Maria ja Martta: Oikea priorisointi

Maria ja Martta: Oikea priorisointi

Olenko “Maria” vai “Martta” suhteessani Jeesukseen?

5 Minuuttia ·

Tämä on kertomus kahdesta siskoksesta.

Maria ja Martta olivat Jeesuksen läheisiä ystäviä ja hänen seuraajiaan. Jeesus vieraili heidän ja heidän veljensä Lasaruksen kodissa useamman kerran. Erään kerran, kun Jeesus oli heidän vieraanaan, nämä siskokset toimivat toisiinsa nähden hyvin eri tavoin. Voimme oppia jotakin Jeesuksen reaktiosta näihin toimintatapoihin. Tarkastellaanpa kertomusta lähemmin (Luuk.10:38-42):

Martta hääri ympäriinsä, tarjoili ja teki kaikkensa, jotta heidän rakkaalla vieraallaan olisi hyvät oltavat. Mutta missä oli Maria, kun Martta olisi tarvinnut apua? Maria valitsi istumisen Jeesuksen jalkojen juuressa, ja kuunteli kun tämä puhui.

On melko helppoa kuvitella, miltä Martasta tuntui. Tilanne ärsytti, turhautti ja aiheutti pahaa mieltä. Miksi hänen piti tehdä kaikki työ? Eikö olisi vähintäänkin oikeudenmukaista, että Maria auttaisi häntä? Martta koki ärsyyntymisensä niin oikeutettuna, että hän meni puhumaan Jeesuksen kanssa asiasta: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan vieraita? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." 

Kuitenkin sen sijaan, että Jeesus olisi tukenut Martan vaatimusta, Jeesus nuhteli häntä! "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet monista asioista, mutta vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."  

Martta koki tämän varmasti iskuna vasten kasvoja. Hänhän teki kaikkensa ollakseen vieraanvarainen sillä välin kun Maria vain istui. Mutta Mariako toimi oikein?

Kuulostaako tämä tutulta?

Oikea priorisointi

Tulemme helposti kaiken sen sokaisemaksi, mitä meidän tulisi tehdä ja saada aikaiseksi, niin että menetämme näkymme siihen, mikä on tärkeintä. Olisiko mahdollista, että uppoudumme liian helposti elämän murheisiin? Jeesus tekee asian varsin selväksi vertauksessaan kylväjästä: "Orjantappuroihin kylvetty kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi." Matt.13:22.

Elämämme korkeimman prioriteetin tulee olla tässä hyvässä osassa, jonka Maria valitsi: oppiminen Jeesuksesta, jotta voisimme tulla hänen kaltaisikseen. Rakkaus ja kiintymys häntä kohtaan tekee kaikesta muusta toissijaista. Silloin etsimme rikkautta, viisautta ja ymmärtämystä häneltä. Jos emme tee tätä, miten voisimme olla hänen seuraajiaan, tai miten voisimme olla hänen opetuslapsiaan? Opetuslapsi oppii Mestariltaan.

Tämä ei kuitenkaan anna syytä laiskotteluun, tai vastuusta luistamiseen. Silloin ollaan jouduttu toiseen ojaan. Meidän tulee olla Sanan tekijöitä, ei vain sen kuulijoita (Jaak.1:22)! Meidän tulee tehdä tekomme Hengen johdatuksessa. Opimme tuntemaan Hengen äänen valitsemalla tämän hyvän osan. Emme tule saamaan siunausta elämäämme toimimalla inhimillisen ymmärryksemme mukaan siitä mikä on tärkeää. Maria ymmärsi, että hänen tuli oppia enemmän Mestariltaan, ja että hänen tuli etsiä niitä asioita, joilla on ikuista merkitystä. Vain silloin voimme olla siunaukseksi, sillä silloin olemme Hengen johdatuksessa. Rakkaus saa meidät kuuntelemaan, oppimaan ja pitämään hänen käskynsä (1.Joh.5:3).

"Minun lampaani kuulevat minun ääneni. Minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua." Joh. 10:27.

Valvo itseäsi

Voimme olla vaarassa joutua samaan ansaan kuin Martta. Voimme tulla levottomiksi, koska koemme muiden käyttäytyvän huonosti, ja tulla niin omahyväisiksi omissa hyvissä teoissamme, että alamme tuomita muita siitä, etteivät he toimi samalla tavalla kuin itse toimimme. Tällaisten ajatusten takana on Saatana. Hän kuiskii valheita ja syytöksiä korviimme, ja yrittää aiheuttaa niin paljon konflikteja kuin mahdollista. Hänen päämääränsä on johtaa ihmiset mahdollisimman kauas tästä "hyvästä osasta" – johdattaakseen heidät pois Jeesuksen luota. Tulemme vain levottomiksi, ja kaikenlaisten ongelmien ja murheiden vaivaamiksi, mikäli kuuntelemme häntä. Meidän tulee sulkea sydämemme visusti hänen petoksiltaan!

"Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä. Jos näin teet, pelastat sekä itsesi että ne, jotka kuulevat sinua." 1. Tim. 4:16. Jo pelkästään tästä on meille apua elämään. Martta ei tehnyt väärin palvellessaan ja tehdessään hyvää muille. Vääryys oli siinä, että keskellä työskentelyään hänellä oli vaatimuksia ja moitetta Mariaa kohtaan, sen sijaan että hän olisi toiminut niin kuin Jeesus opetti. Jos elämämme Jumalan kasvojen edessä, meillä ei ole mitään syytä katsoa, mitä muut tekevät, ja kokea olevamme oikeutettuja tuomitsemaan heitä. Me elämme omaa elämäämme kuuliaisina Hengen kehotuksille, eivätkä muiden tekemiset kuulu meille. Emmehän tiedä miten Henki johdattaa heitä.

Meidän tulee kohottautua kaiken tämän maailman melun ja menon yläpuolelle ja etsiä sitä, millä on iankaikkista arvoa. Etsikäämme yhteyttä Mestarin ja hänen seuraajiensa kanssa, niin kuin Maria teki, niin että voisimme oppia Hänestä ja tulla hänen kaltaisikseen. Jumalan sanan, yhteyden ja rukouksien kautta henkemme tulee rikkaaksi, ja Jumala antaa meille yltäkylläisesti kaikkea, mitä tarvitsemme.

"Sitten vielä, veljet, kaikki mikä on totta, mikä kunnioitettavaa ja oikeaa, mikä puhdasta, rakastettavaa ja hyvältä kuulostavaa, jos on jokin hyve ja jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa. " Fil. 4:8.

Raamatunlauseissa on käytetty Raamattu kansalle- käännöstä. 

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.