Mikä pääsiäisessä on niin erityistä

Mikä pääsiäisessä on niin erityistä

Pääsiäinen ei ollut satua vaan maailmanhistorian suurin tapahtuma.

5 Minuuttia ·

Joku sanoi kerran, että kristinusko seisoo tai kaatuu Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen varassa.  Joko se oli kuvittelua tai satua, tai sitten ihmiskunnan historian suurin tapahtuma kautta aikojen .

Monet ovat olleet onnekkaita herätessään kuolleista; Raamatussa voimme lukea useista henkilöistä, jotka palasivat kuolleista ja elivät pitempään maan päällä Jumalan voimasta ja uskosta Jeesukseen, apostoleihin tai profeettoihin Vanhassa testamentissa.

Mutta jotain aivan erityista tapahtui, kun Jeesus kuoli. Tuli voimakas maanjäristys, haudat aukesivat ja vanhan testamentin pyhät näyttäytyivät monille, ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti. Sellainen oli voima, joka tuli esille, kun Jeesus voitti synnin ja itse kuoleman.

Erityinen tapahtuma

Ei ollut mitään epäilystä siitä, että Jeesus todella kuoli, monien todistajien nähden. Ylipapit asettivat vieläpä vahteja haudalle ollakseen varmoja, että hänen seuraajansa eivät veisi Jeesuksen ruumista pois haudasta.

Jotain aivan erityista tapahtui, kun Jeesus kuoli.

Mutta kun useita Jeesuksen seuraajia tuli haudalle pääsiäisaamuna, oli kivi vieritetty pois – eikä ruumis ollut haudassa. Oli ollut voimakas maanjäristys; enkeli oli tullut vierittämään kiven paikoiltaan. Vahdit olivat paenneet peloissaan, ja kun he raportoivat ylipapeille siitä, mitä oli tapahtunut, heille annettiin suuri summa rahaa ja heitä kehotettiin sanomaan, että opetuslapset olivat varastaneet ruumiin.

Sitten Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen – elävänä, ylösnousseena kuolleista! Hän pyysi heitä koskemaan itseensä, tutkimaan haavoja hänen käsissään ja jaloissaan, ja hän söi yhdessä heidän kanssaan osoittaakseen, että hän ei ollut aave, vaan että hänellä oli ruumis, joka ei ollut kuollut (Matt. 27-28).

Lääkäri, jonka nimi on Luukas, kuulusteli myöhemmin kaikkia todistajia, veljiä ja sisaria, ja hän oli vakuuttunut siitä, että Jeesus oli ilmestynyt elävänä, kuolleista nousseena, monien kiistattomien todisteiden mukaan 40 päivän ajan, ennen kuin opetuslapset näkivät hänen nousevan taivaaseen Öljymäeltä (Luuk. 23-24; Apt. 1:1-11).

Pääsiäisen sanoma

Monet kristityt uskovat, että pääsiäisen keskeinen sanoma on, että Jeesus kuoli meidän puolestamme, niin että me voimme saada kaikki syntimme anteeksi. Mutta anteeksianto oli myös mahdollista Vanhassa liitossa, virheettömien eläinuhrien kautta, jotka uhrattiin syntisten puolesta. Ei, pääsiäinen merkitsee paljon enemmän kuin vain anteeksiantoa. Se tarkoittaa, että myös me voimme tulla samaan "ylösnousemuselämään", jota Jeesus eli. Se on uusi elämä, jonka saan kuolettamalla vanhan elämäni, eli synnin, joka asuu inhimillisessä luonnossani (1.Kor. 15:2; 2. Kor. 4:7-12).

Kun hän huusi "Se on täytetty!" Sillä hetkellä kaikki Jeesuksen inhimillisessä luonnossa asuva synti oli tullut voitetuksi ja tie takaisin Isän luo oli avattu ihmiskunnalle.

Syynä kaikkeen syntiin on se, että ihmiset valitsevat oman tahtonsa tekemisen sen sijaan, että olisivat kuuliaisia Jumalan täydelliselle tahdolle. Oman tahdon seuraamisesta on väistämättömät seuraukset. Se tosiasia, että Jeesus voitti kuoleman, tapahtui sen johdosta, että hän aina kielsi oman tahtonsa ja teki Jumalan tahdon, samanlaisessa ruumiissa kuin meillä on, samoissa kärsimyksissä ja omistaen samat himot ja halut elää nauttien ja tavoitellen omaa etua. Jumalan Hengen voimasta hän "kuoletti" nämä himot ja halut ja eli täysin Jumalalle mieliksi – hän ei tehnyt syntiä kertaakaan, vaikka oli kiusattu kaikessa niin kuin mekin (Hepr. 4:15). Hän raivasi tämän ristin tien, ja me voimme seurata häntä sillä.

Usko Jeesukseen Kristukseen ja hänen ylösnousemukseensa on uskomista siihen työhön, mikä hänen ruumiissaan tapahtui täällä maan päällä, kun hän maallisessa ruumiissaan teki tyhjäksi kaiken, mikä soti Jumalan tahtoa ja sanaa vastaan. Hän oli kuuliainen kuolemaan saakka, jokaisena elämänsä päivänä, ja hän päätti työn Golgatalla, kun hän huusi: "Se on täytetty!" Sillä hetkellä kaikki Jeesuksen inhimillisessä luonnossa asuva synti oli tullut voitetuksi ja tie takaisin Isän luo oli avattu ihmiskunnalle.

Ylösnousemuselämä

Monet ihmiset ovat saaneet rauhan sen varmuuden kautta, että he saivat synnit anteeksi ennen kuin he kuolivat. Toiset taas ovat olleet valmiita tulemaan vainotuiksi ja kärsimään marttyyrikuoleman, koska he uskoivat Jeesukseen. Mutta vain harvat ovat olleet halukkaita luopumaan kaikesta tullakseen oikeiksi Jeesuksen opetuslapsiksi ja ottamaan joka päivä ristinsä elääkseen "ylösnousemuselämää", voittoisaa elämää.

Pääsiäiskertomus on rakkauden ja voiman osoitus, joka Jumalalla ja hänen Pojallaan on tarjota ihmisille, jotka kärsivät synnin takia.

Kuinka tämä on mahdollista, jos Kristus ei ole noussut kuolleista eläväksi Pelastajaksi, joka voi auttaa meitä kuolettamaan synnin, aivan niin kuin hän teki? Hän kutsuu kaikkia, jotka haluavat elää hyvää elämää, tulemaan luokseen. Ja ne, jotka ovat tehneet sen, eivät ole pettyneet. He voivat todistaa siitä, että Jeesus Nasaretilainen ei ole kuollut. Hän on noussut ylös kuolleista!

Jeesus kuoli viattomana lampaana ilman tahraa, niin että kaikki, jotka tunnustavat tarpeensa anteeksiannolle ja avulle elää ilman syntiä, voivat löytää tien, totuuden ja elämän hänessä.

Pääsiäiskertomus ei ole satua tai uskonnollinen keksintö. Se on rakkauden ja voiman osoitus, joka Jumalalla ja hänen Pojallaan on tarjota ihmisille, jotka kärsivät synnin takia. Jumala kaipaa sitä, että hän voisi antaa jokaiselle meistä todellisen onnen ja rauhan, mutta synti, jonka olemme perineet inhimillisessä luonnossamme, vie meiltä sen. Onko sinulla kaipaus tulla vapaaksi synnin orjuudesta, ja saada rauha, jonka Jumala haluaa antaa sinulle? Jeesus on tehnyt sen mahdolliseksi ristin tien kautta, kun hän voitti kuoleman vallan voittamalla synnin, joka oli kuoleman syy. Tule opetuslapseksi ja seuraa häntä tällä tiellä kuolettamalla synti omassa elämässäsi kuuliaisuudessa Jumalan sanaa kohtaan! Silloin saat kokea myös ylösnousemuselämän!

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.