Kuinka löydän tarkoituksen elämälleni arkipäivässä?

Kuinka löydän tarkoituksen elämälleni arkipäivässä?

Mikä on tämän päivän suunnitelma?

5 Minuuttia ·

Mikä päämäärä minulla on elämässäni juuri tänään?

Monilla meistä pääosa elämästä koostuu samoista yksitoikkoisista toimista päivästä toiseen. Mutta juuri siellä, keskellä näennäisesti merkityksetöntä arkipäivää, voi tapahtua jotain aivan fantastista

"Tämä on se päivä, jonka Herra on tehnyt. Riemuitkaamme ja iloitkaamme siitä." Ps. 118:24.

Jumalan sanan mukaan eläminen

Jokainen päivä on arvokas lahja Jumalalta; uuden armon ja uusien mahdollisuuksien päivä. Joka päivä meidän on mahdollista löytää ja tehdä Jumalan tahto elämässämme. Ja mistä sitten tiedämme, mikä on Jumalan tahto kohdallamme? Se on oikeastaan hyvin yksinkertaista. Se on, että elämme hänen sanansa mukaan. Luemme Jumalan sanaa ja viemme sen käytäntöön. Kun tulemme esim. kiusatuksi murehtimaan tulevaisuutta, voimme käyttää sanaa Fil. 4:6: "Älkää olko mistään huolissanne, vaan kaikessa saatakaa pyyntönne rukoillen ja anoen kiitoksen kanssa Jumalan tietoon." Kun taas tulemme kiusatuksi valittamaan säästä, voimme tehdä niin kuin on kirjoitettu 1. Tess. 5:18: "Kiittäkää joka tilanteessa, sillä sitä Jumala tahtoo teiltä Kristuksessa Jeesuksessa."  

Ja mistä sitten tiedämme, mikä on Jumalan tahto kohdallamme? Se on oikeastaan hyvin yksinkertaista. Se on, että elämme hänen sanansa mukaan.

Kun yritämme elää tällaista elämää, ilmenee kuitenkin nopeasti ongelma. Yrittäessämme täyttää Jumalan sanan pienissä tilanteissa, joita kohtaamme, huomaamme, että: "Sitä hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä toteutan."  Huomaamme, että riippumatta siitä, kuinka paljon haluamme tehdä hyvää, olemme kuitenkin auttamattomasti sidottuja langenneessa luonnossamme olevaan syntiin! Oman voimamme avulla emme voi täysin toteuttaa Jumalan tahtoa niin kuin olimme ajatelleet. Vaikka yritämme kuinka kovasti, emme voi kuitenkaan tehdä niin kuin Jeesus sanoo Matt. 5:44:ssä: "Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka vainoavat teitä." Emme pysty aina pitämään toista parempana kuin itseämme. (Fil. 2:3) Luontomme on siihen liian voimakas, ja oma tahtomme liian vahva. Tarvitsemme apua!

Ihminen, jota voimme seurata

Onneksi apua on saatavana. Se tuli ihmisen muodossa. Mies Nasaretista. Mikä hänen nimensä on? Jeesus.

Jeesus luopui epäitsekkäästi kirkkaudesta, mikä hänellä oli Isän luona taivaassa, ja hän syntyi tähän maailmaan omistaen samat inhimilliset taipumukset kuin meillä on. (Fil. 2:6-8). Hän eli tavallista arkipäivää, samoin kuin me. Hän tuli kiusatuksi suuttumaan sisaruksilleen. Hän tuli kiusatuksi tuomitsemaan toisia. Hän tuli kiusatuksi valehtelemaan. Mutta joka kerta hän sanoi "Ei!". Hän sanoi "ei" omille luonnollisille taipumuksilleen. "Ei" ylpeydelle. "Ei" himoille ja haluille. (Hebr. 4:15) Sen sijaan hän teki Jumalan tahdon. "Isä, jos sinä tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni vaan sinun." Luuk. 22:42 Kun hän jatkuvasti kielsi oman tahtonsa, synti hänen lihassaan väheni päivä päivältä, samalla kun jumalallinen luonto ja hyveet lisääntyivät vastaavasti. Jumalan Hengen voimalla hän voitti kaiken synnin inhimillisessä luonnossaan!

Missä aikaisemmin olimme vihaisia, siellä voimme tulla hyväksi! Missä aikaisemmin olimme ärsyyntyneitä, siellä voimme tulla kärsivällisiksi!

"Kun hän oli tullut täydelliseksi, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen aikaansaaja kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaisia." Hebr. 5:9.

Nyt meille on mahdollista tehdä samoin! Jumala lähetti Pyhän Hengen meille helluntaina tämän vuoksi. "Mutta puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä lähettä minun nimessäni, opettaa teille kaiken ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen teille sanonut."  Joh.14:26. Pyhä Henki antaa meille voiman voittaa, niin että voimme voittaa täysin, kun tulemme kiusatuksi. Omissa olosuhteissamme voimme myös sanoa "ei" omalle tahdollemme. Sen sijaan voimme tehdä Jumalan tahdon. Missä aikaisemmin olimme vihaisia, siellä voimme tulla hyväksi! Missä aikaisemmin olimme ärsyyntyneitä, siellä voimme tulla kärsivällisiksi! "Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki." Gal. 5:22-23. Näistä hyveistä voi tulla elämämme! Pyhän Hengen voiman kautta meistä voi tulla täydellisiä ja eheitä, eikä millään tavalla vajaita! (Jaak. 1:4). Ja silloin Jumala voi sanoa myös meistä: "Tämä on minun Poikani, rakkaani! Häneen olen mielistynyt." (Matt.3:17).

Valoisa tulevaisuus

Kun kärsimme sen sijaan, että tekisimme oman tahtomme, tiedämme, että meillä on loistava tulevaisuus edessämme, sekä täällä maan päällä että iankaikkisuudessa!

"Vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, sisäinen ihmisemme kuitenkin uudistuu päivä päivältä. Tämä hetken kestävä, kevyt ahdistuksemme tuottää määrättömän, ikuisen kirkkauden meille." 2. Kor. 4:16-17.

Tämä on mahdollista, kun meillä on tämä päivä! Tänä päivänä voin olla otollinen Jumalalle. Tänä päivänä voin voittaa synnin, jonka näen itsessäni, ja tänään voin saada vähän enemmän osuutta jumalallisesta luonnosta. Jos teen sen joka päivä, tulevaisuuteni on todella valoisa! "Joka voittaa, siitä minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän enää koskaan lähde sieltä ulos." Ilm. 3:12.

Niin, millainen päivästäsi tulee tänään? Onko se vain päivä kalenterissa, vai onko se päivä, joka on täynnä mahdollisuuksia; päivä, jolla on iankaikkista arvoa?

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.