Mene suoraan sisältöön

Pitääkö minun langeta syntiin?

Onko mahdollista tulla elämään, missä on täydellinen voitto synnistä, niin kuin on kirjoitettu Raamatussa?

Monet kristityt kokevat, että kun he yrittävät elää pyhää elämää, se tuntuu heistä mahdottomalta. Mutta kuuluuko sen olla niin?

Ei ole mikään salaisuus, että kaikki ovat kurjia syntisiä. Ja jos lukee Raamattua, ei ole mikään salaisuus sekään, että meidän tulee olla pyhiä, koska Jumala on pyhä. (1. Piet. 1:15-16). Mutta ongelma on se, että huomaamme varsin pian, kuinka voimattomia olemme vastustamaan syntiä. Onko meidän yksinkertaisesti pakko elää elämää, missä teemme parhaamme ja lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen? Vai onko mahdollista päästä elämään, missä on täydellinen voitto synnistä, niin kuin Raamatussa on kirjoitettu?

Miksi lankean?

Voin aloittaa kysymällä itseltäni: Miksi lankean? Ehkä en vihaa omaa syntiäni. Ehkä olen ylpeä. Ehkä uskon, että voin selviytyä yksin. Jumalan sana sanoo selvästi: “Pakene nuoruuden himoja”, ja jos tietoisesti saatan itseni tilanteisiin, missä tiedän tulevani kiusatuksi, silloin myös lankean.

Mielenlatuni osoittaa, että en suhtaudu asiaan vakavasti. Raitistunut alkoholisti ei istuudu baariin ja vakuuttele itselleen, että hän kykenee vastustamaan juomista. Hän kiertää kaukaa kaupungin kaikki baarit! Ja jos hän sattuisi joutumaan odottamattomaan tilanteeseen, missä hän tulee kiusatuksi juomaan, hänellä on voimaa vastustaa kiusausta, koska hän on ryhtynyt tarpeellisiin toimiin silloin, kun hän pystyi pakenemaan.

Raitistunut alkoholisti ei istuudu baariin ja vakuuttele itselleen, että hän kykenee vastustamaan juomista.

On tärkeää oppia vihaamaan syntiäni, niin että alan taistelemaan kiusauksissa. Jos silloin kuitenkin sattuisin lankeamaan, silloin Jumala ei tule luokseni syytöksen ja tuomion kanssa. Henkensä kautta hän antaa kuritusta ja osoittaa, että en suhtaudu vielä riittävän vakavasti. Hän myös osoittaa minulle sen, kuinka voin voittaa. Ja niin opin saamaan suuremman vihan syntiä kohtaan elämässäni.

Jumala itse suhtautuu syntiin tällä vihalla. Vihani tule olla yhdistynyt palavaan rakkauteen Jumalaa kohtaan, ja tällä mielellä voin ryhtyä kunnon taisteluun syntiä vastaan. Kukaan ei suhtaudu välinpitämättömästi sellaiseen, mitä todella vihaa. Sellaisesta täytyy päästä eroon! Voin edelleen kokea lankeamista, mutta en halua niin käyvän – se ei ole mielenlaatuni! Haluan palvella Jumalaa, ja siksi käännyn kokosydämisesti lankeemuksestani.

Älä jää lankeemukseen

Tärkeintä on oppia jokaisesta lankeamisesta. Opin vihaamaan syntiä enemmän. Opin olemaaan nöyrä ja tunnustamaan, että minun tulee olla kuuliainen Jumalaa kohtaan kaikessa saadakseni voiton. Jos lankean syntiin, enkä opi siitä mitään, tulen lankeamaan uudelleen. Mutta minun tulee oppia lankeamisestani, päättää lujasti ja rukoilla hartaasti, että se olisi viimeinen kerta, kun lankesin syntiin!

Vaarallisinta syntiin lankeamisessa on se, että silloin olen avoin Saatanan kiusauksille uudelleen. Hän tarjoilee mielellään kaikenlaisia valheita pitääkseen minut synnin vallassa. Hän voi väittää, että masennus on raamatullista, tai että se on sama kuin nöyryys tai sävyisyys. Voin kuvitella, että minua ensiksi rangaistaan tietyn aikaa, ja että minun ei sovi aloittaa taistelua heti uudelleen. Mutta nämä ajatukset eivät tule Jumalalta, ja niitä täytyy vastustaa ja tuhota ne.

Saatanalle on helpompi pitää ihminen alhaalla kuin lyödä hänet alas.

Saatana rakastaa lankeamistani. Hänelle on helpompi pitää ihminen alhaalla kuin lyödä hänet alas. Mutta todellisuus on, että niin kauan kuin minulla on kokosydäminen halu pitäytyä Jumalan sanassa, olen myös aloittanut juoksun ja taistelun. Olen aloittanut kulkea tiellä ja lankeamus ei palauta minua lähtötilanteeseen.

Mutta minun on pakko nousta ylös ja jatkaa juoksua..

JMinun tulee tulla oikeaan hengen köyhyyteen ja ymmärtää, että en ole tarpeeksi vahva voittamaan syntiä omin voimin. Minun tulee olla todella väsynyt itseeni. Kukaan ei ole koskaan kokenut, että Jumala kieltäytyisi kuulemasta niiden rukouksia, jotka ovat langenneet polvilleen ja huutaneet hänen puoleensa.

Kun koko kaipaukseni on saada voitto, niin Jumala lähettää minulle Pyhän Hengen niin, että saan voimaa koetukseen.

Voitto

Kun koko kaipaukseni on saada voitto, niin Jumala lähettää minulle Pyhän Hengen niin, että saan voimaa koetukseen. En voi saada voittoa omassa voimassani. Ilman Jumalan apua olen heikko; tulen varmasti lankeamaan. Mutta kun tottelen sitä, mitä Raamatussa on kirjoitettu ja kun opin luottamaan Jumalan apuun, niin hän lähettää minulle avun, mitä tarvitsen. Jumala lähettää minulle Pyhän Hengen.

Henkensä ja sanansa kautta Jumala kurittaa minua ja johtaa minut syvään hätään ja suruun, niin että en enää koskaan halua tehdä syntiä. Synnin tekeminen on on vakava asia ja “synnin palkka on kuolema”, mutta Jumala haluaa, että jokainen pelastuu siitä. (Room. 6:23) Niin kauan kuin todella kadun lankeamistani ja minulla on kaipaus, etten enää koskaan tekisi syntiä, niin Jumala antaa mielellään minulle anteeksi. Ja silloin asia on selvä – Jumala on unohtanut synnin ja samoin pitää minunkin unohtaa. Nyt voin jatkaa juoksua enkä anna lankeamiseni enää jarruttaa itseäni.

Syntiin lankeamisesta en saa rauhaa tai iloa. Mutta myöskään rohkeuden menettäminen tai itsesäälissä kieriskeleminen eivät tuo rauhaa ja iloa. Vaikka alussa voinkin langeta, mitä nopeammin opin näistä lankeamisísta, sitä nopeammin voin saada voiton. Ja voitto johtaa lepoon ja iloon, ja lepo ja ilo vain lisääntyvät.

Kun olen kerran saanut maistaa todellista elämää, missä voitan synnin, kaipaan sitä enemmän ja enemmän, kunnes tiedän sydämeni syvyydessä, että en enää koskaan halua tehdä syntiä. Syntiin lankeaminen on minun kohdallani historiaa.

Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka monta kertaa olen langennut; sillä ei ole mitään merkitystä, mitä olen tehnyt tai kuinka hiljattain sen olen tehnyt. Minun tulee kääntyä, huutaa Jumalan puoleen apua ja oppia lankeamisestani. Minun pitää nousta ja taistella syntiä vastaan! Jos Jumala on puolellani, kuka voi olla minua vastaan? Maan päällä ei ole mitään mahtia, joka voisi sitoa minua.

Opin pääkohdat

Tutustu siihen, kuinka Jumalan sana kehottaa ja auttaa meitä elämään 100% hänen tahtonsa mukaan, niin ettei meidän tarvitse enää langeta syntiin, vaan että voimme päästä voittoisaan elämään.

Lataa ilmaiseksi e-kirja

Minä olen ristiinnaulittu Kristuksen kanssa

Tämä kirjanen perustuu siihen, mitä Paavali kirjoittaa Gal. 2:19-20:ssä: «Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.» Tässä Elias Aslaksen selittää, mitä se tarkoittaa ja kuinka lukijalla voi olla sama todistus elämässään kuin Paavalilla.

Seuraa meitä