Jeesus, hyvä ystäväni!

Jeesus, hyvä ystäväni!

Jeesus on ollut Åshild Opitzin ystävä jo pian 40 vuotta, ja hän jakaa tästä joitain kokemuksiaan kanssamme. Kuinka hän kommunikoi Jeesuksen kanssa? Kuinka hän oikeastaan tietää, että Jeesus on olemassa?

6 Minuuttia ·

Jeesus on ollut Åshild Opitzin ystävä jo pian 40 vuotta, ja hän jakaa tästä joitain kokemuksiaan kanssamme. Kuinka hän kommunikoi Jeesuksen kanssa? Kuinka hän oikeastaan tietää, että Jeesus on olemassa?

Minulla on ystävä, jolla on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän on aina tavattavissa ja hän tuntee minun olosuhteeni läpikotaisin!

Hän on totuuden ääni sydämessäni, hän rakastaa minua ja osoittaa virheeni ilman syytöstä. Hän on anteeksiantava ja hyvä; hän osoittaa minulle esimerkillään uuden ja paremman tavan toimia olosuhteissani. Hän myös vaikuttaa suuren kaipauksen ja antaa voiman seurata tätä tietä.

Kuinka kommunikoit Jeesuksen kanssa?

Hän ei onneksi vaadi mitään hienoja muotoja.

Voin puhua Jeesuksen kanssa joko ääneen tai sisälläni. Hän ei onneksi vaadi mitään hienoja muotoja. Hän kutsuu kaikkia niitä, joilla on raskaita taakkoja, tulemaan luokseen ja oppimaan hänestä; silloin hän auttaa meitä saamaan levon sielullemme.

Usein minun pitää sanoa Jeesukselle: "Auta minua nyt, sinä tiedät olosuhteet, joissa olen", "Neuvo minulle, miten toimia oikein ja hyvin!" Voin myös kysyä häneltä: "Miksi olen niin levoton nyt?"

Kommunikointi on myös kuuntelemista. Hiljaisuudessa voin kuulla hänen puheensa sydämessäni. Silloin hän antaa minulle uusia ajatuksia. Hän osoittaa minulle, mistä levottomuuteni johtuu. Syynä voi olla murehtiminen tai se, että minulla on vaatimuksia toisia kohtaan. Levottomuutta aiheuttaa myös se, että haluaa elää toisten odotusten mukaan. Hän muistuttaa minua usein raamatunjakeesta, jonka voin ottaa sydämeeni ja elää sen mukaan. Kun seuraan sitä sanaa, saan levon ja ilon.

On hyvä, ettei mikään asia ole liian vähäinen, vaan voin tuoda kaiken Jeesukselle – hän on auttanut minua päivittäisissä pienissä vaikeuksissa ihmeellisellä tavalla.

Kuinka voit tietää, ettei Jeesus ole vain mielikuvitusystävä?

Olen ollut niin onnekas, että olen saanut nähdä läheltä vanhempia ihmisiä, joilla on ollut Jeesus ystävänä koko elämän ajan. He pyysivät Jeesusta tarttumaan ruoriin jo nuorella iällään; samalla tavoin kuin perämies päättää jättää laivan ruorin luotsille, joka tuntee väylän paremmin. Kun olet nähnyt sellaisia elämänlaivoja, jotka ovat selviytyneet kaikista piilossa olevista kareista ja tyrskyistä, silloin tiedät, että tässä on luotsi, jolle myös sinä voit turvallisesti jättää ruorisi. Heidän hyvyytensä, ilonsa ja kiitollisuutensa vakuuttivat minut. He olivat kuunnelleet, mitä Jeesus puhui heille omantunnon kautta elämän valinnoissa. Jeesus ei ollut mikään mielikuvitusystävä, vaan todellinen ystävä ja luotsi.

He eivät selvittäneet murheita ja koetuksia, vaan he vapautuivat itsekkyydestä, katkeruudesta, epäilyksestä ja murehtimisesta. Elämä, jota heissä näin, johti siihen, että kun olin 15-vuotias, pyysin Jeesusta ottamaan johdon elämästäni. Se on parasta, mitä olen tehnyt! Tänään olen 54 vuotias ja olen edelleenkin täysin riippuvainen hänen opastuksestaan ja voimastaan!

Kuinka Jeesuksen ystäväksi tulaan?

Tunsin tarvitsevani turvallisen ystävän ja luotsin elämääni. Näin, että pelkoni siitä, että en olisi toisten hyväksymä, johti minut helposti asioihin, joita en oikeastaan halunnut. Halusiko Jeesus olla sellaisen ystävä, joka oli niin heikkotahtoinen? Jeesus sanoo: «Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni, ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.» Ilm. 3: 20 (Se oli ateria, jonka Jeesus jakoi lähimpien ystäviensä kanssa). Ainoa ehto on, että avaa oven! Minä tunsin tämän kolkutuksen sydämeni ovella ja tänään olen valtavan iloinen siitä, että avasin oven hänelle! Pyysin häntä yksinkertaisesti antamaan syntini anteeksi ja johtaman elämääni. Siitä lähtien hän on ollut herra sydämeni valtaistuimella ja hänellä on niin paljon sanottavaa minulle!

Mitä apua on siitä, että Jeesus on ystäväsi?

Itkien huokailin Jeesukselle sydämessäni: "Tiedätkö, mitä teet nyt Jeesus?"

On mahdotonta täysin kuvailla sitä hyötyä ja uskollista apua, mitä olen saanut Jeesukselta elämässäni.

Voin mainita erään tilanteen 12 vuotta sitten. Silloin olin 42-vuotias, ja minulla todettiin suolistosyöpä. Silloin minun luottamukseni Jeesuskseen asetettiin koetukselle. Olin jo kauan ollut sairas eikä löydetty syytä siihen, mikä minua vaivasi. Tieto siitä, että kyseessä oli syöpä, tuli kuitenkin sokkina – minunhan piti vain taas olla yhdessä tutkimuksessa sairaalassa.

Tämän pelottavan tiedon jälkeen minut ohjattiin tyhjään vastaanottohuoneeseen. "Lääräri tulee pian", he sanoivat. Sokissa ja peloissani istuin siellä muovituolilla odottaen lääkäriä, joka tulisi ottamaan minut vastaan. Ajatukseni menivät kahdeksaan lapseeni ja mieheeni. Kuinka heidän käy? Näkisivätkö he minun kuihtuvan ja kuolevan pois? Nuorin poikani oli silloin vasta neljävuotias.

Itkien huokailin Jeesukselle sydämessäni: "Tiedätkö, mitä teet nyt Jeesus? Minulla on syöpä ja se on varmasti myös levinnyt, kun olen sairastellut niin kauan. Kuinka meidän rakkaiden lastemme käy?" Nostin katseeni ja huomasin kalenterin, joka riippui seinällä aivan edessäni. Se oli sellainen, jossa oli raamatunjae jokaiselle päivälle. Kaikista Raamatun sanoista mikään muu ei olisi voinut osua paremmin minulle.

Siinä oli sana Johanneksen evankeliumista 10: 14, missä Jeesus sanoo:
«Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut.»

Ajattele, että siellä oli raamatunjae aivan silmieni edessä muistuttamassa minua siitä, että olen yksi hänen lampaistaan ja että hän oli minun hyvä paimeneni, joka tunsi minut ja minun omani ja että minä myös tunsin hänet. Koskaan hän ei ollut pettänyt minua, vaan ollut aina voimani ja apuni. Olisinko voinut saada osuvampaa sanaa?

Kun lääkäri vihdoin tuli, hän kysyi kuinka voin saatuani sellaisen vakavan tiedon. "Minä voin nyt oikein hyvin luettuani sanan tuosta kalenterista", sanoin. "Voi, siinä kalenterissa on aivan väärä päivämäärä, unohdamme jatkuvasti kääntää sivua", sanoi lääkäri vaivautuneena.

Jumalan sanassa on valtava voima. Kun valitsemme uskoa siihen, jättää se jälkeensä järkkymättömän rauhan ja levon. Jumala kuuli meidän ja muiden hartaat rukoukset siitä, että saisin elää. Siitä olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen. Jeesus on auttanut minua niin, että elämä ei ole ollut sairauden uusiutumisen murehtimista. Jeesus voi tyynnyttää myskyn tänäänkin!

Vaatiiko Jeesus meiltä jotakin?

Jeesuksen päivinä oli monia, jotka tulivat Jeesuksen luo parannettaviksi, mutta harvat olivat halukkaita luopumaan omista suunnitelmistaan ja seuraamaan häntä. «Te olette minun ystäviäni, jos te teette minun käskyjeni mukaan», sanoi Jeesus. Hän sanoi myös, että jos rakastamme häntä, pidämme hänen käskynsä. Kaikille ystävilleen hän sanoo myös tänään: «KATSO! Minä olen teidän kanssanne KAIKKINA PÄIVINÄ maailman loppuun saakka!»

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.