Mikä on Jeesuksen tahto kohdallasi?

Mikä on Jeesuksen tahto kohdallasi?

Näet heidät uutisissa joka päivä. He ovat ihmisiä, jotka tekevät jotain merkittävää. Mutta entä sinä? Mikä on sinun elämäsi tarkoitus?

Näet heidät uutisissa joka päivä. Poliitikkoja. Rauhanpalkinnon voittajia. Tiedemiehiä ja humanitäärisiä avustustyöntekijöitä. Ihmisiä, joilla on selkeä tehtävä elämässään. Ihmisiä, jotka tekevät jotain, millä on merkitystä ihmiskunnalle tai ainakin osalle siitä. Aivan kuin heidät olisi määrätty suuriin tehtäviin jo syntymästään saakka. Mutta miten on sinun kohdallasi? Mikä on sinun elämäsi tarkoitus?

Jos olet ottanut Jeesuksen vastaan elämässäsi, voit kysyä konkreettisemmin: Mitä Jeesus haluaa minun tekevän elämälläni? Mitä hän haluaa niiltä vuosilta, jotka elän täällä maan päällä? Vastaus on, että sinulla, jonka elämässä Jeesus on Herra, on kutsumus ja tulevaisuus, johon kaiken maailman Nobel-palkintoja, valtaa tai kunniaa ei voi edes verrata.

Jeesus haluaa pelastaa sinut taivasten valtakuntaa varten ja hän haluaa sinusta veljen!

Jeesus toivoi niin kovasti saavansa veljiä, että hän oli halukas riskeeraamaan sen äärettömän ihanuuden, mikä hänellä oli Jumalan luona, saavuttaaksen sen. Kukaan ei ole koskaan riskeerannut enemmän saavuttaakseen jotain kuin mitä Jeesus teki. Mutta koska hän rakasti ihmisiä, hän tuli maailmaan ja raivasi tien takaisin Jumalan luo. Ottaen huomioon riskin, on selvää, että Jeesuksen tahto sinun suhteesi on, että sinä kuljet sitä tietä, jotta hänen toiveensa toteutuu.

Jeesuksen seuraaminen

Se, että Jeesus "raivasi tien", voi kuulostaa melko salaperäiseltä, mutta ilmaukselle on erinomainen selitys: Jeesus oli ensimmäinen ihminen, joka on elänyt maan päällä tekemättä syntiä ainoatakaan kertaa – siitä huolimatta, että häntä koeteltiin «kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin…» (Hebr. 4:15) ja «hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi…» (Hebr. 2:17). Siten hän osoitti, että myös meille on mahdollista toteuttaa sama – seurata häntä synnin voittamisessa.

Tiellä on alkukohta ja sillä on päämäärä. Olet tien alussa, kun olet päättänyt seurata Jeesusta. Tien lopussa odottaa ikuinen kirkkaus ja rikkaus. Jos nostat katseesi lähtöviivasta ja vilkaiset tietä eteenpäin, voit nähdä niiden kaikkien pyhien jalanjäljet, jotka ovat menneet siellä ennen sinua. Aksel J. Smith sanoi kerran, että "joka ainoassa jalanjäljessä Jeesuksen perässä tällä tiellä lukee: Se on mahdollista – se on mahdollista!" Jeesus voitti kaikki syntiset taipumuksensa, jotka hänellä oli luontonsa puolesta, eikä hän koskaan antanut niille periksi. Nyt voit tehdä saman omassa päivittäisessä elämässäsi. Tilanteesta toiseen – askel askeleelta. Silloin sinusta tulee Jeesuksen seuraaja – opetuslapsi.

Yksi opetuslapsen suurista tehtävistä

Jeesuksen seuraajalle kuuluu myös suuria tehtäviä ja suuri vastuu: «Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.» (Matt. 28:19) Loppuosassa on tärkeä tarkennus lähetyskäskyyn: Sinun tulee opettaa toisia noudattamaan sitä, mitä Jeesus on käskenyt! Kuinka voit tehdä sen ilman, että itse ensin elät siten? Hän ei kyllä ensi sijaisesti tarkoittanut, että opetuslasten pitäisi perustaa raamattukouluja ja pitää syvällisiä luentoja – ei, heidän tuli noudattaa käskyjä itse ja sen kautta olla hyviä Jeesuksen lähettiläitä. Tätä juuri Pietari tarkoitti, kun hän kirjoitti: «Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.» (1. Pet. 2:9)

Ajattele, että nyt sinä voit jättää jalanjälkesi tielle takaisin Jumalan luo. Ehkä lähipiirissäsi on joku, joka voi löytää iankaikkisen ilon Jeesuksen luona, koska juuri sinä olit hänen hyvä lähettiläänsä? Voitko toivoa itsellesi suurempaa elämäntehtävää?

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.