6 uskomattoman hyvää syytä Raamatun lukemiseen

6 uskomattoman hyvää syytä Raamatun lukemiseen

Miksi sinun pitää ottaa Raamattusi esille tänään.

5 Minuuttia ·

Jumalan sanasta on saatavissa valtava voima. Oletko käyttänyt tätä voimaa elämässäsi?

Tässä esitetään sinulle kuusi syytä, miksi sinun kannattaa ottaa Raamattusi esille tänään.

1. Se sisältää Jumalan tahdon elämäämme varten

"Mikä on Jumalan tahto elämässäsi?" Ei ole mitään, mikä selvästi  kertoo meille, mikä ammatti meidän tulisi valita, missä asua tai kenen kanssa mennä naimisiin. Mutta Raamatun kehotukset, suuntaviivat, käskyt ja rohkaisut antavat kuitenkin meille valtavan konkreettisen ja pettämättömän tiedon Jumalan tahdosta kaikissa elämämme tilanteissa.

Paavali kirjoittaa: "Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta…" 2 Tim. 3:16. Jossakin käännöksessä sanotaan, että Raamattu on Jumalan innoittama.

Oletko koskaan ajatellut tätä? Raamattu on Jumalan itsensä innoittama. Se on hänen sanansa, joka sisältää hänen viisautensa, hänen hyvyytensä, hänen aikeensa, hänen tuomionsa, hänen sydämensä. Oletko niin kiinnostunut ymmärtämään Jumalan tahdon, että  käytät aikaasi hänen oman sanansa parissa?

2. Se on ravintomme

Ajatelepa, että eläisit päivän syömättä mitään tai viikon. Tai kuukauden. Sitä mukaa kun aika kuluu, tulet yhä heikommaksi ja heikommaksi. Ruumis tarvitsee ravintoa elääkseen. Asia on aivan sama hengellisessä elämässämme.

Me saamme yhteyden Jumalaan henkemme kautta. Meidän henkemme on iankaikkinen ja se tarvitsee ravintoa elääkseen ja ollakseen valveilla Jumalan tahdon löytämiseksi. Jeesus sanoi: "On kirjoitettu: Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta." Matt. 4:4. Hän sanoo myös: "Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä." Joh. 6:63.

Jos toivomme saavamme elämän ja ravintoa hengellemme, on tärkeää käyttää aikaa Jumalan sanan lukemiseen. Jumalan sana on elämän lähde. Se sisältää loputtoman paljon apua ja viisautta. Ja kun luemme ja kuuntelemme sitä uskon hengessä, se johtaa meidät uskomattomaan hengelliseen kasvuun.

3. Se antaa meille arvostelukykyä

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo: "Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka. Se tunkee läpi, kunnes erottaa sielun ja hengen, nivelet ja ytimet ja tuomitsee sydämen ajatukset ja aikeet." Heb. 4:12.

Ihmisinä meille on luonnollista etsiä omaamme (Fil. 2:21), ja siksi meidän ei ole helppo erottaa hyvän ja pahan välillä. Meidän luonnolliset arviomme ovat usein värittyneet omista henkilökohtaisista ajatuksista, tunteista ja kokemuksista, jotka ovat Jumalan hyvää ja täydellistä tahtoa vastaan.

Mutta Jumalan sana tunkee kaiken tämän läpi; se erottaa kaiken, mikä on itsekästä elämässämme ja päättää, mikä on totta ja vanhurskasta. "Eikö minun sanani ole kuin tuli, sanoo Herra, ja kuin moukari, joka murskaa kallion?" Jer. 23:29. Jumalan sana on voimallinen; se on täynnä arvovaltaa. Se on pyhä, kaksiteräinen miekka, joka erottaa meidän tahtomme Jumalan tahdosta, tuli, joka kuluttaa epäpuhtauden ja vasara, joka on voimallinen tuhoamaan kaiken synnin luonnostamme. Eikö omassa elämässäsi olisi käyttöä tälle sanalle?

4. Se opettaa meille vanhurskautta

"Kuinka voi nuorukainen pitää tiensä puhtaana?" kysyi David. " Siten, että noudattaa sinun sanaasi." Ps. 119:9

"Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, ja se on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täydellinen ja varustautunut kaikkiin hyviin tekoihin." 2 Tim. 3:16-17.

Raamattu sisältää kaiken opetuksen, minkä tarvitsemme saavuttaaksemme puhtaan,vanhurskaan elämän. Se opettaa meille, kuinka voimme seurata Kristusta totuudessa. Se sisältää sanoja ja esimerkkejä uskonsankareista, profeetoista, apostoleista, Jeesuksesta Kristuksesta ja Jumalasta itsestään. Mikä voisi olla parempaa opetusta ja ohjeistusta niille, jotka haluavat elää sellaista elämää, joka on Jumalalle, heidän Luojalleen mieluista.

5. Se sisältää voiman voittamiseen

Sen jälkeen kun olemme tehneet lujan päätöksen palvella kokosydämisesti Jumalaa ja lopettaa synnin tekemisen Häntä vastaan, koemme edelleen kiusauksia elämässämme. Jaakob sanoo, että tulemme kiusatuiksi, koska oma himomme vetää ja houkuttelee meitä. (Jaak. 1:14).

Kirjoituksista käy selvästi ilmi, että Saatana käyttää hyväkseen näitä luonnollisia haluja ja himoja. Hän yrittää saada meidät tekemään vastoin Jumalan tahtoa tarjoamalla eteemme asioita, jotka luonnollisesti vetoavat meihin: Kunnia, rikkaus tai itsetyytyväisyys. Hän kiusasi jopa Jeesusta ja yritti saada Hänet antamaan periksi itsekkyydelle, ylpeydelle ja omansa etsimiselle.

Jokaiseen kiusaukseen, jonka Jeesus kohtasi, hänellä oli vastaus valmiina. Ja jokaiseen vastahyökkäykseen hän käytti Jumalan sanaa: "Jeesus sanoi hänelle: On myös kirjoitettu:Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi." Edelleen hän sanoo: "Mene pois, Saatana, sillä on kirjoitettu: Herraa, sinun Jumalaasi, sinun tulee kumartaa ja vain häntä palvella." Matt. 4:1-11.

Oletko myös sinä valmistautunut vastahyökkäykseen jokaisessa kiusauksessa, jonka kohtaat elämässä? Onko sisimpäsi varasto täynnä Jumalan pyhiä sanoja? Paavali kirjoittaa: "Ottakaa myös pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana." Ef. 6:17. Raamattu, Jumalan sana, on ase. Se on miekka, joka antaa meille voiman ja vallan voittaa keskellä kiusauksia. Miksi emme ottaisi tätä miekkaa käyttöömme tänään?

6. Se on täynnä Jumalan lupauksia

Ja viimeinen, mutta ei suinkaan kaikkein vähäisin asia: Raamattu on lisäksi täynnä lupauksia. Se puhuu kaikesta, mikä kuuluu jumalanpelkoon.

"Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille: Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan paratiisissa." Ilm. 2:7

Lupaukset niille, jotka elävät Jumalan tahdon mukaan, ovat melkein loputtomia. Oletko sinä elävän kiinnostunut näistä kallisarvoisista lupauksista? Tahdotko nähdä, mitä Jumala tekee ja tulee tekemään niiden hyväksi, jotka elävät hänen tahtonsa mukaan? Silloin sinun täytyy todella tarttua Raamattuusi. Se kertoo sinulle kaikista niistä lupauksista, jotka voit saada omaksesi sekä tässä elämässä että iankakkisuudessa, mikäli teet Jumalan tahdon.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.