, mikä on Jumalasta peräisin.

Viisaudessa kasvaminen tarkoittaa edistymistä tiellä, jolla muutun omasta inhimillisestä luonnostani, inhimillisestä ymmärryksestäni ja synnillisistä reaktioistani Kristuksen kuvan kaltaiseksi, ja Kristuksen hyveet saavat sijaa minussa (Room. 8:29). Mitä enemmän viisautta saan, sitä enemmän tarvitsen sitä ja sitä enemmän Jumala voi näyttää minulle omassa tahdossani olevaa mielettömyyttä, josta minun on luovuttava tullakseni vapaaksi synnistä.

Viisaus vapauttaa turhuudesta, mielettömyydestä, tarpeettomuuden tunteesta, tyhjyydestä, turhamaisuudesta ja turhaan elämisestä. Se tekee meidät kiitollisiksi kaikesta, mikä on totta ja jaloa; kaikesta, mikä on Jumalasta peräisin.

”Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden… Sen tiet ovat suloisia teitä ja kaikki sen polut rauhaisia. Se on elämän puu niille, jotka siihen tarttuvat; onnellisia ne, jotka pitävät siitä kiinni.” Snl. 3:13-18.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.