Jether Vinson: Ristin sanoman valtaama

Jether Vinson: Ristin sanoman valtaama

Kuinka yhden miehen tekemä lähetystyö muutti lukemattoman monien elämän Pohjois-Amerikassa.

7 Minuuttia ·

Rakkaus Jumalan sanaan muovasi Jether Vinsanista lähetystyöntekijän ja evankelistan, joka jakoi Jumalan sanaa kaikille, jotka halusivat kuulla. Hän puhui tuhatpäisille ihmisjoukoille, mutta teki työtä myös yksittäisten ihmisten kanssa. Hän matkusti ympäri Pohjois-Amerikkaa 45 vuoden ajan, ja monet voivat todistaa, että sana, jota hän puhui, valtasi heidän sydämensä ja muutti heidän elämänsä.

Pioneerihenki

Jether Vinson syntyi Detroitissa Michiganissa vuonna 1936, ja hänen jumalaapelkäävä äitinsä opetti hänet uskomaan Jumalaan ja rukouksen voimaan. "Ole hyvä Jeesuksen Kristuksen sotamies. Sinun tulee taistella!" hänen oli tapana sanoa Jetherille. Tässä pioneerihengessä Jetheristä tuli kirkon nuorisotyöntekijä siinä seurakunnassa, johon hän kuului äitinsä kanssa.  Jonkin ajan kuluttua he alkoivat pitää omia kokouksiaan ja matkustaa kodista kotiin, koska sekä Jether että hänen äitinsä tunsivat, että oli "niin paljon tehtävää ja monet sielut tarvitsivat apua".

Yksinkertainen usko

Pian sen jälkeen kun Jether oli mennyt naimisiin, hän alkoi tuntea, että Jumala vaikutti hänessä niin, että hänestä tulisi lähetystyöntekijä. Hän lopetti hyvän työn, jotta olisi vapaa evankelioimaan, kuuliaisuudessa sitä kohtaan, mitä Jumala vaikutti hänen sydämessään, vaikka monet hänen ystävistään ja sukulaisistaan eivät pitäneet siitä. "En ollut riippuvainen siitä, mikä on maasta, vaan sydämeni valtasi rakkaus Jeesusta kohtaan", Jether kertoo.

"En ollut riippuvainen siitä, mikä on maasta, vaan sydämeni valtasi rakkaus Jeesusta kohtaan."

Oltuaan useita kuukausia lähetyskentällä, he muuttivat Flintiin Michiganiin. Ollessaan siellä, vuonna 1967, eräs pastori, joka työskenteli Jetherin kanssa, kertoi hänelle julistuksesta, jota hän oli kuullut eräässä kristillisessä konferenssissa kahdelta mieheltä, jotka olivat Brunstad Christian Churchistä (BCC). "Uskon tavanneeni Paavalin ja Siilaksen"!", hän kertoi haltioissaan. Tällä tavalla Jether kohtasi Brunstad Christian Churchin ensimmäisen kerran.

Ristin sanoman valtaama

Silloin tällöin Jetherin seurakunta sai vierailijoita BCC:stä. Jether arvosti yhteyttä heidän kanssaan korkealle, ja hän löysi aidon veljeyden näiden kristittyjen miesten kanssa. He keskustelivat ristin ottamisesta ja Jeesuksen seuraamisesta. Sitä elämää hän juuri etsi, ja kun hän kuuli siitä puhuttavan niin selvästi ja näki sitä toisten ihmisten käytännön elämässä, se oli hänelle kuin pala taivasta maan päällä!

Vuonna 1969 Jether sai lisää valoa ja ilmestystä tästä "henkilökohtaisesta rististä", kun anonyymi hyväntekijä lähetti hänelle lipun BCC:n kesäkonferenssiin Norjaan. Siellä hän kuuli sanomaa rististä selvemmin kuin koskaan aikaisemmin ja hän tapasi veljiä ja sisaria, jotka elivät käytännössä tätä jumalaapelkäävää elämää.

Jether tunsi, että se mitä hän kuuli, tuli Jumalalta, ja Henki sanoi: "Ole hiljaa ja kuuntele!" Hän muistaa ajatelleensa: Olen löytänyt ihmisiä, jotka todella laittavat Jumalan sanan käytäntöön…he elävät ristin sanoman mukaan!

Hän voi kieltää itsensä ja kärsiä, niin kuin Jeesus teki, sen sijaan että olisi antanut periksi inhimillisessä luonnossaan oleville syntisille himoille.

ISen sijaan, että hän olisi kuullut  Jeesuksen kuolemasta ristillä historiana, hän kuuli, että risti oli jotain, mitä hän itse saattoi käyttää arkipäivässään. Tämä tarkoitti sitä, että hän voi kieltää itsensä ja kärsiä, niin kuin Jeesus teki, sen sijaan että olisi antanut periksi inhimillisessä luonnossaan oleville syntisille himoille. Se tarkoitti, ettei vain jatka synnin tekemistä uudelleen ja uudelleen! Tällä tavalla oma elämä on ristiinnaulittuna ristille ja se pysyy siellä kuolemaan saakka. Tämä on tie todelliseen vapauteen synnistä!

Ristiä käytetään arkipäivässä

Jetherin vaimo Voncile voi todistaa, että Jether oli innokas panemaan käytäntöön sen, mitä kuuli. "Saatoin nähdä, että hän käytti ristiä henkilökohtaisessa elämässään siitä tavasta, kuinka hän oli yhdessä minun ja poikamme kanssa", muistelee Voncile. "Hän pani itsensä likoon tehdäkseen meille hyvää, ja hän onnistui aina rohkaisemaan minua Jumalan sanalla. Hän on monta kertaa rohkaissut minua säilyttämään sydämeni puhtaana."

Hän ei koskaan kritisoinut, vaan osoitti vastustajilleen vain rakkautta, kärsivällisyyttä ja huolenpitoa.

Vencile kertoo myös, kuinka Jether oli uskollinen ristinsä ottamisessa, kun hän kohtasi vastustusta. "Häntä arvostelivat ne, jotka olivat sitä mieltä, että hänen pitäisi mennä tavalliseen työhön ja olla kotona", hän selittää. "Hän ei koskaan kritisoinut, vaan osoitti vastustajilleen vain rakkautta, kärsivällisyyttä ja huolenpitoa. Hänen oli tapana sanoa: ‘Minun tulee pysyä kutsumuksessani ja heidän omassaan'".

Uskonnollisten seurakuntien hylkäämä

Jether oli saanut apua omaan elämäänsä ja sen perusteella hän jatkoi ristin sanoman julistamista. Ja tämän johdosta monet hylkäsivät hänet pian. 1. Kor. 1:18 oli hänelle tuolloin lohtuna: "Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima."

Vuonna 1971 häntä pyydettiin lähtemään kirkosta, johon hän kuului, ja missä hän oli pastorin avustajana. Ne harvat, jotka lähtivät hänen mukaansa, muodostivat alussa Detroitin BCC:n Michiganissa.

Eräs henkilö, joka koki nämä mullistusten ajat, muistaa Jetherin rohkaisun. "Hän pysyi lujasti Jumalan sanassa ja hän kannusti meitä samaan. Hän sanoi painokkaasti: ‘Me emme välitä siitä, että meidät hylätään; me olemme löytäneet tien elämään!'"

Erilainen lähetystyöntekijä

Jetherin työ lähetystyöntekijänä kosketti lukuisten ihmisten elämää Pohjois-Amerikassa. Eräs nainen Ohiosta kertoo, kuinka hän ja hänen miehensä saivat välitöntä apua, kun he kuulivat Jetheriä ensimmäisen kerran: "Jether puhui kristallinkirkkaasti ristin sanomasta 1. Kor 1:18:sta hyvin käytännöllisin esimerkein, kuinka sitä voi käyttää arkipäivässä. Me ajattelimme: Niin, tämä on vastaus kaikkiin meidän omiin ongelmiimme sekä ongelmiin koko maailmassa! Minun pitää vaan riippua ristillä niin kuin Jeesus ja kärsiä, niin että oma tahtoni menee Kristuksen kuolemaan. Silloin saan rauhan ja ilon sisälleni ja suhteni kaikkiin ihmisiin tulee hyväksi.

Nainen selittää myös, kuinka Jetherillä oli henkilökohtainen kiinnostus auttaa heitä siihen elämään, mistä hän puhui: "Jether ei ainoastaan julistanut Jumalan sanaa meidän sydämiimme, vaan hänestä tuli isämme. Meillä oli kysymyksiä ja Jetherillä oli niihin vastaukset, Jumalan sanasta. Monena viikonloppuna olimme heidän luonaan käymässä, ja muistan sen yhteyden, joka meillä oli Vinsonien olohuoneessa."

Jether oli lukemattoman monia päiviä matkoilla, hän kävi kodeissa ja puhui tuntikausia puhelimessa, ja näin hän teki työtä auttaen yksittäisiä ihmisiä, joita tapasi ja jotka olivat kiinnostuneita hänen sanomastaan. Nykyään Brunstad Christian Churchillä on paikallisseurakuntia Michiganissa, Ohiossa, Connecticutissa, Missourissa, Oklahomassa ja New Yorkissa USA:ssa ja Ontariossa Kadassa, jotka ovat suoraa tulosta hänen työstään.

"Lopputulosta ei tiedä, mutta työtä tehdään uskossa Jumalaan."

Kuitenkaan Jether ei kaikessa tekemässään työssä yrittänyt houkutella ihmisiä itsensä ympärille tai pyrkinyt tulemaan suureksi. "Palvelus kuuluu Herralle", sanoo Jether. "Minun tehtäväni oli tehdä ihmiset opetuslapsiksi, joilla on halu olla kuuliaisia. Lopputulosta ei tiedä, mutta työtä tehdään uskossa Jumalaan."

Onnellinen mies

Nykyään Jether on harras, jumalaapelkäävä mies. Hän julistaa ristin sanomaa yhtä innokkaasti kuin hän teki sitä neljäkymmentä vuotta sitten. Hänen intonsa Jumalan sanaan ei ole vähentynyt.

Jos annat elämäsi tällä tavalla, saat elämän, joka kestää ikuisesti!"

Hän kehottaa niitä, jotka tahtovat jotain enemmän kuin vain pinnallista uskonnollisuutta, antamaan sydämensä täysin Jumalalle ja etsimään täyttymistä Pyhällä Hengellä. "Tarvitset Pyhän Hengen voimaa taisteluun, niin että voit tehdä Jumalan tahdon etkä omaa tahtoasi!" hän sanoo painokkaasti. "Sinun tulee suhtautua vakavasti, niin että rukoilet paljon ja tutkit Raamattua. Silloin löydät Jumalan rukouksessa ja hänen sanassaan. Jos annat elämäsi tällä tavalla, saat elämän, joka kestää ikuisesti!"

"Olen valtavan onnellinen mies! Laskin käteni auraan, enkä koskaan katsonut taakseni… ja sen takia minulla ei ole mitään kaduttavaa!"

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.