Mene suoraan sisältöön

Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä

Et ømt, godt hjerte er noe sjeldent, men finn ut hvorfor vi alle har svært god grunn til å vise medfølelse!

Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja hyväsydämisiä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa antanut teille anteeksi!” Ef. 4:32 “Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämisiä toisianne kohtaan!” Room. 12:10

Tavallinen syntinen ihminen on lopulta jokseenkin kovasydäminen. Ihmisen pitää kokea syvä ja suuri pelastuminen synnistä, radikaali muuttuminen, ennen kuin hän voi tulla helläsydämiseksi (lämminsydämisiksi) toisia kohtaan, esimerkiksi veljet veljiä ja sisaret sisaria kohtaan.

Lämminsydämisyys on yksinkertaisesti jotakin harvinaista. Ymmärtäväisyys ja myötätunto synnyttävät helläsydämisyyden .

Meillä itsellämme on samoja syntisiä taipumuksia kuin tosillakin ja kokemuksesta tiedämme, että on vaikea voittaa niitä. Juuri siksi pitäisi olla myötätuntoa sellaisia kohtaan, jotka lankeavat.

Ehdottomasti ei sovi silloin sanoa: “Sitä en voi ymmärtää!” Sopii sitä vastoin sanoa: “Oli surullista, mutta ymmärrän sen niin hyvin, ja minulla hyvä syy osoittaa myötätuntoa”. Niin, ajattele, jos se olisi ollut minä tai sinä!

Meillä kaikilla on hyvä syy etsiä radikaalisti pelastusta päästäksemme vapaaksi kaikista kovuuden jäänteistä, niin että olemme  helläsydämisiä toisiamme kohtaan, ja se muodostuu tavalliseksi käytökseksemme päivittäisessä elämässä. Se tapahtukoon!
Artikkeli julkaistiin ensiksi otsikolla “Helläsydämisyys” BCC:n Skjulte Skatter-lehdessä helmikuussa 1966.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag

Opin pääkohdat

Tutustu siihen, kuinka Jumalan sana kehottaa ja auttaa meitä elämään 100% hänen tahtonsa mukaan, niin ettei meidän tarvitse enää langeta syntiin, vaan että voimme päästä voittoisaan elämään.

Lataa ilmaiseksi e-kirja

Mitä tarkoittaa olla kristitty

Kristityn elämä on paljon syvempää elämää kuin vain se, että rukoilen Jeesusta tulemaan asumaan sydämeeni ja uskon syntien anteeksiantoon. Se on elämää, jossa on kehitystä ja kasvua siinä, mikä on Jeesuksesta. Tämä kirjanen tuo esiin valtavan selvästi ja yksinkertaisesti sen, mikä on olennaista kristityn elämässä.

Seuraa meitä