Ihmiskauppa: Ihmiselämän arvo

Ihmiskauppa: Ihmiselämän arvo

Kuinka joku voi pitää toisen ihmisarvoa vähemmän arvokkaana kuin omaansa?

4 Minuuttia ·

Kun seuraa uutisia maailmalta, voi vaikuttaa siltä kuin ihmiskunnan turmelus ja kunnioituksen puute kanssaihmisiä kohtaan olisi loputonta.

Luin juuri artikkelin BBC:n uutisista ihmiskaupasta Thaimaassa. Se on lievästi sanottuna kuvottavaa. On sydäntäsärkevää lukea tilanteista, missä sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä elämän arvoa, pakottavat toisia ihmisiä. Näillä pahoilla ihmisillä ei ole mitään aavistusta siitä, että jokaisella meistä on sama arvo Jumalan silmissä. Jumalalla ei ole luokkasysteemiä. Köyhät, jotka nukkuvat katuojassa ovat yhtä arvokkaita hänelle kuin kuninkaalliset, jotka nukkuvat mukavimmilla patjoilla, mitä rahalla saa.

Näin kuvia ihmisistä, jotka olivat akuutissa hädässä, ihmisiä, jotka nukkuvat viidakossa paljaalla maalla, missä heitä pidettiin vangittuina ja ihmisiä, jotka oli ahdettu pieniin, likaisiin vankiselleihin. Ihmisiä, jotka oli haudattu merkitsemättömiin hautoihin, kun he olivat kuolleet vankeudessa. Kenelläkään näistä henkilöistä ei ollut valtaa omaan elämäänsä. He ovat niiden armoilla, jotka harjoittavat sairasta, itsekästä valtaa heihin. Ja ihmiset, joilta heidän tulisi saada apua, ovat yhtä korruptoituneita: poliisi ja valtion virkamiehet. Monet heistä ovat mukana tässä toiminnassa tavalla tai toisella. Nämä ihmiset ovat ilman toivoa ja apua.

Jokaisella meistä on sama arvo Jumalan silmissä. Jumalalla ei ole luokkasysteemiä.

Hiukset meidän päässämme

Tulin muistutetuksi jostain, mitä kuulin hiljattain:"Maailmassa ei ole yhtään ihmistä, joka olisi vain täytettä." Ihmisiä on monta miljardia, ja Jumalalla on henkilökohtainen rakkaus ja huolenpito jokaisesta ihmisestä. Hän haluaa, että jokainen kukoistaisi ja viihtyisi. (Jer. 29:11) Kaikki kristityt voivat kertoa, että jokainen hius päässäsi on laskettu. (Matt. 10:30) Hiuksista minun päässäni ei pidetä parempaa huolta kuin vankeudessa olevan siirtotyöläisen hiuksista.

Olen itse syntynyt maailmassa, missä tunnen olevani turvassa ja rakastettu. En tiedä miksi; ja joskus tunnen itseni syylliseksi, kun näen kärsimyksen, mitä toisten tulee kestää. Mutta asia, jonka tiedän täysin varmaksi on, että Jumala on rakkaus. (1. Joh. 4:8) Ja Jumala on vanhurskas. (1. Moos. 18:25) En voi epäillä sitä enempää kuin omaa olemassaoloanikaan.

Synti johtaa kärsimykseen

Mutta jäljelle jää kysymys: Miksi Jumala sallii, että maailmassa on hätää ja kärsimystä? Kun näen sellaisia asioita kuin tilanne Thaimaassa, tiedän, että se ei johdu Jumalasta vaan synnistä. Ihmisistä, joita rahanhimo ja vallanhimo johtaa. Ihmisistä, jotka kohtelevat toisia kuin eläimiä. Jumala ei halua pakottaa ketään; jokainen meidän tekomme tapahtuu omasta vapaasta tahdostamme. Kun ihmiset antavat omille himoilleen ja haluilleen vapaat kädet, se merkitsee sitä, että usein syyttömät saavat kärsiä. Saatana johtaa heitä ja he osoittavat kipeällä tavalla, kuinka sanoinkuvaamatonta ja tuhoavaa synti on.

Olen varma, että Jumala on enemmän epätoivoinen kuin kukaan meistä, kun hän näkee sen, mitä tässä maailmassa tapahtuu. Olen varma, että hän haluaa ojentaa kätensä ja järjestää asian. Ja me tiedämme, että hän ei salli tällaisen tilanten jatkuvan ikuisesti.

Hän on antanut meille sanansa ja oman Poikansa Jeesuksen, näyttämään meille tietä elämään ilman syntiä. Hänen kauttaan synti tulee voitetuksi kokonaan, ja lopuksi osoitetaan perusteellisesti, että Saatana suhtautui täysin väärin. Niin että kukaan ei voi yrittää nousta Jumalaa vastaan enää samalla tavalla kuin Saatana teki. Hänen kamppanjansa sen puolesta, että ihmisten pitäisi seurata omaa tahtoaan sen sijaan, että he tekisivät Jumalan tahdon, todistetaan kertakaikkiaan vääräksi.

Ja silloin Jumala hävittää tämän vanhan maan ja luo aivan uuden, joka on täysin synnitön. Ilman kaikkea tätä kurjuutta, jonka ne, jotka ovat synnin vallassa, ovat tuoneet tähän maailmaan. En melkein malta odottaa sitä aikaa. Koska maailmassa, jossa ei ole syntiä, kenellekään ei edes tule mieleen alistaa toista ihmistä ja kukaan ei edes muista kurjuutta ja kärsimyksiä.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.