Jumala palkitsee vanhurskaat

Jumala palkitsee vanhurskaat

Onko nimesi kirjoitettu Muistokirjaan?

3 Minuuttia ·

Valitsin historian syventäviin opintoihini ja käytin useita vuosia kuuluisien miesten ja naisten elämän tutkimisen. Heidän tekonsa ovat tallennetut oppikirjoihin, biografioihin ja sanomalehtiin, ja ne pysyvät testamenttina elämästä, jota he elivät, näkyvillä tuleville polville.

Uskonteot

JMietin jaksoa, jolloin tutkimme tunnettuja henkilöitä Raamatusta. Kristittynä tunsin henkilökohtaisen yhteyden eri miehiin ja naisiin, joista luin, ja joista usein puhuttiin "uskonsankareina". Esimerkiksi Aabraham, joka totteli Jumalaa ja oli valmis uhraamaan lupauksen poikansa. Daavid, joka oppi luottamaan Jumalaan kohdatessaan vihollisensa, ja joka on jättänyt meille ajatuksiaan ja rukouksiaan psalmeissa, joita hän kirjoitti koko elämänsä aikana. Ja Ester, joka riskeerasi elämänsä pelastaakseen kansansa, koska hän luotti siihen, että Jumala oli hänen kanssaan.

Jumalalla todellakin on kirja, johon hän merkitsee vanhurskaiden teot.

Mutta erityisesti muistan Joosefin. Kuvittelen, mitä hän tunsi, kun hän pakeni Potifarin vaimoa, koska tiesi, että periksi antaminen olisi ollut tottelemattomuutta Jumalan määräystä vastaan olla tehkemättä aviorikosta. Kun hänen piti puhua, hänen on täytynyt tuntea valtavaa pelkoa siitä, että hänen piti myöhemmin kärsiä rohkeutensa takia. Mutta kuitenkin hän teki niin, ja vaikka hänen piti kärsiä, hän säilytti uskonsa ja Jumala oli hänen kanssaan. Hänen uskollisuutensa on nyt esimerkkinä minulle, kun tulen tilanteisiin, joissa minun tulee puolustaa sitä, mikä on oikein, vaikka kukaan muu ei olisi puolellani.

Vanhurskaiden teot

Alan miettiä muistokirjaa, joka on mainittu Malakiassa. Se on kirjoitettu joukosta oikeamielisiä ihmisiä, jotka ihmettelivät, miksi heidän tulisi pyrkiä olemaan vanhurskaita, kun ne, jotka olivat pahoja, eivät näyttäneet saavan rangaistusta, kun he rikkoivat Jumalan lakia. Löydän Jumalan vastauksen Malakiasta 3:16: "Herra tarkkaa ja kuulee. Muistokirja kirjoitetaan hänen edessään niiden hyväksi, jotka pelkäävät Herraa ja pitävät hänen nimensä kunniassa." 

Se tarkoittaa, että Jumalalla todellakin on kirja, johon hän merkitsee vanhurskaiden teot. Ja tavallisen arkipäiväni, jolloin tulen muistutetuksi tekemään jotain rakkaudesta taivaallista Isääni kohtaan; voin olla varma, että Jumala panee merkille tekoni siellä. Hän on vanhurskas ja hän huomaa uskollisuuteni häntä kohtaan, aivan samoin kuin hän pani merkille Raamatun uskonsankarit.

Jumala on hyvin tarkka, niin ajattele, kuinka monta mahdollisuutta minulla on osoittaa rakastavani häntä, ja että haluan viettää iankaikkisuuden yhdessä hänen kanssaan!

Kuinka tärkeää  minulle onkaan olla uskollinen vähässä, näennäisesti merkityksettömissä yksityiskohdissa elämässäni. Jumala on hyvin tarkka; niin ajattele, kuinka monta mahdollisuutta minulla on osoittaa rakastavani häntä, ja että haluan viettää iankaikkisuuden yhdessä hänen kanssaan! Kaikki, mitä teen täällä, voi olla hänen kunniakseen!

Mietin Raamatun kertomuksia, jotka ovat avuksi elämässäni. Olemalla uskollinen, olen myös nyt osa uskon historiaa. Olen varma, että Muistokirja tulee säilymään ikuisesti ja monien sankarien teot pysyvät järkkymättöminä esikuvina uskollisuudesta, Jumalan iankaikkiseksi kunniaksi!

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.