Miksi ehdottomasti kannattaa taistella syntiä vastaan

Miksi ehdottomasti kannattaa taistella syntiä vastaan

Olen kokenut, että taistelu syntiä vastaan on valtavan todellista, ja että voitto on todella mahdollista saavuttaa!

5 Minuuttia ·

Taistelu syntiä vastaan päivittäisessä elämässä; uskon, että mikäli minun pitäisi puhua tästä aiheesta ihmisten kanssa, joita kohtaan, se ei kyllä olisi hyvin suosittu keskustelunaihe.

"Synti" ei ole lainkaan muodinmukainen käsite. Kuitenkin meidän kaikkien on myönnettävä, että synti tai pahuus – hyvän vastakohta – aiheuttaa vahinkoa maailmassamme ja vaikuttaa suuressa määrin jokaisen ihmisen elämään. Ja lähes jokaisella ihmisellä on tuntuma siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa. Kuka ei ole yhtä mieltä siitä, että maan päällä pitäisi olla vähemmän pahaa ja enemmän hyvää? Vähemmän pahaa ja enemmän hyvää kaikkien elämässä?

Nyt on niin, että me kaikki olemme siinä asemassa, että meillä on "synti lihassa", kuten Raamatussa kuvataan. Tämä tarkoittaa taipumusta syntiin, jonka me kaikki huomaamme, kun meitä esimerkiksi kiusataan toimimaan Jumalan tahtoa vastaan. Se asiantila, että synti voi vahingoittaa, ei ainoastaan omaa elämäämme, vaan myös toisten elämää, on läsnä jokaisessa ihmisessä, koska me olemme kaikki syntyneet saman lihan kera. Mutta kyky taistella syntiä vastaan ja vastustaa näitä taipumuksia on myös mahdollista jokaiselle ihmiselle!

Halukas sydän

Aivan lapsuudesta asti olen voinut uskoa, että minun on mahdollista voittaa synti elämässäni, koska kasvoin ympäristössä, jossa kuulin evankeliumia kristillisessä seurakunnassa, jonka toimintaan osallistuin. Tunsin henkilökohtaisesti ihmisiä, joiden elämä oli täynnä hyviä hedelmiä.

En kuitenkaan saanut voittoisaa elämää automaattisesti. Lapsuudessani olin usein tuskallisen selvillä siitä joka kerta, kun olin tehnyt jotakin, mikä painoi omaatuntoani. Tämä taakka oli minulle raskas, koska oikeastaan halusin elää hyvää elämää. Vähä vähältä aloin taistella syntiä vastaan.

Aivan yksinkertaisesti tulin halukkaaksi lopettamaan niiden asioiden tekemisen, jotka aiheuttivat minulle huonon omantunnon. Muistan valtavan selvästi, että valehtelemisen lopettaminen oli minulle kuin ylipääsemätön vuori. Oli niin vaikea myöntää virheensä ja "menettää kasvonsa" tai lopettaa kinasteleminen perheeni kanssa, koska minun oli niin tukala myöntää, etten ollut aina oikeassa! Ymmärsin, että tämä taipumus oli syvällä luonnossani, ja halu vastustaa luonnollista pyrkimystäni oli tärkeä ensimmäinen askel tämän taipumuksen voittamiseen.

Jumala itse vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, niin kuin on kirjoitettuna Fil. 2:13: ssa. Jos Jumala oli pannut sen kaipuun sydämeeni, että lakkaisin valehtelemasta, hän tahtoi antaa minulle myös kaiken voiman, minkä tarvitsin onnistuakseni. Uskoin tähän.

Synnin voittaminen: Kehityskulku

Taistelin yhä uudestaan valehtelemista vastaan. En onnistunut voittamaan ensi yrityksellä ja lankesin lukemattomia kertoja. Tuli harha-askelia ja tappioita katkerine jälkimakuineen. Mutta joka kerta, kun lankesin, sydämessäni kasvoi päättäväisempi tahto. Tiesin myös, että tarvitsin suuremman mielenkiinnon Jumalan sanaa kohtaan. Jumalan puheen tuli olla kaikkein ensimmäisenä ajatuksissani, jotta olisin valvovampi seuraavassa tilanteessa.

Vähitellen, askel askeleelta Pyhän Hengen avulla, selviydyin. Onnistuin voittamaan riidanhengen. Tilanteessa, missä en tavallisesti voinut välttää kinastelua, saatoin olla hiljaa, tyyni ja onnellinen. En muista, kuinka vanha olin, kun lopulta voitin tällä alueella, mutta muistan valtavan hyvin, että tämä ratkaiseva askel antoi minulle uskon ja varmuuden jatkamiseen. Tunsin sanoinkuvaamatonta iloa ja muistan, että minulla oli nyt osallisuus valtakuntaan, joka ei järky, kuten mainitaan Hepr. 12:28: ssa.

Uusia syvyyksiä

Tämän nuoruuden kokemukseni myötä taistelutahto on vain lisääntynyt. Löydän yhä syvyyksiä tässä taistelussa syntiä vastaan. Mutta se tekee elämän jännittäväksi! Vaikka minulla on voitto valehtelemisesta, huomaan edelleen, että minulla on valtavasti salaisia taipumuksia valehtelemiseen. Jumala osoittaa minulle enemmän syntiä lihassani – esimerkiksi, että tahdon toisten ajattelevan minusta parempaa kuin oikeastaan olen, tai että kerron jonkin tarinan toisella tavalla riippuen siitä, kenen kanssa olen, tehdäkseni paremman vaikutuksen. Nämä asiat ovat kaikki "sukua" valehtelulle, ja kun näen  taipumukseni, ryhdyn uuteen taisteluun valehtelemista vastaan.

Taistelu maksaa aina jotakin, eikä Saatanalle – valheen isälle – kuten Raamatussa kutsutaan häntä, ole tavallisesti vaikeaa saada meitä uskomaan, että on mahdotonta voittaa, silloin kun voittaminen on täysin mahdollista! Meillä on esikuva Jeesuksessa, joka tuli kiusatuksi kaikessa samoin kuin me, mutta ilman syntiä. Hän tietää, kuinka laitamme on, ja auttaa meitä, kun rukoilemme (Hepr. 4:15-16). Jumalalla on ase meitä varten taistelussamme syntiä vastaan, kuten luemme Ef. 6:13-17: sta. Hän antaa meille Pyhän Hengen. Voimme taistella ja olla täysin varmoja siitä, että saamme voiton! Olen kokenut sen niin monta kertaa. Olen taistellut ja voittanut epäilyn, taistellut ja voittanut jumalattomuuden, kostonhimon, vihan, teeskentelyn.

Syntiä vastaan taistelemisen tulokset

Kun katson taakseni, tiedän, kuinka synnit olisivat voineet tuhota elämäni. Vapautuminen synnistä vähä vähältä antaa minulle onnen ja syvän rauhan, mikä ei ole tästä maailmasta (Joh. 14:27). Sisälläni on valtakunta, joka ei järky. Muutun yhä enemmän sellaiseksi, joka tekee hyvää ihmisille ympärillään – sellaiseksi, joka voi tuoda ihmisille jotakin taivaasta.

Elämäni tulee helpommaksi elää, kun olen taistelussa syntiä vastaan. Eri tilanteissa perheessäni tai muiden ihmisten kanssa en näe monia ongelmia toisissa, vaan huomaan ensin itsessäni taipumukseni syntiin, mikä minun on voitettava. Tunnen yhä enemmän vapautta, vapautta synnistä (Joh. 8:34-36). Evankeliumi tekee elämän paljon helpommaksi ja ihanammaksi.

Elämä syntiä vastaan taistellen ei ole kuluttavaa, koska Jumala on minun puolellani. Se on elämää, joka tekee minut rikkaaksi, saan aarteita, joilla on ikuisuusarvo.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.