Elämä, jossa on elinvoimaa

Elämä, jossa on elinvoimaa

Asha iloitsee siitä, että voi elää elämänsä seuraten Jeesuksen jalanjäljissä.

5 Minuuttia ·

Pitkä viikonloppu on lopuillaan ja rentoudun yhdessa ystäväni Ashan kanssa. Puhumme elämästä, mihin meidät on kutsuttu kristittyinä, ja on selvää, että se todella kiinnostaa häntä. Hän on niin innostunut siitä, että muistaa tuskin hengittää puhuessaan.

Asha siteeraa erästä lempilauluistaan BCC:n laulukirjasta Herran Tiet:

«On elämä, mi painaa punnitessa,
täynnä oikeutta ja laupeutta,
sen hengessään köyhät omistavat,
vain vähäisille se on valmisna.

Se elämä ravitsee henkeni,
elämä, joka antaa hengellisen ilon.»

Hänen silmänsä loistavat, tämä elämä on niin houkuttelevaa hänestä!

"Jeesus avasi tien meille tähän elämään. Tällä tiellä hän otti joka päivä ristinsä ja voitti synnin, jonka hän löysi omasta lihastaan. En tarkoita fyysistä ristiä, jolle hänet ristiinnaulittiin, vaan päivittäistä ristiä, jota hän kantoi koko elämänsä. On helppoa ajatella, että ‘Jeesus oli Jumalan poika; se oli kyllä helpompaa hänelle'. Mutta totuus on, että hän tuli kiusatuksi kaikessa samoin kuin mekin, mutta hän oli nöyrä ja vähäinen, ja siksi hän voitti! (Hebr. 4:15)

En voi olla ottamatta omaa ristiäni, koska en halua sitä. Jeesus otti aina ristinsä, tahtoipa tai ei.

Mitä sitten, jos Jeesus olisi päättänyt: ‘Ei, en halua kärsiä ristin tuskaa'? En voi olla ottamatta omaa ristiäni, koska en halua sitä. Jeesus otti aina ristinsä, tahtoipa tai ei. Haluan osoittaa kiitollisuuttani siitä, mitä hän on tehnyt minulle, elämällä samaa elämää.

Käsinkosketeltava elämä

Se, mikä on niin uskomatonta, on että kun me elämme tätä elämää, niin alamme kantaa Hengen hedelmiä. (Gal. 5:22-23) Olen nähnyt hedelmät ihmisissä, joiden tiedän voittavan oman tahtonsa, eli lihansa. Nämä ihmiset ovat osoittaneet minulle, että tämä elämä tuo minulle aidon ilon. Kaikki tavoittelevat tätä hyvää ja onnellista elämää, mutta vain harvat tuntevat salaisuutta sen saavuttamiseen: elämää, mitä tulee elää saavuttaakseen sen. Tämä elämä on ratkaisu kaikkeen.

Kun näen tätä elämää toisissa, silloin saan todella halun samaa. Olen niin kiitollinen toivosta, joka minulla on! Koska Jeesus avasi tien minulle, voin myös minä voittaa synnin omassa lihassani, jos olen köyhä hengessä ja nöyrä, niin kuin hän oli. Voin elää tätä elämää vanhurskaudessa ja laupeudessa, ja vaikka en sano sanaakaan, toiset voivat maistaa Hengen hedelmät minussa; ne tulevat käsinkosketeltaviksi."

Kaikki tavoittelevat tätä hyvää ja onnellista elämää, mutta vain harvat tuntevat salaisuutta sen saavuttamiseen: elämää, mitä tulee elää saavuttaakseen sen. Tämä elämä on ratkaisu kaikkeen.

Asha siteeraa toista laulua Herran Tiet-laulukirjasta, joka on puhutellut häntä:

«Hedelmät, joita voi maistaa,
saatuskon kautta Jumalan sanaan,
jos pysyt Herrassasi,
ja tulet Sanan tekijäksi.

Kun tottelemme Herran lakeja,
hänen armostaan suuresta,
silloin näemme Kristuksen hyveitä,
elämän, joka on Jumalan sanan hedelmää.» 

Tämä elämä käytännössä

Kysyn Ashalta, mitä se tarkoittaa hänelle henkilökohtaisesti; kuinka hän voi käyttää tätä omassa elämässään. "Oikeastaan olen ajatellut sitä paljon", hän vastaa. "Haluan palvella ja siunata toisia niin paljon kuin voin. On niin monia mahdollisuuksia tehdä se; perheen, työkavereiden ja seurakunnan ystävien kanssa jne. Mutta enemmän kuin ulkoisia toimintoja, haluan elämän, josta maistuvat Hengen hedelmät. Siten toiset, erityisesti minua nuoremmat, voivat nähdä Jeesuksen hyveet minussa, kun palvelen. Voin tehdä tämän elämän houkuttelevaksi, niin että Jeesus tulee kirkastetuksi elämäni kautta!

Olemme täällä maan päällä kuin morsian, joka odottaa ylkäänsä. Jokainen askel elämässä on edistystä; kudomme puhdasta valkoista vaatetta sitä päivää varten, jolloin olemme yhdessä taivaallisen ylkämme kanssa. (Ilm. 19:8) Me odotamme sitä päivää, jolloin Jeesus tule takaisin, ja sen voin tehdä elämällä tätä elämää!

Voin tehdä tämän elämän houkuttelevaksi, niin että Jeesus tulee kirkastetuksi elämäni kautta!

Tiedän, että olen vasta aloittanut tällä tiellä, ja työtä tulee olemaan paljon, mutta aion pitää kiinni tästä uskosta. Jos antaisin periksi synnille, kun tiedän, mihin minut on kutsuttu, silloin olisin tosi tyhmä. Ja tiedän, että ei ole kiertotietä. On olemassa vain yksi tie – tie, jonka Jeesus avasi lihan läpi, kieltämällä synnin, jonka hän löysi itsessään. (Hebr. 10:20) Minun tulee kuolettaa synti, joka on lihassani, ja jonka Jumala osoittaa minussa; silloin tulen kokemaan ilon ja siunauksen, joka tulee uskollisuuden ja kuuliaisuuden kautta."

Jeesuksen toisen tulemisen odotus

Olen valtavan rohkaistunut tästä keskustelusta, joka minulla on ollut Ashan kanssa. Hän on kotoisin ylikansoitetusta kaupungista Intiasta, ja minä taas Kanadan avoimelta preerialta, ja meidän tiemme ovat kohdanneet lyhyeksi ajaksi Norjassa, mutta niin kuin hän itse sen ilmaisi: "Meillä kaikilla on erilainen elämä, mutta sitä Jumala on kutsunut meidät elämään. Jos teemme työtä sillä, mitä Jumala antaa meille jokaisessa tilanteessa, silloin olemme samassa hengessa."

Olen täysin samaa mieltä. Yhdessä ystäväni Ashan kanssa odotan päivää, jolloin tulemme olemaan yhdessa iankaikkisesti Jeesuksen Kristuksen morsiamena. Yhdessä kaikkien niiden kanssa, jotka ovat eläneet elämää, jonka Jeesus avasi meille; tien, jossa voitamme synnin ja ilmennämme Jeesuksen hyveitä.

Raamatunkohdat ovat peräisin etupäässä KR92- sekä Raamattu Kansalle- käännöksestä.