Onko kristinusko hintansa arvoista?

Onko kristinusko hintansa arvoista?

Onko kristityn elämä todella hintansa arvoista?

5 Minuuttia ·

Luemme Raamatusta, että meidän tulee luopua omasta elämästä ollaksemme kristittyjä. Mutta onko se todella sen arvoista?

Kristittynä olemisella on korkea hinta. 1. Joh. 2:6:ssa on kirjoitettu: «Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niin kuin hän vaelsi." Ja elämään niin kuin Jeesus eli. Kristittynä oleminen tarkoittaa, että en enää elä itse, vaan Kristus elää minussa. (Gal.2:20) Se ei ole pelkkä harrastus. Se vaatii koko elämän.

Niin, mikä voi olla koko elämän arvoista, jotain mitä et voi saada muualla? Mikä tekee kristinuskosta niin erityisen, että sinun tulee antaa elämäsi sen vuoksi? Onko kristittynä oleminen todella hintansa arvoista?

«Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.» (Matt. 16: 25) Mitä tarkoittaa elämänsä kadottaminen hänen tähtensä? Ja mitä tarkoittaa sen löytäminen? Kun kadotat elämäsi, se on omasta tahdostasi luopumista. Se on sitä, että sanot: «Herra, olen päättänyt, että minun elämäni on sinun, tee sillä, mitä haluat. Minä en sekaannu siihen.»

Sinä löydät elämän, kun Herra vastaa sinulle: «Kiitos, minä huolehdin sinusta, ja minä annan sinulle rajattoman rauhan ja onnen sekä tässä ajassa että iankaikkisuudessa.»

Malakiassa 3:1 on kirjoitettu: «Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot, totisesti minä avaan teille taivaan akkunat, ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.» [ englanniksi: «ei ole tarpeeksi tilaa ottaa sitä vastaan.» toim. huom.] Ajattele sitä hetkinen. Sinä tulet siunatuksi niin runsaasti, että ei ole tarpeeksi tilaa ottaa sitä vastaan!

Mutta ensin sinun tulee luopua elämästäsi.

Se on kuin olisit autossa, ja et ole niin kovin taitava ajamaan, mutta kun annat Jumalan tulla sisään ohjaajaksi, silloin huomaat, että minne hän johtaa sinut, se on paljon parempi kuin se minne aioit aikaisemmin. Yrität ehkä jonkun kerran ohjata toiseen suuntaan, koska tie tekee mutkan, etkä tiedä, mitä mutkan takana on. Voi olla vaikeaa jättää kaikkea hänen käsiinsä. Mutta ennen kuin teet sen, ei Jumala kykene tekemään työtään elämässäsi. Hän ei voi auttaa sinua, jos edelleen pidät kiinni siitä, että teet sen omalla tavallasi.

Kaiken luovuttaminen Jumalalle ei käy itsestään. Raamatussa sanotaan, että edelleen tulee olemaan taisteluja. Mutta kun Jumala sanoo, että nyt sinun tulee istuutua ja olla kärsivällinen, silloin kun oikeastaan tahtoisit repiä hiuksiasi ja huutaa turhautuneena, silloin voit osoittaa hänelle, että olet todella luopunut omasta tahdostasi. Silloin voit sanoa: «Herra, ei minun tahtoni, vaan sinun.» Ja jos teet sen, hän auttaa sinua voittamaan, niin että huomaat, että vaikka "en halua, en tunne niin, minulla parempi idea, mitä tehdä, niin kuitenkin voin sanoa, etten minä enää elä, vaan Kristus elää minussa". Kun teet sen, Jumala antaa sinulle voiton!

Ja sinä tulet onnellisemmaksi kuin koskaan aikaisemmin olet ollut.

Koko elämäsi on täynnä näitä mahdollisuuksia. Kukapa ei olisi tuntenut kerran toisensa jälkeen, että liha nousee esiin heidän sisällään? Kukapa ei olisi tuntenut vihaa, kärsimättömyyttä, mustasukkaisuutta, kateutta tai haluja, jotka ovat niin syvälle juurtuneet luontoomme?

Se hiljainen ääni, joka sanoo: « En voi luopua elämästäni. Tarvitsen sitä. En halua elää niin kuin Jeesus. Haluan huolehtia omista asioistani. Miksi tekisin asiat Jumalan tahtomalla tavalla? Mitä hyötyä minulle siitä on?

Sinä saat siitä sen, että Jumala tekee sinusta onnellisen. Sinä et tiedä, kuinka voit tulla onnelliseksi. Sinä uskot tietäväsi sen; ehkä uskot jopa, että olet onnellinen nyt, mutta kun elät oman tahtosi mukaan, silloin se on vain synnistä tulevaa lyhytaikaista nautintoa! Se on kylmä, tyhjä onni, joka katoaa nopeasti ja jättää jälkeensä huonomman olon kuin aikaisemmin.

Älä yritä pelastaa omaa elämääsi. Silloin kadotat sen; sinä kadotat sen, kun yrität olla onnellinen sellaisella tavalla, joka ei vain ole mahdollista. Kadota elämäsi vapaaehtoisesti; anna se Jumalalle. Silloin löydät onnellisen elämän. Ja ne muutamat vuodet, joita saat elää maan päällä, täyttyvät ilolla; Mutta on enemmänkin kuin se. Jumala rakastaa sinua niin suuresti, että hän haluaa, että olisit onnellinen iankaikkisesti! Sen jälkeen kun elämäsi täällä on ohi ja olet elänyt elämäsi sanoen: "Kyllä, haluan tehdä sen, mitä Jumala haluaa minun tekevän, sen sijaan että tekisin sen, mitä haluni tahtovat minun tekevän", silloin saat toisen, paljon paremman elämän, ja tämä elämä ei pääty noin kahdeksankymmenen vuoden sisällä. Tämä elämä on ikuinen!

Siis, kun kysyt: "Onko se todella sen arvoista?", niin silloin huomaat, että se onkin vaihtokauppa. Vaihdat vanhan elämäsi, joka oli täynnä epävarmuutta ja tyhjiä nautintoja ja saat vaihdossa aivan uuden elämän; elämän, joka on niin paljon parempi, ettet voi edes verrata niitä. Ajattele, jos tarrautuisit välkkyvään, pieneen steariinikynttilään, koska et tajua, että olet saanut auringon!

Eikö se sitten ole sen arvoista? Eikö kannatakin luopua vanhasta elämästä ja vaihtaa se iankaikkiseen iloon ja pelastukseen? Jumala odottaa, että luovut elämästäsi, niin että hän pystyy täyttämän oman osuutensa sopimuksesta. Hän toivoo kaikkein parasta sinulle. Sinun täytyy vain tehdä ensimmäinen siirto..

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.