Kiitollisuuden aika

Kiitollisuuden aika

Jouluna tapahtuu niin paljon, joten on helppo unohtaa, mitä me juhlimme.

2 Minuuttia ·

Olen aina ollut vähän niin kuin joulupeikko Grinch (joka valittaa ja on tyytymätön sen suhteen, mikä oikeastaan on positiivista, toim.), kun on kyse joulunajasta. Ulkona on usein kylmää ja kalseaa. Lyhyessä ajassa pitää saada paljon tehtyä: Suunnitella, tehdä ostokset, leipoa ja paljon muuta. Kaupoissa on tungosta. Elämä on hektistä. En pääse joulutunnelmaan, eikä se minun mielestäni ole väärin.

Mutta sitten kuuntelin erästä henkilöä seurakunnan joulujuhlassa, ja hän sai minut ajattelemaan negatiivista suhtautumistani, ja ymmärsin, että se ei ollut hyvä. Eräs mies ilmaisi, kuinka erinomainen tämä aika vuodesta oli; Jeesuksen elämän johdosta kannatti juhlia. Hän päätti puheensa hartaaseen kiitollisuuteen juhla-ajasta. Olinko minä myös todella kiitollinen tästä ajasta? Jumalan sanan mukaan kliitollisuus sopii aina, riippumatta vuodenajasta. Tänä juhla-aikana, kun vietämme Jeesuksen syntymäjuhlaa ja mietimme kulunutta vuotta, kiitollisuus kuuluu vielä enemmän asiaan.

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Joh. 3:16.

Aloin ajatella Jeesusta ja sitä, kuinka hän elämänsä uskollisuuden ja uhrinsa kautta on esimerkki ja apu minulle elää niin kuin hän eli, otollisena Jumalalle joka päivä. Ajattelin, mitä hän uhrasi vuokseni, kun hän tuli maan päälle ihmisenä, niin että minä voisin saada iankaikkisen elämän. Ajattelin sitä hyvää, mitä olin kokenut vuoden aikana Jumalan, ystävien ja perheeni taholta. Eikö tässä olekin syytä juhlaan ja ylistää Jumalaa? Kuinka voisin olla olematta kiitollinen joulunajasta?

Ja niin kuin Grinch, olen muuttanut suhtautumistani. Tulen kiitollisemmaksi juhlallisista kokoontumisista, joissa Jeesusta kunnioitetaan. Tulen kiitollisemmaksi ylimääräisistä mahdollisuuksista siunata toisia tänä aikana. Valitukset ja murehtiminen kaikesta, mitä täytyy tehdä, tekee juhla-ajasta raskaan ja ikävän. Kiitollisuus on paljon kevyempää!

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt. 11: 28-30.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.