Suhteeni Jeesukseen

Suhteeni Jeesukseen

Jeesus ystävänä ja Pelastajana arkipäivässä.

9 Minuuttia ·

Barry Couts kertoo, kuinka hän tuli tuntemaan Jeesuksen ystävänään ja Pelastajanaan arkipäivässä.

Äitini jäi leskeksi ollessaan kolmannella kuukaudella raskautta odottaessaan minua. Joten en koskaan nähnyt tai tuntenut isääni. Mutta olen aina tuntenut, että Jumala huolehti minusta; että korkeampi voima, itseni yläpuolelle oleva, huolehti minusta. Ja uskon, että se johtui tietyllä tavalla siitä, että äitini uskoi Jumalaan; äitini luotti häneen. Minusta tuntui, kuin Jumala olisi ollut hyvin lähellä meitä kotona, ja koko elämässäni.

Mutta kun kasvoin, ja varsinkin kun aloitin seitsemännen luokan, ymmärsin, että minulta puuttui jotakin. Tiesin, että jos jatkaisin niin kuin olin tehnyt siihen asti, minusta tulisi sellainen kuin yhdestä sedästäni, joka oli ollut vankilassa ja jolla oli ollut kova elämä. Ihmiset sanoivat myös minulle: "Jos jatkat niin kuin teet nyt, tulet päätymään samaan kuin hän." Se sai minut hätään itseni puolesta, koska en tahtonut sitä. En halunnut olla yhteiskunnalle harmiksi.

Samoihin aikoihin kävin Urbanan helluntaiseurakunnassa ja eräs saarnaaja siellä puhui nuorille. Hän sanoi, että meidän vanhurskautemme on kuin tahrattu vaate Herran edessä, ellemme rukoile häneltä anteeksiantoa ja tule henkilökohtaiseen suhteeseen hänen kanssaan. "Se, mitä teemme itsestämme, on vain tahrattu vaate. Meidän pitää antaa sydämemme Jeesukselle!" Se osui tietyllä tavalla hermoon minussa, ja tunsin, että sitä juuri tarvitsin syvempään elämään. Niinpä tein sen. Rukoilin Jeesukselta anteeksiantoa synneistäni, joita oli paljon, ja rukoilin häntä tulemaan sisään Herraksi elämääni.

Jeesus alkoi puhua minulle asioista elämässäni, jotka saatoin ojentaa hänen sanansa mukaan, ja hän auttoi minua tekemään sen!

Ystävä, joka sanoo minulle totuuden

En tiennyt tarkkaan, mitä se tarkoitti. Mutta vähä vähältä aloin ymmärtää, että oli asioita, joita tein ja jotka eivät olleet Jumalan sanan ja hänen siunauksensa mukaisia. Sen Jeesus sai aikaan, kun tunnustin, että tarvitsin syvemmän vaelluksen hänessä. Hän alkoi puhua minulle asioista elämässäni, jotka saatoin ojentaa hänen sanansa mukaan, ja hän auttoi minua tekemään sen! En itse pystynyt siihen. Oli asioita jotka olivat liian vaikeita minulle.

Hän paljasti itsekkyyteni minulle – ajan, jolloin ajattelin vain itseäni tai kun käytin aikani itsekkäällä tavalla. Hän paljasti nämä totuudet minulle. Silloin, kun hän paljasti sen minulle, saatoin nähdä, että en halunnut olla sellainen; halusin muuttua!

Sillä tavalla Jeesus voi auttaa minua henkilökohtaisena ystävänään. On kirjoitettu, että "Kaikki miehen tiet ovat oikeat hänen omissa silmissään, mutta Herra tutkii sydämet." Sananl. 21:2. Omissa silmissäni, jokin voi vaikuttaa oikealta, mutta Jeesus voi ottaa peitteen pois, niin että voin nähdä totuuden. Minua motivoi ehkä mustasukkaisuus tai kateus, vaikka en itse tajunnut sitä juuri silloin. Hän otti peitteen pois ja silloin aloin huomata, että koska toiset eivät olleet kiitollisia siitä, mitä tein heille, tai eivät sanoneet mitään "hyvistä teoistani", niin tunsin itseni hyödyttömäksi, tai tunsin, että se, mitä tein ei ollut hyvää. Se tarkoitti vain, etten tehnyt tekojani Jeesuksen takia.

Sanansa ja Henkensä kautta Jeesus voi tuoda esiin motiivini, niin että voin lopettaa tekemästä asioita itselleni ja alkaa tekemään ne hänelle ja toisille. Sellainen oikean ystävän tulee olla – sellainen, joka sanoo  minulle totuuden, niin että voin saada apua.

Ystävä, joka voi auttaa minua tulemaan hyväksi

Hebr. 4:15:ssä on kirjoitettu, että Jeeesus tuli kiusatuksi kaikessa samoin kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Hän ei koskaan tehnyt syntiä. Kaikki synti alistettiin hänen jalkojensa alle! Voittoisan elämänsä ansiosta hän voi nyt auttaa kaikkia meitä, jotka tulemme kiusatuiksi. Jeesus voi auttaa meitä, niin että sen sijaan, että huolehtisimme omasta tahdostamme ja eläisimme itsellemme omien himojemme mukaan, voimme olla oikeita opetuslapsia, jotka kieltävät itsensä ja ottavat ristinsä. (Luuk. 9:23) Jeesus voi auttaa meitä, niin että tulemme siihen, että vihaamme omassa luonnossamme olevaa pahuutta – vihaamme sitä, minka tiedämme vääräksi.

Sellainen oikean ystävän tulee olla – sellainen, joka sanoo  minulle totuuden, niin että voin saada apua.

Se on jotain, mitä en halua kertaakaan enää tehdä. Voin tulla vapauteen, missä en halua tehdä syntiä, sitä minkä tiedän olevan väärin. Jeesus voi antaa minulle elämän. Silloin saan elämän itseeni, koska tunnen hänet! Ei niin kuin robotti, vaan haluan sydämestäni, koko olemuksestani olla hyvä. Tähän tuleminen on aivan eri asia kuin vain syntien anteeksianto. Voin tulla siihem, että minulla on hyveet, missä "minusta" tulee hyvä. "Minä" autan muita, enkä ole kriittinen vaan siunaan. Tämän Jeesus voi tehdä. Hän ei vain voi antaa syntejä anteeksi, vaan antaa minulle uuden elämän. Voin tulla uudeksi luomukseksi.

Jeesus haluaa, että saan siunauksen ja voitelun. Siksi juuri se, mitä on kirjoitettu kurituksesta, on niin rohkaisevaa. "Kuritus" tarkoittaa, että joku kertoo minulle, kuinka minun tulee tehdä asiat paremmin. Ja kurituksen ja opetuksen tarkoitus on, että voin päästä lopputulokseen. (1. Kor. 11:31-32; Tiit. 2:11-14; Hebr. 12:5-11)

Jos joku haluaa tulla lääkäriksi, hänen pitää aloittaa lääkäriopinnot. Ei voi vain toivoa, että tulisi lääkäriksi ja mennä klovnikouluun ja luulla joku päivä valmistuvansa lääkäriksi. Jos haluaa tulla lääkäriksi, tulee saada lääkärikoulutus, näin se todella on. Ei Jeesus siksi osoita minulle, mitä minun tulee tehdä, jotta hän tekisi sen minulle vaikeaksi. Kutsumuksen takia, jolla hän on minua kutsunut, hän haluaa että tulisin hänen kaltaisekseen! Että saisin kaikki hyveet – hyvyyden, laupeuden, rakkauden, pitkämielisyyden, kärsivällisyyden, ystävällisyyden.Jos nöyrryn totuuden edessä (Jumalan sana) ja hänen kurituksensa alle, tulen vähä vähältä kokemaan, että muutun sellaiseksi kuin hän haluaa, ja se saa minut onnelliseksi.

Tämän Jeesus voi tehdä. Hän ei vain voi antaa syntejä anteeksi, vaan antaa minulle uuden elämän. Voin tulla uudeksi luomukseksi.

Eli minussa ei ole mitään hullusti, kun hän sanoo minulle totuuden. Asia on niin, että kun näen, missä minun tulee muuttua, se tarkoittaa vain, että tulen sen kautta lähemmäs lopullista tulosta olla hyvä, laupias ja lempeä – siis hyveitä! On tärkeää, etten koskaan unohda sitä, että vaikka näen jotain tavassani olla, joka ei ole linjassa Jumalan sanan kanssa, niin se ei välttämättä ole negatiivista. Oikeastaan se on minulle mahdollisuus tulla puhdistetuksi tekemästä sitä, mitä vihaan. Jos en ole samaa mieltä omien syntisten taipumusteni kanssa, ja jos kiellän ne Pyhän Hengen voimasta, niin silloin voin käydä syvemmälle siihen, mitä haluan, eli kohti hyveitä. Joten minun ei pidä koskaan masentua, kun näen, mikä on persoonani, koska hän haluaa johtaa minut pois siitä puhdistukseen, niin että minusta tulee täysin puhdas!

Ystävä, jonka kanssa voin puhua kaikesta

Kun ajattelen henkilökohtaista suhdettani Jeesukseen, merkitsee se lähtökohtaisesti kaikkea! Arkipäivässäni ei ole mitään, mihin en voisi rukoilla häneltä apua tai johdatusta. Saattaa olla niin yksinkertainen tilanne, että en löydä auton avaimia tai jotain muuta. Ja silloin sanon: "Jeesus, sinä tiedät, että minun pitää mennä töihin, tai että minun täytyy tehdä tämä työ, enkä löydä avaimia. Auta minua tekemään jotain, niin että voin löytää avaimet." Ja sitten jatkan etsimistä. Tähän päivään mennessä en ole tarvinnut soittaa lukkomestarille avainten häviämisen takia. Ei siksi, etten olisi hävittänyt avaimia, vaan koska olen aina löytänyt ne. Se on huvittavaa, mutta jopa elämän pikkuasioissa ei ole sellaista, mikä olisi liian vähäistä keskustella hänen kanssaan tai tuoda se hänelle tiettäväksi. Uskon, että miehenä on helppo luulla, että ei tarvitse apua yhteen ja toiseen asiaan, mutta Jeesus on ollut minulle sellainen ystävä, että voin keskustella hänen kanssaan mistä tahansa. Tämä suhde hänen kanssaan on kuin suhde isän ja pojan välillä, missä voi puhua pienimmistäkin asioista.

Joskus kun ajattelen toisia, suurinta, mitä voin tehdä heille, on rukoilla heidän puolestaan. Ja uskon, että Jeesus kuulee tämän tyyppisen henkilökohtaisen kontaktin. Hän kuulee jokaisen kuiskauksen ja hän toimii, kun minä rukoilen! Ja uskon, että se riippuu siitä, millainen suhde minulla on häneen. Rukoilen häntä pienissäkin asioissa ja hän voi auttaa jokaisessa tilanteessa.

Voin saada sellaisen suhteen Jeesuksen kanssa, missä hän voi puhua kanssani, ja voin nähdä, missä minun tulee antaa elämäni. Ja minusta voi tulla hänen kaltaisensa.

Kun saan osaa elämästä Jeesuksen kanssa, ja alan kokea, että en tule kiusatuksi samalla tavalla kuin aikaisemmin, niin se on todiste siitä, että opin hänestä. Opin käymään samaa tietä kuin Jeesus. Voin rakastaa sydämestäni ja olla se, mitä olen Jumalassa, niin etten vain tee sitä, mitä muut odottavat minulta tai vain sitä, mikä  minusta on hyvä. Voin saada sellaisen suhteen Jeesuksen kanssa, missä hän voi puhua kanssani, ja voin nähdä, missä minun tulee antaa elämäni. Ja minusta voi tulla hänen kaltaisensa.

Hänellä on valta. Hän on kaikkivaltias. Jos hän haluaa tehdä ihmeen, hän voi tehdä sen. Hän voi tehdä sen, mitä minä tarvitsen. Hän on henkilökohtainen ystäväni, joka voi huolehtia minusta ja johdattaa minut läpi kaikkien kiusausten ja tilanteiden elämässä. Hän auttaa minua kaikessa. Hän on valtava ystävä ja Pelastaja jokaisena päivänä.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.