Puolustamisen arvoinen usko?

Puolustamisen arvoinen usko?

Minkä puolesta oikeastaan taistelet?

4 Minuuttia ·

«Todellisesti vapaa» tarkoittaa vapautta synnistä! Ei vain vapautta, koska Jeesus antoi syntisi anteeksi, vaan vapautta voittaa niin niin kuin hän voitti. Silloin elämästäsi tulee todistus, joka puolustaa uskoasi.

Koska halusin sitä

«Ai…sinä käyt kirkossa?» Kysymys esitettiin välinpitämättömästi; poika ei näyttänyt odottavan vastausta, vaan lähti menemään ennen kuin sain tilaisuuden vastata. Meitä oli koolla joukko opiskelijoita, oli perjantai-päivä, lounastauko oli jo melkein ohi ja keskustelu oli sitä tyypillistä: "Mitä aiot tehdä viikonloppuna…?"

Oikeastaan minun ei olisi tarvinnut sanoa mitään; kaikki nousisivat juuri pöydästä ja lähtisivät, mutta tunsin että sisälläni liikahti jotain ja vastasin päättäväisesti ja riittävän kovalla äänellä, että kaikki kuulivat sen: "Kyllä, minä käyn kirkossa." Tuli hetken hiljaisuus, ja sen jälkeen joukko alkoi siirtyä takaisin luokkahuoneeseen. Kukaan ei sanonut mitään; he tiesivät entuudestaan, että olin kristitty. Ehkä se oli vain pieni voitto, mutta minulle se oli tärkeä voitto, tunsin itseni levolliseksi ja iloiseksi. Olin puolustanut uskoani! En siksi, että minut olisi ajettu nurkkaan ja että minun olisi ollut pakko sanoa jotain, vaan koska tahdoin.

«Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.» Juud.1: 3.

Mitä useimmat ihmiset ajattelevat, kun sanoo sanan "kristitty" tai "uskonnollinen"? Ehkä "skandaali " on yksi tilastojen kärjessä, tai jopa "teeskentelyä", "merkityksetöntä" ja usein myös "epäolennaista". Onko tämä todellakin se usko, jonka puolesta Juudas kehotti meitä taistelemaan?

Onneksi Juudas ei ottanut viitteitä edellä mainituista, kun hän kirjoitti nämä sanat; hän ei ottanut viitteitä "modernista kristinuskosta". Hän kirjoitti siitä uskosta, joka oli kerta kaikkiaan annettu pyhille! Kerta kaikkiaan – se tarkoittaa, että ei tule myöhemmin yrittää teeskennellä, että kristinusko on jotain muuta kuin tämä usko, joka on meille annettu! Jae 17: "Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet." 

Mitä oikeastaan puolustat?

Niin, minkä uskon puolesta oikeastaan taistelet? Mitä oikeastaan puolustat, kun nouset ja sanot: "Olen kristitty"?

Pietari kirjoittaa: «Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli – sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä.» (1. Piet. 4: 1) Toisin sanoen, jos otat aseeksesi saman päätöksen – että kun tulet kiusatuksi tekemään syntiä, haluat mieluummin kärsiä kuin antaa periksi kiusaukselle (juuri niin kuin Jeesus teki) – silloin voit todellakin lakata synnistä! Pietari nimittää "kärsimiseksi" sitä, kun sanot "ei" himoillesi ja haluillesi; se taas käy sinun luontoasi vastaan  ja on tuskallista. Mutta kärsimys johtaa johonkin hyvään – se johtaa todelliseen vapauteen synnistä. Sitä uskoa kannattaa puolustaa!

Elämä, jossa annat periksi luonnollisille syntisille taipumuksillesi – joita Raamattu kutsuu "himoiksi" – on kuin elämää pimeässä vankisellissä. Riippumatta siitä, mitä uskontoa tunnustat, elämäsi todistaa – se, mitä sanot ja teet – kuitenkin, että olet synnin orja. Kuinka voit puolustaa uskoasi vakuuttavalla tavalla, niin kauan kuin pysyt siinä "sellissä"? Suustasi tulevien sanojen kautta – reakoimisesi ja toimintasi kautta – voivat kaikki kaikesta huolimatta nähdä, että olet syntisi sitoma! Kun juutalaiset sanoivat Jeesukselle, että he eivät koskaan ole olleet kenenkään orjia, Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti, Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." (Joh. 8: 34-36)

Vapaus voittaa

«Todellisesti vapaa» tarkoittaa vapautta synnistä! Ei vain vapautta, koska Jeesus antoi syntisi anteeksi, vaan myös vapautta nousta aamulla ylös ja ottaa ristisi ja seurata Jeesusta. Vapautta voittaa niin kuin hän voitti. Silloin elämästäsi tulee todistus, joka puolustaa uskoasi.

Onneksi emme ole yksin. «Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.» Hebr. 2: 18. Jeesus tietää, mitä on olla ihminen inhimillisine taipumuksineen. Hän tietää, mitä maksaa tulla voittoisaan elämään, ja siksi kun sinä rukoilet häntä, hän auttaa sinua voittamaan syntiset ajatukset ja reaktiot, joita luonnossasi asuu. Jokainen kiusaus on mahdollisuus voittoon, ja joka kerta kun voitat, tulet enemmän ja enemmän vapaaksi synnistä!

Älä hukkaa aikaa, jos tämä on sitä, mitä haluat. Ota Raamattusi ja lue itse. Rukoile Jumalaa, että hän antaa sinulle uskon, että on mahdollista vapautua synnistä. Aloita elää kristittynä – sellaisena, jolla on usko, jota kannattaa puolustaa.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.