Aksel Smith – antelias mies

Aksel Smith (Johan O. Smithin veli) oli yksi niistä ensimmäisistä, jotka innostuivat Johan Oscar Smithin ilmestyksistä, ja hän oli yksi seurakunnan peruspilareista ensimmäisinä aikoina, siitä huolimatta, että hän eli vain 38-vuotiaaksi.

Kirjoittanut Trond Eivind Johnsen
Aksel Smith – antelias mies

Aksel Smith (Johan O. Smithin veli) oli yksi niistä ensimmäisistä, jotka innostuivat Johan Oscar Smithin ilmestyksistä, ja hän oli yksi seurakunnan peruspilareista ensimmäisinä aikoina, siitä huolimatta, että hän eli vain 38-vuotiaaksi. Hän oli myös seurakunnan lehden, {link=/no/Aktuelt/Misjon/Skjulte-Skatter-100-ar Skjulte Skatterin}, alullepanija ja hän myös osallistui sen toimittamiseen. Lehteä on nyt julkaistu yli 100 vuotta.

Aksel Smith syntyi Kristiansandissa vuonna 1880, ja hän oli {link=/no/Tett-pa-livet/Biografi/Arven-fra-Smith Johan Oscar Smithin} nuorin veli. J. O. Smith oli Brunstadin Kristillisen Seurakunnan perustaja. 1900-luvun alussa Johan keskusteli veljensä kanssa niistä ilmestyksistä, joita hän oli saanut sekä suullisesti heidän tavatessaan että kirjeiden välityksellä. Kun Aksel oli saanut veljeltään  perusteellista opetusta Jeesuksen elämästä, hän lopulta innostui tästä elämästä ja tuli kastetuksi Pyhällä Hengellä. Sitä seurasi lyhyt mutta hyvin sisältörikas elämä, jolla tuli olemaan suuri merkitys.

Kirjassaan Paimen ja Profeetta Kåre J. Smith kuvailee Akselia miehenä, joka oli “epätavallisen lempeä ja hyvä ja hän teki monia hyviä tekoja ihmisille”. Samanaikaisesti hän oli tehokas lähetystyöntekijä, ja vuosina 1906-1908 hän ystävystyi henkilökohtaisesti Helluntailiikkeen T.B. Barratin kanssa.

Mutta tärkeintä Akselille oli käytännön kristillisyys – Jeesuksen esimerkin seuraaminen jokaisessa tilanteessa. Aksel Smith voitti monien nuorten ja vanhojen sydämet kehotusten, hyvien tekojen ja esirukousten kautta. Elämä oli ihmisten valo. (Joh. 1: 4)

– Sisälläni minulla on iankaikkinen elämä

Aksel Smithillä ei ollut vahva terveys, ja vuonna 1919, 38-vuotiaana, hän menehtyi espanjantautiin. Vaikka tämä oli suuri menetys sekä seurakunnalle että hänen veljelleen Johanille, ei kukaan epäillyt sitä, että hänen pääsynsä taivaanvaltakuntaan oli epätavallisen runsas.

“Täällä sisällä minulla on iankaikkinen elämä. Minä uskon Jeesukseen Kristukseen”, sanoi Aksel ja osoitti rintaansa, kun lääkäri kertoi, ettei ollut paljon toivoa jäljellä.

Iankaikkinen elämä hänen “sisällään” oli seurausta hänen vilpittömästä jumalanpelostaan ja uskosta Jumalaan. On myös kuvaavaa, että hänen ensimmäinen kirjoituksensa Skjulte Skatter- lehteen oli nimeltään “Rukous on työtä”, ja se käsitteli voimaa, mikä on salatussa rukouselämässä.

«Rukous on voimatekijä. Se koskettaa iankaikkisia voimia ja saa ne liikkeeseen; se saa Jumalan toimimaan. Se on sisäistä palvelusta Jumalan kasvojen edessä. Tämä sisäinen palvelus on Saatanasta  pelottavinta; sen perusteella rukous on voimatekijä, tehokkaan hengellisen työn ilmentymä, joka saa aikaan suuria näkyviä hedelmiä.»

Kalastaja, jolla oli hammassärky

Kerran eräs vanha kalastaja kertoi, millainen kalavuosi vuonna 1914 oli ollut ja kuinka hän oli tavannut hammaslääkäri Aksel Smithin.

«Se oli huono kalavuosi ja saaliit ja sitä myöten ansiot olivat todella huonot. Kesken kalastuksen sain kovan hammassäryn. Se oli niin paha, että minun  piti keskeyttää kalastus ja mennä Drøbakiin. Siellä kävin hammaslääkärillä, joka oli vahvasti uskova mies. Hän hoiti hammasasian kuntoon; sai sen vedettyä pois ja puhdisti myös haavan. Hammaslääkäri tarkasti samalla myös loput hampaat ja sanoi minulle:

«Teillä on jotain myös toisella puolella, mistä voi kehittyä voimakas hammassärky, ellemme saa sitä hoidettua. Suosittelen, että tulette huomenna uudelleen.»

En kestänyt ajatusta siitä, että saisin uuden hammassäryn, joten päätin tulla uudelleen seuraavana päivänä. Oli vain yksi kysymys, joka askarrutti minua, ja se oli, kuinka saisin kaiken maksettua. Minulla ei nimittäin ollut rahaa. Seuraavana päivänä menin takaisin hammaslääkärille ja ajattelin samalla, kuinka onnistuisin maksamaan sen, mitä hän teki hampailleni. Hän työskenteli yli tunnin hampaani kanssa.

Kun oli aika maksaa, kysyin: “Kuinka paljon tämä maksaa?”

“Se ei maksa mitään, hyvä mies”, vastasi hammaslääkäri .

Aivan kuin hän olisi nähnyt lävitseni, ja tiennyt kuinka huonosti laitani oli. Oletko sinä ollut joskus sellaisella hammaslääkärillä?”, kysyi vanha kalastaja.

“Eikä siinä kaikki: kun kävelin Drøbakin torin poikki, laitoin käteni taskuun ja siellä oli todellakin 20 kruunua, jotka hän oli antanut minulle.”

Ahkera kirjoittaja

Seitsemän vuoden aikana Aksel kirjoitti yli 150 artikkelia Skjulta Skatter-lehteen ja sen lisäksi vielä kaksi kirjaa: Vill i troen (Tahdon merkitys uskossa) ja Fire trinn i en troendes utvikling (Neljä askelmaa uskovan kehityksessä). Nämä kirjoitukset kertovat jotain hänen elämänsisällöstään ja sydämestään ihmisiä kohtaan.

Aksel kirjoitti myös joukon lauluja, joita edelleen tänä päivänäkin lauletaan, iloksi ja opetukseksi nuorille ja vanhoille. Yksi näistä lauluista, numero 111 Herran Tiet-laulukirjassa {link=/no/Lyd-og-bilde/Video/Musikkvideo/-I-mitt-indre-hjerte-banker- «Vallanneet on sydämeni»}, tuo esiin jotain siitä ilosta, mitä Aksel sai kokea, kun hän sai palvella Jeesusta. Ensimmäinen säkeistö:

»Vallanneet on sydämeni,
ajatukset Jeesukseni.
Täynnä iloa mä huudan riemuiten:
Taivastien oon saanut löytää!
Kristus mieleni nyt täyttää!
Sisimmässäni on tunne taivainen.

Tästä alapuolelta voit katsoa, kun Hortenin seurakunnan nuorisojoukko esittää laulun laulukilpailussa Brunstadilla vuonna 2010.

{youtube=9f7YVGDHvHM&width=700}

Lataa ilmaiseksi e-kirja

Armo Jeesuksessa Kristuksessa

Kirjoittanut Sigurd Bratlie

«Kun ihmiset ajattelevat armoa, niin silloin mieleen tulee lähinnä syntien anteeksianto. Koska me kaikki olemme tehneet syntiä, niin me tarvitsemme armoa.» Näin Sigurd Bratlie aloittaa tämän vihkosen armosta. Mutta hän jatkaa kuvailemalla yksityiskohtaisesti sitä, että armo Jeesuksessa Kristuksessa tarkoittaa paljon enemmän kuin vain anteeksiantoa. Se tarkoittaa myös totuutta ja apua. Armo opettaa meitä, ettemme tekisi syntiä, niin että voimme olla täysin vapaita elämään voittoisaa elämää, joka johtaa täydellisyyteen.