Epäjumalat tänään: Mitä me arvostamme?

Epäjumalat tänään: Mitä me arvostamme?

Jumala ei jätä mitään sijaa epätietoisuudelle käskyssään: “Älköön sinulla olko muita jumalia minun rinnallani.” 2. Moos. 20:3.

5 Minuuttia ·

Jumala ei jätä mitään sijaa epätietoisuudelle käskyssään: "Älköön sinulla olko muita jumalia minun rinnallani." 2. Moos. 20:3.

Vain 40 päivän päästä siitä, kun Mooses puhui Jumalan kanssa Siinain vuorella, israelilaiset lankesivat epäjumalanpalvelukseen. Jopa sen jälkeen kun he olivat olleet niiden ihmeiden todistajina, joiden avulla he vapautuivat Egyptistä, israelilaiset vaativat Aaronia tekemään heille uuden jumalan, jota he halusivat palvoa (2 Moos. 32).

Voimme ajatella " Kuinka  se oli mahdollista, sen jälkeen, kun he olivat kokeneet niin voimakkaasti Jumalan hyvyyden?" Niin kauan kuin israelilaiset palvelivat uskollisesti Jumalaa, asiat sujuivat hyvin. Heti kun he kääntyivät muiden jumalien puoleen, asiat alkoivat mennä vakavasti vikaan. Ja kuitenkin kerta toisensa jälkeen israelilaiset kääntyivät pois Jumalasta. Rikkaus, vieraat tavat ja erilaiset opit pettivät heidät.

Vanhassa testamentissa on paljon esimerkkejä, sekä hyviä että huonoja, jotka ovat erittäin sopivia ja ajankohtaisia myös tänään. Ne toimivat opettavaisina kertomuksina omaa elämäämme silmällä pitäen.

Nykyajan epäjumalat – enemmän kuin kultaiset vasikat

Epäjumalanpalvelus on tänään tehokas työkalu, jota Saatana käyttää kääntääkseen meidät pois Jumalasta. Epäjumalanpalveluksella on nykyisin monia eri muotoja.

Aivan kuin Vanhan testamentin kertomuksissa myös nyt on monenlaisia elämän nautintoja ja tavaroita, jotka harhauttavat mielenkiintomme pois Jumalan palvelemisesta. Maallisten päämäärien saavuttaminen voi tuhota meidät. Monet tekisivät nopeasti minkä tahansa epämoraalisen teon tyydyttääkseen halujaan.

Jopa pienemmät, harmittomat asiat voivat kääntää huomiomme pois Jumalasta. On hyvinkin helppoa kietoutua täysin maallisiin asioihin. Voin puhua tuntikausia näistä asioista, mutta kysypä minulta jotakin Jumalan Sanasta, niin olen täysin tyhjä. Kuiva kuin erämaa.

Mutta eikö minulla kristittynä pitäisi oikeastaan olla ainoa todellinen huoli siitä, että täytän itseni Jumalan sanalla, jotta minulla olisi selvä ohjenuora, jonka mukaan elän elämäni? Raamattu antaa meille uskomattoman selvän suunnan, kuinka meidän tulee toimia.

"Jos siis teidät on herätetty yhdessä Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella. Kiinnittäkää mielenne siihen, mikä on ylhäällä, älkää siihen, mikä on maan päällä."  Kol. 3:1-2.

"Kootkaa sen sijaan itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste turmele eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Sillä missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi." Matt. 6:20-21.

Miten käytän aikani?

Jos silmäni ovat aidosti avoimet näkemään elämän, joka on Jumalalle mieluinen ja joka todella merkitsee jotakin, silloin kaikki tilapäiset häiriötekijät putoavat pois.

Kulutamme aina aikaamme sellaisiin asioihin, joista olemme kiinnostuneita. Toivoni on iankaikkinen elämä Isän ja Pojan kanssa! Koko huomiokykyni tulisi olla kiinnitettynä sellaiseen ihanaan tulevaisuuteen. Jos silmäni ovat aidosti avoimet näkemään elämän, joka on Jumalalle mieluinen ja joka todella merkitsee jotakin, silloin kaikki tilapäiset häiriötekijät putoavat pois. Niillä ei enää ole mitään arvoa. Minun tulisi olla kykenevä sanomaan Jeesuksen kanssa:  ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta." Joh. 18:36.

Katso taaksesi kuluneeseen viikkoon ja kysy itseltäsi: "Missä minun ajatukseni ovat olleet? Mitä olen puuhannut? Mikäli sinulla on vilpitön ja puhdas halu palvella Jumalaa, silloin sinun täytyy taistella, niin etteivät ajatuksesi seilaa sinne tänne, vaan että mielesi on lujasti siinä, mikä on ylhäällä! Jumala tulee siunaamaan sellaisen sydämen, joka on kokonaan antautunut Hänelle, aivan niin kuin Hän siunasi israelilaisia, kun he olivat uskollisia Jumalalle.

Mikä on epäjumalanpalveluksen juuri?

"Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne; haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta."  Kol. 3:5.

Tästä voimme selvästi nähdä, mitä on epäjumalanpalveluksen taustalla: ahneus. Maalliset asiat tulevat sinulle suuriksi ja harhauttavat mielesi ja sydämesi Pyhän Hengen ohjaavasta äänestä.

Aivan liian usein suurin epäjumala elämässämme on se henkilö, joka katsoo meitä suoraan peilistä joka aamu. Olemme luontomme puolesta itsekeskeisiä, itseemme kietoutuneita ihmisiä. Ajatuksemme kiertävät luonnostaan yhtä kuviota: minä, minä minä. Tämä henki, jota tuodaan esille kaikissa tiedotusvälineissä tänä päivänä, on sama henki, joka täytti Saatanan, kun hän nousi Jumalaa vastaan (Jes. 14:12-15). Tämä henki on kauhistuttavan tuhoava, ja se voidaan karkottaa vain nöyryydellä ja antamalla elämä Jumalan käsiin sekä taipumalla täysin Hänen tahtoonsa.

Kiinnittäkäämme katseemme iankaikkiseen, ja tulemme kokemaan Jumalan hyvyyden ja voiman elämässämme.

Kahden herran palvelemisen vaarat

Se, joka yrittää tasapainoilla Jumalan ja maallisten epäjumalien palvelemisen välillä, on tuomittu epäonnistumaan. Tästä saamme hyvin selkeän varoituksen jakeessa Matt. 6:24: “Ei kukaan voi palvella kahta herraa, sillä hän joko vihaa toista ja rakastaa toista tai on uskollinen toiselle ja halveksii toista. Ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa." 

Jaakob sanoo, että kaksimielinen mies on "epävakainen kaikilla teillään". Jaak.1:8. Mikäli alamme palvella yksin Jumalaa puhtain mielin, tämä päätös voi tulla pyyhkäistyksi pois, jos sallimme maallisten epäjumalien harhauttaa itsemme sen sijaan, että etsimme sitä, mikä on ylhäällä. Päätös on taistelun arvoinen. Samoin kuin vanhan liiton aikana myös tänään Jumala siunaa runsaasti uskollisen määrätietoisuuden, mutta epäjumalanpalveluksen yllä on kirous. Kiinnittäkäämme katseemme lujasti iankaikkiseen, niin tulemme kokemaan Jumalan hyvyyden ja voiman elämässämme.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.