Mahatma Gandhin ja "kristinuskon" kohtaaminen

Mahatma Gandhin ja "kristinuskon" kohtaaminen

Etsiessään totuutta Mahatma Gandhis tutustui myös kristittyihin. Mutta löysikö hän aitoa kristinuskoa?

4 Minuuttia ·

Etsiessään totuutta Mahatma Gandhis tutustui myös kristittyihin. Mutta löysikö hän aitoa kristinuskoa?

Mahatma Gandhi on historiankirjoista tullut tutuksi Intian Britannian vallasta vapautumisen
kärkimiehenä, joka johti Intian itsenäisyyteen. Vähemmän tunnetuksi tosiasiaksi on jäänyt miehen koko
elämän kestänyt totuuden etsintä. Gandhin kirjoituksista ilmenee hänen halunsa löytää takaisin kolme
päähyveen luokse. Totuuden, rakkauden ja puhtauden luo (Satya, Ahimsa ja Bramacharya).

Gandhi varttui hindulaisena, ja myös tunnusti hindulaisuutta koko elämänsä ajan. Hän asui useamman
vuoden ajan Englannissa, opiskellen oikeustieteitä. Myöhemmin Gandhi muutti Etelä-Afrikkaan,
missä toimi asianajajana. Hän tapasi näissä maissa, erityisesti Etelä-Afrikassa, uskovaisia kristittyjä,
joiden kanssa mielellään keskusteli. Hän kuunteli oikeamielisellä ja totuuttaetsivällä mielellään
ennakkoluulottomastti näitä ihmisiä, samoin hän luki runsaasti saamaansa kristillistä uskoa käsittelevää
kirjallisuutta.

Gandhi kirjoittaa omassa elämänkerrassaan:
(vapaa käännös) ”Erään kristillisten ihmisten kanssa pidetyn kokoontumisen aikana yksi näistä
kristityistä lausui minulle yllättävän väittämän: 

Nämä sanat eivät missään nimessä vakuuttaneet minua.

– Te ette näe uskontomme ihanuutta. Sanomanne mukaan näyttää siltä, että Te ajattelette koko ajan tekemiänne rikkomuksia, kadutte niitä ja yritätte sovittaa niitä. Miten tämä loputon kehä voi vapauttaa Teidät? Ette koskaan tule saamaan rauhaa. Te myönnätte, että me kaikki olemme syntisiä. Katsokaahan nyt, kuinka täydellinen meidän uskomme on. Omat ponnistelumme tullaksemmme paremmiksi ja sovittaaksemme syntimme ovat hyödyttömiä. Meidänhän on saatava syntimme sovitetuksi. Kuinka voisimme itse kantaa syntiemme kuormaa? Me voimme heittää ne Jeesuksen kannettaviksi. Hän on ainoa moitteeton Jumalan Poika. Hän on sanassaan luvannut, että he, jotka uskovat Häneen saavat iankaikkisen elämän. Tässä on Jumalan loputon hyvyys.
Uskoessamme Jeesuksen tekemään sovintoon, syntimme eivät pysty enää sitomaan meitä. Teemme
joka tapauksessa syntiä, me emme pysty elämään tässä maailmassa tekemättä syntiä. Siksi Jeesus
kärsi ja sovitti kaikkien ihmisten synnit. Vain se, joka hyväksyy hänen valtavan sovitustyönsä voi voittaa iankaikkisen elämän. Ajatelkaa miten levotonta elämää elätte, ja minkälainen lupaus meillä puolestaan on rauhasta.’

Nämä sanat eivät missään nimessä vakuuttaneet minua. Vastasin hyvin lyhyesti: "

– Jos tämä on kristinuskoa, et onnistunut vakuuttamaan minua. En etsi vapautusta syntieni seurauksista. Etsin vapautusta itse synnistä, tai oikeammin – itse syntisestä ajatuksesta.
Kunnes pääsen etsinnöissäni niin pitkälle, tyydyn levottomaan elämääni.’” 

Gandhi kirjoittaa edelleen ”kristitystä” ystävästään: ”Ja mies todella seisoi sanojensa takana. Hän teki
näkyviä syntejä, eikä osoittanut pienintäkään katumuksen merkkiä.”
 (siteeraus kirjasta «An Autobiography or The Story of my Experiments with Truth», av M. K. Gandhi, 1927-29).

Gandhin nuorena tapaamien ”kristittyjen” ystävien sanoma ei ollut aitoa kristinuskoa.

Gandhi ei koskaan ryhtynyt kristityksi. Sen sijaan hän valitsi Sokrateen tavoin kuunnella ”sisäistä ääntään”. Hän lähti poliittiselle uralle ja kirjoittaa muistelmissaan, että ihmisten palveleminen oli hänelle hänen oma uskontonsa.

Gandhin nuorena tapaamien ”kristittyjen” ystävien sanoma ei ollut aitoa kristinuskoa. Se ei sisältänyt koko evankeliumin täyteyttä. Paavali sen sijaan kuvaa kristinuskoa kirjeessään roomalaisille 6:11-
12 seuraavasti: ”Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle
Kristuksessa Jeesuksessa. Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte
sen himoja.”

Jeesuksesta on kirjoitettu ”häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin, kuin meitäkin koetellaan; hän
vain ei langennut syntiin”
, se osoittaa, että synnin voittaminen on meille ihmisillekin täysin mahdollista.
Meitä kehotetaan myös tulemaan hänen luokseen saadaksemme tarvitsemamme armon ja avun
voittaaksemme saman voiton. (Hepr. 4:15.16).

Oletko kiinnostunut tutustumaan ihmisiin, jotka voivat todistaa, että kristillinen evankeliumi on
johtanut heidät vapauteen synnin vallasta – vapauteen itse syntisestä ajatuksesta? Tällä sivustolla voit lukea enemmän voitosta synnistä ja todellisesta kristinuskosta, ja allaolevasta linkistä voit myös ottaa yhteyttä meihin.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.