Elämä muuttumisessa

Elämä muuttumisessa

Mikä tekee opetuslapsen elämästä niin erityisen?

5 Minuuttia ·

Lydia on päättänyt elää opetuslapsen elämää. Hän kokee, että arkipäivässä tapahtuu muuttumista. Tässä artikkelissa hän puhuu muuttumisesta ja siitä uskomattomasta vaikutuksesta, mikä sillä on ollut hänelle.

Opetuslapsen elämä ei ole mitään tavallisudesta paoikkeavaa tai merkillepantavaa ulkoisesti. Mutta se, kuinka reagoin – miten teen asiat ja miten selviydyn asioista ja mitä ajattelen asioista – tekee tästä elämästä niin erityisen.

Elämällä Jumalan sanan mukaan voin kehittyä Kristuksen hyveissä ja tulla otolliseksi Jumalalle.

Kevyt ahdistuksemme

Haluan olla paljon rakastavampi, niin että rakkauteni on pyyteetöntä, eikä vaadi mitään toisilta. Haluan omistaa jumalallisen rakkauden, joka ei pienimmässäkään määrin perustu siihen, millaisia toiset ovat tai kuinka he käyttäytyvät.

«Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu. Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti.» 2. Kor. 4:16-17

Haluan omistaa jumalallisen rakkauden, joka ei ole suuremmassa eikä pienemmässä määrin perustu siihen, millaisia toiset ovat tai kuinka he käyttäytyvät.

Kevyt ahdistukseni – tilanteet, joita kohtaan päivittäin – antavat minulle "iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden". Kun päätän kieltää itseni sellaisissa tilanteissa, silloin tapahtuu jännittäviä, uskomattomia asioita – silloin jotain uutta luodaan minussa, jotain, mitä ei ollut aikaisemmin! Siten saan osuutta Kristuksen hyveistä. Siten saan jumalallisen rakkauden, jota kaipaan.

Kieltämällä itseni sisäinen ihmiseni uudistuu ja puhdistuu. Itsekkäästä, syntisestä ja ylpeästä ihmisestä minä muutun – askel askeleelta, koetus koetukselta – jumalallista luontoa kohti. (2. Piet. 1:4).

Taistelu syntiä vastaan

Mutta ihminen ei saa automaattisesti pääsylippua taivaaseen pelkästään päättämällä elää tätä elämää. Siihen tarvitaan taistelu! Aina ei ole helppoa olla kuuliainen aivan siihen asti, että himot eivät enää saa elää. Kun teen mitä itse haluan Jumalan tahdon sijaan, silloin Jumala ei voi tehdä mitään minussa tai minun kauttani.

Joskus on vaikeaa antaa Jumalan tehdä tämä työ minussa, koska minua kiusaa se, mitä lihani haluaa; omat himoni.

Minä sanon "ei" näille ajatuksille, jotka tulevat esiin ja tiedän, että Jumala haluaa antaa minulle voiton, jos kestän. Niin pitkään kun jatkan "ein" sanomista, en ole tehnyt syntiä ja Saatanalla ei ole mitään valtaa minuun!

Aloitan päiväni uskoen, että Jumalan sana on totta, ja että minussa asuva synti ei saa elää.

Herään aamulla ja ajattelen: "Tänään nielaisen viholliseni kuin palan leipää! Tänään en anna kateuden tai syytöksen tai vihan tai levottomuuden päästä sydämeeni." Ja aloitan päiväni uskoen, että Jumalan sana on totta ja ettei minussa asuva synti saa elää. Kristuksen elämän ja hyveiden tulee tulla esiin minussa! «…ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa.» Gal. 2:20.

Edistyminen – muuttuminen

Aina en voi nähdä sitä, että edistyisin. Hetkellisesti on joskus vaikea nähdä tarkasti, mikä minussa on muuttunut, mutta minä etenen askel kerrallaan uskoen siihen, että tulen muuttumaan. Äkkiä näen rakkautta siellä, missä ei aikaisemmin ollut rakkautta. Näen pitkämielisyyttä siellä, missä kerran oli kärsimättömyyttä ja turhautumista. En loukkaannu niin helposti, vaikka aikaisemmin pieninkin huomautus sai nousemaan esiin tyytymättömyyttä, katkeruutta ja tuomitsemista sydämessäni.

Jonain päivänä nämä taipumukset ja synnit, joka ovat osa ihmistäni, tulevat kuolemaan, koska en anna niille ravintoa; en koskaan ole tietoisesti yhtä mieltä niiden kanssa. Ja jokin, mikä ei koskaan saa ruokaa, ei voi elää kovin pitkään!

Se todellakin toimii!

Muistan, kun hyvä ystäväni sanoi kerran: "Kestä! Se toimii, se todellakin toimii! Älä luovuta, älä luovu uskosta! Ole kestävä taistelussa, niin tulet saamaan palkan!" Kun esimerkiksi meinaan väsyä, tai pikkuasiat täällä maan päällä alkavat painaa minua, muistan näitä rohkaisevia sanoja, jotka muistuttavat minua siitä, että taistelu ei ole turhaa – päämäärä ja tarkoitus on, että taistelen saadakseni voiton synnistä, mikä minussa asuu!

Voin sanoa joka päivä, että en ole enää sama henkilö, joka olin eilen!

Olen niin kiitollinen siitä, että olen päättänyt elää tätä opetuslapsielämää. Edelleen on paljon tehtävää. Minulla on paljon opittavaa ja on paljon viisautta, josta en vielä ole saanut osuutta. Mutta olen päättänyt seurata Jeesusta, ja tietä ei ole takaisin! Olen aloittanut tällä muuttumisen tiellä – olen alkanut saada kiinni Kristuksen hyveistä, mitä kaipaan elämässäni.

Voin sanoa joka päivä, että en ole enää sama henkilö, joka olin eilen! Olen kieltänyt itseni ja ottanut ristini, niin kuin Jeesus sanoo, että meidän tulee tehdä seurataksemme häntä. Iankaikkinen elämä ja hyveet – voimme saada osuutta niistä! Kun käymme taistelua uskossa, Jumala on kanssamme, ja hän antaa meille enemmän kuin voiton!

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.