Mene suoraan sisältöön

Kuinka voimme olla varmoja, että olemme saaneet anteeksi?

Voiko Jumala todellakin antaa anteeksi meille? Miksi aina ei tunnu siltä?

Syyllisyydentunne ei ole jotain sellaista, jonka voi vain ravistaa pois päältään. Monet kääntyvät Jumalan puoleen saadakseen tunteen siitä, että heidän virheensä on annettu anteeksi.

Useinkaan ihmiset eivät ole kunnolla kyllästyneitä niihin virheisiin, joita ovat tehneet. He haluavat vain rauhoittaa omatuntoaan. On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka epätoivoisesti haluavat saada syntien anteeksiannon ja joilla on vilpitön suru teoistaan. He ovat todella kiinnostuneita saamaan selville, kuinka heille on annettu anteeksi, ja he haluavat olla varmoja sydämessään siitä, että todellakin ovat saaneet anteeksi ja että kaikki on kunnossa heidän, Jumalan ja kanssaihmisten välillä.

Jumalan suhtautuminen anteeksiantoon tulee valtavan selväksi Jes. 1:18:ssa: “Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.” Mikä uskomaton tarjous – Jumala haluaa antaa anteeksi sinulle!

“Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.”

Kuinka rukoilemme Jumalalta anteeksiantoa?

Anteeksiannolle on olemassa ehdot. Ensiksikin Jumalan tulee tietää, että myös me olemme halukkaita antamaan anteeksi niille, jotka ovat tehneet jotain väärää meitä kohtaan. Ilman tätä mielenlaatua Jumala ei halua päästää meitä “vapaaksi”. Tämän vahvistaa Matt. 6:14-15: “Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi, mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.”

Johannes selittää seuraavan vaiheen 1. Joh. 1:9:ssä: “Jos me tunnustamma syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” Meidän pitää nimetä synti nimellä ja tunnustaa se Jumalalle, niin että on selvää, mitä haluamme saada anteeksi: Jumala tietää kaikki asiat, niin että tämä tunnustus on enemmän itseämme kuin Jumalaa varten, mutta hän haluaa tietää, että me näemme sen samalla tavalla kuin hän.  Synnin tunnustaminen sisältää myös sen, että pyydämme anteeksi muilta ihmisiltä, jos se on tarpeen.

Jotta voisimme ottaa vastaan Jumalan anteeksiannon, meillä tulee olla kaipaus siihen, ettemme koskaan enää tee syntiä. Meidän tulee surra syntiämme – surra siitä, että olemme toimineet Jumalan tahtoa vastaan. Silloin Jumala tietää, että kyse ei ole vain siitä, että haluaisimme tyynnyttää omatuntoamme, koska meillä on syyllisyydentunto. Jos rukoilemme Jumalalta anteeksiantoa pinnallisesti, silloin meihin ei suhtauduta vakavasti ja emme saa anteeksiantoa, mutta kun Jumala näkee, että haluamme kääntyä pois synnistä koko sydämestämme, silloin hän mielellään antaa anteeksi jopa kaikkien kauheimmatkin synnit.

Jos rukoilemme Jumalalta anteeksiantoa pinnallisesti, silloin meihin ei suhtauduta vakavasti, emmekä saa anteeksi.

Raamatullinen “suru” tai “murhe” ovat todella jotain hyvin myönteistä. 2. Kor. 7:10:sta luemme: “Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi, ja jota kukaan ei kadu…” Tämä tarkoittaa sitä, että kun me todella kadumme syntiämme, niin se saa meidät juoksemaan vastakkaiseen suuntaan, pois synnistä ja syyllisyydestä vapauteen ja rauhaan.

Mutta riittääkö katuminen?

Saatamme ajatella: “Minähän kadun ja olen rukoillut Jumalaa antamaan anteeksi, mutta en tunne edelleenkään niin; enkä tiedä edes sitä, olenko todella saanut anteeksi.” Siihen voi olla joitakin syitä, mutta mitä Raamattu sanoo tästä? Meidän pitää valvoa sydäntämme ja vastustaa kaikkia ajatuksia, jotka haluavat viedä meiltä sen, mitä Jumalan sanassa on kirjoitettu hänen anteeksiannostaan. Itse Saatana on tämän takana. Me tiedämme, että hänen ainoa tarkoituksensa on varastaa, murhata ja tuhota (Johannes 10:10), ja hän on mestari kylvämään epäilystä. Mutta Raamattu sanoo, että hän on valheen isä, ja sen vuoksi meidän ei koskaan tarvitse uskoa, mitä hän sanoo.

Toisaalta tiedämme, että Jumala on lupauksilleen ja laeilleen uskollinen, ja että hän ei voi valehdelle. Se tarkoittaa, että jos olemme täyttäneet ehdot ja olimme vilpittömiä rukoillessamme Jumalalta anteeksiantoa, niin hän on kuullut meitä, ja hän on antanut anteeksi. Pidä kiinni siitä, mitä on kirjoitettu 2. Kor. 5:17:ssa: “Jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” Emme ehkä aina tunne, että olemme saaneet anteeksi, mutta ei ole tarkoitus, että eläisimme tunteidemme mukaan. Ei, meidän tulee luottaa Jumalan sanaan!

Meidän tulee uskoa, että olemme saaneet anteeksi ja että hän on heittänyt syntimme meren syvyyteen.

Se tarkoittaa sitä, että riippumatta siitä kuinka tunnemme, meidän tulee uskoa, että olemme saaneet anteeksi ja että hän on heittänyt syntimme meren syvyyteen, niin kuin on kirjoitettu Miika 7:19:ssä

Voitto synnistä!

Voimme saada anteeksiannon, koska Jeesus kuoli puolestamme. Jos täytämme ehdot, me emme kuole, vaikka sen olisimme ansainneet. Mutta tämä ei pääty tähän. Jumala ei halua vain antaa meille anteeeksi, vaan hänellä on myös suunnitelma sen varmistamiseksi, että synti, joka on aiheuttanut niin paljon surua, ei enää koskaan saa meistä ylivaltaa. Jotta tämä tapahtuisi, meidän pitää tehdä kaikki, mikä on terpeen tullaksemme lähemmäs Jeesusta. Hän ei ainoastaan kuollut siksi, että saisimme anteeksiannon synneistämme, vaan hän voitti synnin elämässään, ja siksi myös meille on mahdollista voittaa. Meidän tulee luopua kaikesta, mikä haluaa viedä meidät takaisin tekemään sellaista, minkä olemme saaneet anteeksi. Suurin halumme tulee olla se, että kuulemme hänen äänensä sydämessämme ja tämä tulee johtamaan meidät sisälle aivan uuteen elämään, jolla on tarkoitusta ja jossa on rauha.

Älä anna Saatanan raskauttaa itseäsi syyllisyydentunteella. Nouse ylös tänään, niin saat anteeksiannon ja alun aivan uudelle elämälle. Elämälle, jossa voitat synnin kokonaan.

Opin pääkohdat

Tutustu siihen, kuinka Jumalan sana kehottaa ja auttaa meitä elämään 100% hänen tahtonsa mukaan, niin ettei meidän tarvitse enää langeta syntiin, vaan että voimme päästä voittoisaan elämään.

Lataa ilmaiseksi e-kirja

Minä olen ristiinnaulittu Kristuksen kanssa

Tämä kirjanen perustuu siihen, mitä Paavali kirjoittaa Gal. 2:19-20:ssä: «Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.» Tässä Elias Aslaksen selittää, mitä se tarkoittaa ja kuinka lukijalla voi olla sama todistus elämässään kuin Paavalilla.

Seuraa meitä