Ristin voima

Ristin voima

Paavali pelkäsi suuresti sitä, että ristin sana menettäisi voimansa. Lue, mitä tämä voima on ja miten se voidaan säilyttää.

4 Minuuttia ·

”Sana rististä on hulluutta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.» 1. Kor. 1:18.

Niin juutalaisille kuin kreikkalaisille voimme julistaa Jumalan voimaa ja Jumalan viisautta (J. 24). … ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.” J. 17.

Ristin voima: Voima kaiken kohdalleen saattamiseksi

Voima, joka on annettu meille ristin sanan kautta, pystyy saattamaan kaiken kohdalleen Jumala viisauden mukaan. Älykkäät ajatukset ja keskustelut eivät pysty johtamaan ketään täydelliseen ykseyteen, mutta sen voi ristin sana tehdä. Juutalaiset ja kreikkalaiset, jotka ovat hyvin erilaisia ihmisiä ja ovat eläneet toisiaan vihaten vuosikausia, voivat ristin sanan kautta pelastua siinä määrin, että heistä voi tulla uusia ihmisiä aidossa veljeydessä, joka pysyy ikuisesti.

Paavali oli heikkouden vallassa, hyvin pelokkaana ja vapisevana ajatellessaan, että inhimillinen viisaus ja älykkäät ihmisajatukset tunkeutuisivat seurakuntaan ja heikentäisivät ristin sanaa, joka saa aikaan pelastusta Jumalan voimalla ja Jumalan viisaudella (1. Kor. 2:1-5).

Ristin sana tuottaa kuoleman kaikelle, mikä liittyy kaikenlaisiin synnin himoihin; ja uusi ihminen syntyy saaden aikaan voiton, hyödyn ja ilon. Jeesusta voideltiin iloöljyllä enemmän kuin kumppaneitaan, koska hän rakasti oikeutta ja vihasi laittomuutta (Hepr. 1:9).

Opi tuntemaan Jeesus ristin sanan kautta

Jeesus otti ensimmäisenä ristin joka päivä ja sinne hän asetti lihan himoineen ja haluineen. Tällä ristin tiellä hän on kautta aikojen saanut kanssaveljiä, joilla on sama henki ja  sama mieli. Heistä on tullut Jeesuksen veljiä, Jeesuksen, joka on suurin ja paras, sekä kaikkien niiden veljiä, jotka ovat vihanneet syntiä ja rakastaneet totuutta Jeesuksessa Kristuksessa.

Jos rakastan ristin sanaa, saan myös “tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemuksensa voiman ja hänen kärsimystensä osallisuuden ja tulen hänen kaltaisekseen samastumalla hänen kuolemaansa.” Fil. 3:10. “Jos kerran meidät näin on yhdistetty hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, me olemme yhtä hänen kanssaan myös ylösnousemuksessa.” Room. 6:5.

Jumalattomat näkevät synnin himojen ja halujen kieltämisen hulluutena. He kulkevat kuoleman tietä ja uskovat sen olevan elämän tie. Synnin palkka on kuolema (Room. 6:23; Room. 8:13).

Sana rististä luo selkeän eron pahan ja hyvän välille, elämän ja kuoleman tien välille, ja se voi yhdistää ihmisiä kaikista kansakunnista uuteen ja siunattuun elämään. “Tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa eikä vapaata, vaan Kristus on kaikki ja kaikissa.” Kol. 3:11.

Todellinen pelastus ristin voimalla

Ellei sana rististä saa aikaan radikaalia erottautumista, ja sulautumista elämän sanan kanssa, niin se on vain uskonnollisuutta.

Ilman ristiä ei ole rauhaa ja ykseyttä kotona ja seurakunnassa. Ilman ristiä rakkaudessa kyseessä on vain inhimillinen rakkaus, joka ei ole sen rakkauden veroinen, joka vuodatetaan sydämeemme Pyhän Hengen kautta, ja joka  uskoo kaiken, toivoo kaiken ja kestää kaiken. Näin voimme tuoda esiin kaikki hyveet. Jos ristin sana ei saa erotetuksi pahaa ja hyvää, liha saa elää. Itsekkäät vaatimukset eivät silloin kuole.

Vanhurskauden myötä tulee omavanhurskaus, ja viisauden myötä ihmisajatuksia, jotka yhdistyvät alhaalta peräisin olevaan viisauteen, siihen, mikä on maallista, sielullista ja riivaajien viisautta (Jaak. 3:15). Laupeudentekoihin liittyy kunnian etsiminen ja itsensä korottaminen. Todellisen jumalanpelon sijaan tulee jumalanpelon ulkokuori ilman voimaa. Sen sijaan, että meillä on jaloa ja hienoa Jumalalta peräisin olevaa viisautta, sitä, jonka myötä saamme runsaan armon Jumalalta, olemmekin ulkoisesti hurskaita teeskentelijöitä, ja Jumala vihaa sellaista.

Kaikki voi näyttää niin hyvältä ulkopuolelta, mutta Jeesus sanoo: “Varokaa fariseusten hapatusta, mikä on tekopyhyyttä.” Luuk. 12:1.

Jos hyveet eivät ole peräisin puhtaasta sydämestä, niin kaikki on epäpuhdasta.

Ristin kautta maailma on ristiinnaulittu meille ja me maailmalle (Gal. 6:14).

Ristin aikaansaaman erottautumisen myötä kestää Jumalan edessä vain se, mikä on aitoa, todellista ja puhdasta, ja se koituu hänen kunniakseen.

Ristin sana on todella Jumalan voima pelastukseen jokaiselle, joka uskoo.

Artikkeli julkaistiin ensimmäisen kerran BCC: n “Skjulte Skatter”- lehdessä lokakuussa 1986.

© Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Suomalaisessa käännöksessä on käytetty Raamattu Kansalle- sekä Jumalan Kansan Raamattu- käännöstä.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.